סוזן לנדאו | מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות 

סוזן לנדאו (צילום: Studio Adigital)
סוזן לנדאו (צילום: Studio Adigital)

היצירה שבחרתי: בועז ארד, 'פילודנדרון' – משנת 2011 מתוך אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות - נרכשה בתרומת קבוצת רוכשים אמנות ב- 2015


בועז ארד, פילודנדרון : אלעד שריג
בועז ארד, פילודנדרון : אלעד שריג

"בחרתי את עבודתו של בועז ארד מכיוון שבתקופה שלפני הפסח, חג האביב, אנו סובבים סביב התחדשות בבית ובטבע. עבודה זו של ארד עוסקת ביחסים שבין הטבע לבית: בשימוש בחפצים המצויים בבית מרכיב ארד צמח ביתי (הפילודנדרון), שעליו עשויים מחבטי שטיחים ירוקים. העבודה מוצגת באוסף הקבע של האמנות הישראלית, הקהל מוזמן לראותה ולחגוג עמנו חגיגת אביב נוספת - ציון 85 שנים להיווסדו של מוזיאון תל אביב לאמנות".

ד"ר איה לוריא | מנהלת ואוצרת ראשית מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

)איה לוריא (צילום: אורי גרשוני
)איה לוריא (צילום: אורי גרשוני

היצירה שבחרתי: מורן שוב: עיניים שמחות לצִלָּה בינדר

מורן שוב, איור של צִּלה בינדר בספר "עיניים שמחות" מאת פניה ברגשטיין (הקיבוץ המאוחד)
מורן שוב, איור של צִּלה בינדר בספר "עיניים שמחות" מאת פניה ברגשטיין (הקיבוץ המאוחד)

"האם יש יותר אביב מזה? תערוכתה שובת הלב של מורן שוב: "עינים שמחות לצילה בינדר". הזמנה למפגש אינטימי חוויתי עם איוריה הנפלאים ודמותה הנשכחת של האמנית צִלָּה בינדר (1987-1919). בינדר ליוותה באיוריה את הספרים הקלאסיים של מרים ילן שטקליס, פניה ברגשטיין, נתן אלתרמן ועוד. בתערוכה מוצגים האיורים המקוריים מארכיון קיפ שבאוניברסיטת ת"א, המוצגים לראשונה לקהל ומצליחים להעביר תמונת ילדות רבת פנים. מצד אחד, זוהי ילדות מתפעלת, תמימה וסקרנית מוקפת צמחים, פרחים וחיות, צופנת חלום ודמיון. אך בה בעת, יוצרת בינדר תמונת מצב של כאב, אכזבה, עצבות, געגוע והרהורים".

ד"ר ענת ליבנה | מנכ"לית בית לוחמי הגטאות

ענת ליבנה (צילום: באדיבות בית לוחמי הגטאות)
ענת ליבנה (צילום: באדיבות בית לוחמי הגטאות)

היצירה שבחרתי: ציור של האמנית שרלוט בורשובה, "פורטרט של ילד", מוצג במוזיאון "יד לילד" בבית לוחמי הגטאות

שרלוט בורשובה, פורטרט של ילד, מלחמת העולם השנייה
שרלוט בורשובה, פורטרט של ילד, מלחמת העולם השנייה

"הציור שאותו בחרתי הוא למעשה דיוקן של ילד באביב ימיו. פניו מאירות, משדרות תום ועיניו מביטות אל העתיד. הציור משולב בתערוכה החדשה שמוצגת במוזיאון 'יד לילד' ונקראת 'שם היה לי בית'. כארבעים יצירות שאוחסנו במחסני המוזיאון זכו לפריחה מחודשת בזכות תערוכה זו. הן נשלפו מהמחסנים, נוקו, מוסגרו מחדש ונתלו על קירות המוזיאון. התערוכה עוסקת בבית ובמשפחה לפני המלחמה, בזמנה ולאחריה. סיפור של אימה ושבר אבל גם סיפור של תקווה וצמיחה מחדש - כמו בכל אביב המגיע אחרי ימי החורף הקשים.

האמנית שרלוטה בורשובה (1904-1983) נכלאה בתקופת המלחמה בגטו טרזין והועסקה בבית מלאכה מיוחד כאמנית. היא יצרה, על פי דרישת הגרמנים, דיוקנאות, אריחים מצוירים והעתיקה יצירות אמנות מפורסמות ומפות. קצין נאצי, שהתרשם מאוד מכישרון הציור שלה, מנע את שילוחה למחנה השמדה. שלושה ימים לפני שחרור גטו טרזין הצליחה בורשובה, יחד עם מספר קטן של כלואים, לברוח ולחזור לפראג. הציור שבחרתי צויר בעת שהותה בגטו טרזין".

אילת ליבר | מנכ"לית מוזיאון מגדל דוד

איילת ליבר
איילת ליבר

היצירה שבחרתי: סדרת עבודותיו של האמן הארץ- ישראלי ירושלמי זאב רבן

סדרת עבודותיו של האמן זאב רבן
סדרת עבודותיו של האמן זאב רבן

"עבודותיו של זאב רבן עוסקות בשיר השירים. הן מייצגות עבורי את האביב הישראלי ואת החיבור בין הטבע הפורח בכל הדרו בעונה נפלאה זאת, ובין חג הפסח, התנ"ך והמקורות היהודיים. ואין כמו שיר השירים שהוא הטקסט האולטימטיבי לתאר את האביב שבחוץ וזה שבנפש. זאב רבן, שהלך לעולמו בשנת 1970 מייצג בעיני את האמנות הישראלית המתחדשת בארץ ישראל, שמרכזה היה בירושלים. במוזיאון מגדל דוד הוצגו עבודותיו לראשונה בשנות העשרים והן יפהפיות ומעלות ניחוח של געגוע ליופי הקדום של ארץ ישראל במיטבה".

אמנדה וויס | מנכ"לית מוזאון ארצות המקרא בירושלים

אמנדה וויס (צילום: דודי סעד)
אמנדה וויס (צילום: דודי סעד)

היצירה שבחרתי:  ביצירתה של ליליאן קלאפיש, "בגינה", 1980, מקור: אוסף גבי ועמי בראון.

ליליאן קלאפיש, "בגינה", 1980, מקור: אוסף גבי ועמי בראון.
ליליאן קלאפיש, "בגינה", 1980, מקור: אוסף גבי ועמי בראון.

"מדובר באמנית שמבטאת אקספרסיזם, צבע וחופש. היא נוהגת לצייר מתוך הבית או בסטודיו שלה, ועל כן קווי המתאר של החלון מופיעים ביצירותיה הרבה. זה מבטא מתח בין ההתכנסות אל המוכר והבטוח, אל מול הכמיהה לחדש, לחופש ובעיקר לטבע. הפרחים על אדן החלון, המשקיפים לשכונה, לגינה, מבטאים את הניסיון לתפוס ולצייר את הרגע החולף והמשתנה, כפי שקורה מבעד לעיניה, וזה מבטא גם את יחסה האמביוולנטי אל טבע מבויית. לקראת האביב גם אנחנו יוצאים אל החוץ, לאוויר, כמו נולדים מחדש, נהנים מהמראות של ההתחדשות של הטבע, מהריחות המשכרים מציוץ הציפורים, ומניצני הפריחה".