איזה כיף, כיפור הגיע. זה הזמן של כולנו להשיל את כל העוולות שעשינו בשנה האחרונה ולהתנקות. מצחיק בעיניי שבמהלך השנה כולם ״יכולים״ לפגוע, לנצל, להכאיב ולבייש חברים ברבים ואז בסוף, ביום אחד מקבלים את האפשרות פשוט להתנצל וכאמור כל עוונותינו ייעלמו כהרף עין.

הרי היום כולנו נהיה עסוקים בלרוץ ולבקש סליחה מכל מי שאפשר רק בכדי שאנחנו נרגיש טוב עם עצמנו והכי מדהים שברוב המקרים אנחנו אפילו לא נזכור על מה אנחנו מבקשים סליחה, קל וחומר שרבים גם באמת לא מיישמים את המחילה שמקבלים להמשך השנה ובמהרה כבר חוזרים לסורם. יתרה מכך, בשנה האחרונה אני הספקתי להכיר אנשים מוזרים שמסוגלים באופן עקבי וקבוע לפגוע כמעט בכל הסובבים שלהם וממש דקה אחרי זה לרוץ לבקש סליחה. בעיני הסליחה הזו היא סתמית ולא אמיתית כי אין הגיון בלפגוע שוב ושוב ולבקש סליחה כל פעם כי זה מוציא את כל הרעיון שבבקשת סליחה.

לטעמי בהרבה מקרים, מה שגורם לנו לפגוע באחר זה לא פחות מהאגו שלנו, שהוא ללא ספק הסיבה העיקרית לרוב המכשולים של המין האנושי. אני לא אומר שאין באגו דברים טובים, הוא דוחף אותנו להצליח ולבלוט, שזה מדהים. הבעיה היא שלאגו יש גם צד מכוער יותר, שאני לא חושב שצריך להסביר לכם מה הוא. תאמינו לי, כמות הסיפורים ששמעתי בשנה אחרונה שסלב מתנה את ההופעה שלו באי הופעתו של אחר היא בלתי נתפסת. והאגו אני יודע אנחנו מתים עליו, כי הוא גורם לנו להרגיש נעלים או חשובים יותר מאחרים (שאנחנו לא) וכשאני חושב על זה לעומק, אנשים בעלי אגו דומיננטי מחזיקים בתוכנת האופי העיקרית של דיקטטורים.

יום כיפור הוא באמת יום אופציונלי לבקש סליחה, מהסיבה הפשוטה שבאותו יום הרגש משתלט עלינו, יחד עם הפחד שאולי באמת מישהו רושם לנו בפנקס את כל הדברים הרעים שעשינו. לבקש סליחה הופך למנהג לגיטימי גם אם אתה לא באמת מתכוון אליו, כך מסתבר... ואני רוצה להאמין שישנם האנשים שבאמת ובתמים מנצלים את הרגע לחשבון נפש אמיתי, מתנצלים, מתכוונים ומתקנים לשנה הבאה.

לגבי עצמי, לא אשקר, גם אני לוקה באגו לעיתים, אבל מי שמכיר אותי מקרוב יודע שאני והוא לא חברים טובים. אין לי בעיה לחזור מדבריי כשאני טועה, אין לי בעיה לשמוע ולהכיל דעותיו השונות של האחר (לא כאשר האופן בו הצד השני יציג את דעותיו הן אגרסיביות ולא מכבדות) וכן, אין לי בעיה לפעמים לוותר על עצמי בוויכוח רק בשביל "שלום בית". אז השנה אני לא מתכוון לבקש סליחה מאף אחד. כנראה אם לא התנצלתי עד עכשיו אני לא זוכר את הסיבה שבגינה אני צריך לבקש סליחה, או שפשוט לא אכפת לי, ואם לא העמדת את העניין לנגד עיני אזי כנראה גם אצלך זה לא בראש מעיינך, אז חאלס.

השנה אני מתכוון לבקש סליחה רק מאדם אחד וזה מעצמי. סליחה שפגעתי, סליחה שזלזלתי, והכי חשוב, סליחה שגרמתי לך תום להאמין שאתה לא מסוגל. רק היום אני מבין כמה טעיתי. מקווה שתשכילו לחשוב ולעשות כמוני, וגם אם לא, זה גם בסדר. שתהיה לכולנו שנה מדהימה ואמן שנקבל בדיוק כמו שאנחנו נותנים כל השנה, לא רק בתקופת החגים, מקווה בשבילכם שהייתם ילדים טובים.