מלכת היופי במיל' והשורדת בדימוס טיטי איינאו החליטה שהגיע הזמן לעדכן את הרזומה שלה. רק נפרדנו מנינט טייב שטסה לאמריקה כדי להגשים את עצמה על הבמות הגדולות, וכבר אפשר לבשר שגם הדוגמנית הצטיידה בכרטיס טיסה - לניו יורק. בחודש הבא היא תארוז את המזוודות בדרך לכבוש את היעד הבא שלה: קריירת דוגמנות בינלאומית. 
 
נעמי קמפבל הישראלית לא עפה לארצות הברית בשל תחושה של מיצוי הביצה המקומית. להפך, היא בוחרת בצעד הזה כדי להרגיש שווה, כדי לזכות בלגיטימיות שחסרה לה. האישה היפה בישראל לשנת 2013 מרגישה שהיא מופלית לרעה בשל צבע עורה. “אני מרגישה שחברות אופנה שיוצאות בקמפיינים ובוחרות פרזנטוריות מפחדות להציב בפרונט נשים עם צבע עור כהה", טיטי תוקפת.

"בארץ לא נותנים הזדמנות לשונה, לאחר. יש המון דוגמניות כהות עור שהן מדהימות, אבל מעסיקים אותן כסייד-קיק או כשחקניות חיזוק. אני לא מתבכיינת, לא הייתי כזו מעולם, תמיד לקחתי את הצבע שלי כיתרון ולא כחיסרון, אבל אף על פי שאנחנו מדינה הטרוגנית, עם המון עדות, עדיין קשה לקבל כאן את השונה".

"שם אני לפחות לגיטימית, לא שונה". טיטי איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)
"שם אני לפחות לגיטימית, לא שונה". טיטי איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)

איפה את מרגישה את האפליה?
"אני לא רוצה להשתמש בביטוי הזה, הוא מכליל מדי. לדעתי, לא נפתחו מספיק בישראל, למשל, ליופי האפריקאי. יש את טהוניה ואת פיי ז'קיטה וישראלה אבתאו שהן רמה אחרת ביחס להרבה דוגמניות ישראליות אחרות, אבל הן לא מקבלות הזדמנות להוביל הפקות, וזה רק בגלל צבע העור".

את חושבת שבזירה הבינלאומית תצליחי יותר?
"הפוטנציאל שלי יכול להתממש שם יותר. זו התחושה שלי. אומנם השוק בעולם הרבה יותר גדול ותחרותי, יש מיליונים כמוני, אבל שם לפחות אני לגיטימית, לא שונה ומיוחדת משום שאני שחורה. ובלי קשר, זה בוער בי. זה מהלך מתבקש מבחינתי. אני אדם שאוהב לפתוח פרקים, לסגור אותם, ולהמשיך הלאה. כל החיים שלי זה פרקים. הגיע הזמן לפרק חדש בספר של חיי. בספטמבר אעזוב לניו יורק ונראה איך העניינים יתפתחו שם".

"מוצקה, רחוקה מלהיות בתת-תזונה". איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)
"מוצקה, רחוקה מלהיות בתת-תזונה". איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)

במידה הנכונה
איינאו מתייצבת לראיון באיחור אופנתי של חצי שעה. היא בולטת בין המבלים בבית הקפה, מתנשאת למרומים, צועדת לעברי כמו טופ מודל. המראה דקיק, העצמות בולטות, היא קורנת מגלאם לא ישראלי. עוד לפני שמתחילה השיחה היא כבר מזדרזת לאכול את ארוחת הבוקר.

לאחרונה היו דיבורים על כך שאת סובלת מתת-תזונה. רזית כדי להתכונן לקריירה הבינלאומית? 
"אני מקבלת אין ספור הודעות מאנשים שמבקרים אותי על כך שרזיתי, שאני נראית אנורקטית, אבל זה ממש לא נכון. אני לא אוכלת מתוקים ולא שותה קולה. שומרת על תזונה בריאה ומשלבת עם זה אימונים אינטנסיביים. אל תשכחי שחזרתי מהונדורס רזה מאוד ומאז הספקתי להוריד עוד שני ק"ג. אני מאוד מוצקה, בריאה ורחוקה מלהיות בתת-תזונה. יש לי ממדים של דוגמנית בריאה עם היקפים נכונים. אני מידה 36 וטוב לי עם הגוף שלי. אין לי שום תסכולים של גוף חוץ מהשדיים, שהיו גדולים וקצת נפלו משום שרזיתי".

קולגות מ"הישרדות" כמו רוסלנה, טילטיל, לירון רביבו וג'ני צ'רוואני מינפו את דקות התהילה לקמפיינים. את נעלמת מהגזרה.
"זה לא בדיוק ככה. קיבלתי המון הצעות לקמפיינים וסירבתי כי חיכיתי שתגיע הצעה גדולה. גם הייתי בהלם מהמחירים המגוחכים, הם צנחו. אלה לא אותם סכומים שהציעו לי אחרי שזכיתי בתחרות מלכת היופי. משהו השתנה בתעשייה, זה הפך להיות הזיה. בנות מוכנות לעבוד בשביל גרוש וחצי. עזבי את מה שכותבים במדורי הבידור, זו קיבלה 150 אלף או ההיא שקיבלה 200 אלף, אלה ממש לא הסכומים היום. דוגמניות עושות קמפיין ב–8,000 שקל. את מככבת בשלטי חוצות ופרסומות והכל נראה כזה נוצץ - ומקבלת סכום שהוא בדיחה".

בחור חמוד. איינאו עם רון אלוף (צילום: שוקה כהן)
בחור חמוד. איינאו עם רון אלוף (צילום: שוקה כהן)


את ישראל אור פגשה איינאו אחרי החזרה מהונדורס. היא, לדבריה, הייתה אבודה, והוא אסף אותה, העניק לה כוחות מחודשים. "לא חזרתי מהאי אותה טיטי", היא מסבירה. "ברמה הנפשית הייתי באיזה סוג של נתק, בחרדות ובפחדים. לא יכולתי לנהוג בכביש, נלחצתי מרעשים. הייתי צריכה שבועיים כדי לחזור לישון במיטה, ישנתי על הרצפה בבית. התזונה הייתה בעייתית, אחרי שהורגלתי לרעב על האי".

"את מגיעה למקום ולומדת להיות חיה, שורדת, ואז חוזרת למציאות וצריכה ללמוד מחדש להיות נורמלית. ישראל היה שם בשבילי, תמך, אהב והכיל. הכל קרה לנו מהר, אחרי שבועיים כבר מגורים משותפים. הוא עבר איתי את המסע המטורף הזה. זה הרגיש לי נכון, זה הרגיש לי שזה הבית והמשפחה שלי".

איך הוא הגיב על הרומן שלך עם רון אלוף שהשתקף על המסך?
"זה ממש לא היה קל. תחשבי כמה לא פשוט להיות בזוגיות, בשיאה של אהבה, בזמן שבטלוויזיה אני מנהלת רומן עם רון. גם ערכו את זה בתוכנית כאילו מינימום אנחנו רומיאו ויוליה. רון הוא בחור חמוד ואנחנו מאוד מכבדים אחד את השנייה, אבל לא בקטע רומנטי. כל אחד המשיך בחייו. כשהייתי מעלה תמונה שלי ושל ישראל יחד לרשתות החברתיות, מיד הייתי סופגת תגובות כמו 'יא בוגדת'. אנשים לא הבינו ש'הישרדות' זה משהו שצולם חצי שנה לפני ומאז התחלתי כבר קשר חדש. אבל הזוגיות שלנו הייתה חזקה ושרדנו את זה".

טיטי איינאו עם ישראל אור. "התחילו לצוץ בעיות" (צילום: ניר פקין)
טיטי איינאו עם ישראל אור. "התחילו לצוץ בעיות" (צילום: ניר פקין)

 
ואז פרידה, קאמבק ושוב פרידה. אולי תעשי לנו סדר בבלגן, אתם יחד?
"אנחנו כבר לא. התחילו לצוץ בעיות וחילוקי דעות, כמו אצל כל בני זוג. שנינו אנשים מאוד דומיננטיים והיו התנגשויות. אנחנו כאלה שמפוצצים על כל דבר. גם התקשורת חפרה לנו בקשר, וזה נהיה כבר מוגזם. לא היה לנו שקט, זה גרם לנו להמון בעיות בזוגיות ולבסוף נפרדנו. ניסינו שוב להיות יחד, אבל הבנו שזה לא מתאים. כיום אנחנו ידידים טובים".

לצמוח מהקושי
איינאו בת ה-25 חוותה הישרדות לא רק בהונדורס אלא מהיום שהיא זוכרת את עצמה, בחיים עצמם. בגיל 12 עלתה לישראל עם אחיה הבכור. שני הוריה נפטרו עוד כשהייתה צעירה יותר. "אבא שלי נהרג בשירות בצבא האתיופי בגיל צעיר מאוד, אפילו לא הייתה לנו תמונה שלו", היא אומרת. “אין לי מושג איך הוא נראה, אין לי קצה חוט איפה הוא קבור. האמת שגם לא ניסיתי לחפש אותו, מבחינתי לא הייתה לי דמות של אבא. אמא שלי נפטרה כשהייתי בת 10".
 

 
טיטי מוסיפה כי “תמיד חיכינו לעלות לארץ. סבא וסבתא שלי כבר היו כאן, וכשאמא נפטרה זירזו לנו את העלייה לישראל. עברנו ישר לגור עם הסבים והתחנכנו בפנימייה. היינו במצב כלכלי קשה ביותר, לא יכולתי להרשות לעצמי לקנות בגדים ולא היה מאיפה לממן את החוגים. סבא וסבתא חיו מקצבה שהייתה פשוט בדיחה. אבל למדתי לצמוח מתוך הקושי ולגדול, ללא תנאים וללא הורים. להשתלב במערכת הענקית הזו, בתרבות המטורפת הזו. יכולתי להיות היום במקום אחר לגמרי. מסביבי היו אלכוהול וסמים. הרבה. לא היה מי שיכוון אותי, אבל לקחתי את החיים שלי, שהיו לא פשוטים בכלל, והפכתי אותם ליתרון. זה בעיקר משום שאני אדם אופטימי".

את נושאת היום צלקות מהילדות?
“המצב הזה שרט אותי. בתקופה האחרונה יוצא לי להביט אחורה ולבחון את ההתנהגות שלי, ורק עכשיו אני מתחילה לעכל את מה שעברתי. אני מאוד צמאה למשפחה, אבל קשה לי לסמוך על אנשים. יש לי חרדת נטישה שמשפיעה על כל מערכות היחסים שלי. אני חולמת בלילה שקרה משהו לאח שלי. כל יום מבחינתי הוא מאבק הישרדות".

 

די לאלימות!!!

A photo posted by טיטי איינאו (@titi__tt_official) on



ביקרת באתיופיה?
"יומיים אחרי שהשתחררתי מצה"ל קניתי כרטיס וטסתי לשם. לבד, טיול שורשים בלי לספר לאף אחד. ביקרתי בפעם הראשונה בקבר של אמא שלי מאז שעליתי לארץ. עד אותו רגע התביישתי לדבר על המוות שלה, לא רציתי שירחמו עלי, רציתי להיות כמו כולם. סירבתי להתמודד עם המוות שלה, תמיד אמרתי שסבתא היא אמא שלי. לא אשכח את הרגע הזה, אני מול הקבר של אמא, היה המון פורקן, המון בכי, וגם השלמה. שנה אחרי הזכייה שלי בטקס מלכות היופי טסתי לשם שוב, עם צוות של ערוץ 2 שעשה עלי סרט דוקומנטרי, ושוב עליתי לקבר. כרגע החלום הכי גדול שלי זה להביא אותה לקבורה בארץ, אבל אני יודעת שזה סיפור מאוד מורכב וגם לא זול".

איבדת גם את סבא וסבתא שלך.
"הם נפטרו לפני שלוש שנים. הספיקו לראות אותי זוכה בתואר מלכת היופי, זה גרם להם סיפוק, אף על פי שלא הבינו בכלל מה קורה. בכלל, בצבא הייתי קצינה במעברים, ואני זוכרת שהם היו בהלם כשחזרתי הביתה עם נשק. יש פער תרבותי עצום שהם הגיעו איתו מאתיופיה, וקשה היה לשנות אותו פה. הם לא ידעו קרוא וכתוב, אפילו לא באמהרית. אבל אני אופטימית לגבי הדור החדש. אלה צעירים שגדלים לתוך התרבות הישראלית ומתפתחים בה".

איך חייך השתנו מאז הזכייה בתחרות מלכת היופי?
"זו הייתה השנה הכי מאושרת והכי משמעותית בחיי. בן לילה הפכתי לסינדרלה. מאז הכל השתנה לטובה. ממישהי שהייתה סגורה בפנימייה התחלתי לטוס ברחבי העולם, להתראיין ל-CNN. הייתי האתיופית הראשונה שנבחרה למלכת יופי, הייתי פורצת דרך. בחו"ל אנשים לא הבינו איך מלכת יופי יכולה להיות גם קצינה בצה"ל, וגם לעבור סיפור חיים כמו שלי. הפדרציות היהודיות בארצות הברית הזמינו אותי להרצאות. בסן דייגו בחרו יום שנקרא על שמי. היה טקס בכנסייה גדולה שם, במעמד ראש העיר. טיטי איינאו דיי. מצחיק".

כמו סינדרלה. איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)
כמו סינדרלה. איינאו (צילום: דניאל קמינסקי)

מה דעתך בנושא המאבק החברתי של האתיופים? את מעורבת?
“הקמתי את פרויקט ‘טיטי'. גייסנו תרומות מיהודים מרחבי העולם לטובת ילדים אתיופים בשכונה שבה גדלתי בנתניה. הצלחתי לארגן ל–66 ילדים חוגי העשרה, דברים שלי היו חסרים בילדות. צעדתי במחאה, הסתובבתי עם שלט. ופה אני חוזרת לעניין של האפליה, של הגזענות. אבל לדעתי יש שני צדדים למטבע. הבעיה העיקרית בעיני היא שרבים בעדה באים ממקום של מסכנות ונזקקות. 'לא קיבלו אותי לעבודה כי אני שחור'. לדעתי, זו טעות. סביר להניח שזה באמת מה שיקרה אם זו הגישה. 

"יש לי הרבה חברים אתיופים שלומדים בבינתחומי והובילו את המחאה. הם חכמים ומובילי דעה ולוקחים את זה למקום חיובי. הם מפתחים את עצמם. גם אני כזאת. פעם עמדתי בתור עם בת דודה שלי כדי לקנות גלידה ומישהו הגיע בריצה ועקף אותנו. בת דודה שלי אמרה שהוא מזלזל בנו משום שאנחנו שחורות. לא העליתי בדעתי שהוא מזלזל בי בגלל צבע העור אלא כי הוא פשוט אדם חצוף. בסוף הוא התנצל והסביר שבכלל עשה התערבות עם חבריו מהו הזמן הקצר ביותר שייקח לו לקנות גלידה". 

התלהב. איינאו עם הנשיא לשעבר פרס והנשיא אובמה (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
התלהב. איינאו עם הנשיא לשעבר פרס והנשיא אובמה (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)


קודם לימודים
מאז הזכייה, כאמור, חייה של טיטי התהפכו. הדוגמה המוחשית ביותר לכך היא כנראה שיחת הטלפון שקיבלה מהבית הלבן. כן, פרזידנט אובמה מעוניין לפגוש אותך, היא התבשרה. "בדיוק חזרתי מרומא וקיבלתי טלפון מהלשכה שלו", איינאו נזכרת. "אמרו לי שהנשיא מגיע לישראל ומעוניין לפגוש אותי. זה קרה בביקור שלו בארץ במרץ 2013, במשכן הנשיא. הוזמנתי יחד עם עוד 120 אורחים. היו המון אנשים חשובים, פוליטיקאים, אנשי צבא ואחת - טיטי. הייתה לחיצת יד חביבה, אובמה אמר שאני יפה, ושמעון פרס, נשיא המדינה אז, הסביר שאני מלכת שבא המודרנית. אובמה התלהב מהגובה שלי, גם הוא מאוד גבוה, ואמר שחבל שמישל אשתו לא פה כדי להכיר אותי".

ציפור קטנה לחשה לי שיש לך כוונות להיכנס לפוליטיקה.
“אני חושבת על זה, אבל רק בעתיד היותר רחוק, כשאסיים את לימודי התואר בממשל ופוליטיקה. אני עוד לא מרגישה בשלה מספיק. זה בהחלט היעד הבא, אחרי שאגשים את החלום שלי - קריירת דוגמנות בינלאומית".

חברת הכנסת איינאו? ייתכן שבעתיד (צילום: דניאל קמינסקי)
חברת הכנסת איינאו? ייתכן שבעתיד (צילום: דניאל קמינסקי)

 
איפור ועיצוב שיער: ערן פל
סטיילינג: יולי סגרדה