כמו את תפקידי המשחק הרבים בהם הופיע בטלוויזיה, בתיאטרון ובקולנוע במרוצת השנים, גם את "הישרדות VIP" (המשודרת בימים רביעי ושבת ברשת 13) קובי מאור (44) לקח ברצינות רבה. מרגע חתימת החוזה שהביא אותו לריאליטי הראשון בחייו, הוא נכנס למשטר אימונים וירד 25 ק"ג ממשקלו עד שארז מזוודות וטס לאי המבודד בפיליפינים. אלא שכמו בחיים, כך גם במשחק האסטרטגי - לא משנה כמה תתכונן, תאלץ להתמודד עם השינויים שמביא איתו המשחק. מאור שבחר להצטרף תחילה לשבט ליבולן בפיקודה של לייה גיל, החליט דקה אחר כך לעבור לשבט אפולקי בהנהגתו של דודו אוואט. ההחלטה הגורלית הזאת גררה שרשרת אירועים שהובילה להדחתו הפתאומית בפרק ששודר ביום רביעי האחרון.  

איך ההרגשה רגע אחרי ההדחה?
"התחושה אחרי ההדחה שם הייתה קצת נאיבית ואחרי שצופים בה יוצאים מפוכחים. ישבתי בהדחה עם לייה גיל והיו שם גם נעמה קסרי, ליהיא גרינר ואירה דולפין וזה נתן לי רוח גבית שאני נמצא במקום טוב. רובן לא הגיעו לגמר חוץ מנעמה קסרי וזה היה איזשהו מצע של אנשים שנחמד להיות איתם ברגעים האלה. על האי הייתי הכי חשוף ומקולף עד למיצוי האמת שלי וזה אחרת. זה שתי אמוציות חזקות אבל שונות".

יצאת משם פגוע?
"כן, נפגעתי מיהונתן מאוד וגם קצת מגדי. התבאסתי מהאופן שבו יצאו הדברים. רציתי רק להגיד את הדברים שלי וללכת. רציתי רק לסיים את הדבר הזה. התבאסתי על האופן שזה יצא אבל אולי זה מחיר האיפוק של עונה שלמה. התאפקתי והתאפקתי ובסוף זה יצא החוצה. יכול להיות שזה גם לא היה נכון אבל בסופו של דבר זה בית ספר, אתה לומד דברים ואני חושב שלמדתי את השיעור שלי".

מועצת שבט בהפתעה, מתוך הישרדות VIP (צילום: צילום מסך רשת 13)
מועצת שבט בהפתעה, מתוך הישרדות VIP (צילום: צילום מסך רשת 13)

השארת את מה שקרה על האי מאחור?
"לגמרי, אבל זה צף. זה מצוף שנמצא למטה ואז הוא עולה למעלה. זה לחזור אחורה אבל בווליום מטורף יחד עם כל המדינה. אני מנסה לשמור על גבולות הגזרה ולהשאיר את הדברים מאחור ולהמשיך קדימה".

למה הודחת?
"זה כביכול לא השבט שלי שהדיח אותי, אלא השבט השני. יאמר לזכותו של גדי שהוא ניסה לחבור אליי מהרגע הראשון, הוא אמר לי: 'לא חברת אליי וזה ביאס אותי ובגלל זה היית על הכוונת'. הרגשתי שלא הייתה נשמה אחת שבאמת שמרה עליי מכל הלב. ידענו מה אנחנו הולכים לשים במועצת שבט ושירה בחרה להתבלבל בכוונה. יכלנו להסתנכרן ולהצביע נכון ואודליה ושירה בחרו שלא להצביע נכון, גם במחיר הזה שהן ידיחו אותי. זה מהלך משחקי שאני מכבד אותו".

מהלך משחקי שיש בו הרבה לב ונשמה. יכול להיות שזה קרה בגלל שלא שמת את כל הלב על השולחן ובגלל זה אף אחד לא נקשר אלייך ברמה של 'אני איתך עד הסוף'?
"היום אני רואה את זה בטלוויזיה וקולט שגם ג'קי רצתה להדיח אותי, זאת אומרת שבני הברית שלי רצו להדיח אותי. שירה לא סלחה לי על המעבר משבט אפולקי לשבט ליבולן. זה היה מעבר מתבקש והיא פרחה שם, הדברים היפים יצאו ממנה. אפילו אמרתי 'וואו הלוואי וזה היה קורה לי', והיא עדיין לא סלחה לי על זה. ימים יגידו מה היה נכון או לא נכון. בסופו של דבר צריך מישהו אחד שיאמין בך והאור שלך יוצא ממך. ברור לי שזה לא מי שאני בחיים שלי, אבל זה הוציא ממני אזור שכן קיים בתוכי ובכל אחד מאיתנו. כשאתה נמצא במקום הלא נכון שלך, כנראה שזו האנרגיה שיוצאת ממך. בחיים האמיתיים יש לנו את הזכות ללהק לחיינו את מי שאנחנו רוצים. יכול להיות שבחרתי לא נכון והמקום שהייתי בו הוציא ממני דברים אחרים. נזהרתי מאוד, שמרתי על הלשון שלי, התאפקתי והגעתי קצת ממלכתי מדי".

לייה גיל, קובי מאור (צילום: אביב חופי)
לייה גיל, קובי מאור (צילום: אביב חופי)

בחיים האמיתיים אתה נתפס כבן אדם מצחיק, ב"הישרדות" הצד הזה בא פחות לידי ביטוי.
"לא באתי למכור את קובי המצחיק, אני מצחיק גם מחוץ לבמה והמצב רוח שלי הוא קליל ונוצרה שם איזשהי כבדות. בחיים אני רואה את מי אני יכול להצחיק ואת מי לא. אני חושב שלא היה מקום להצחקות ולא היה לי מצב רוח להצחיק, זו האמת. ניסיתי להרים את עצמי ולקבל את עצמי בתוך הסיטואציה. רציתי שזה יצא אבל לא הייתי במקום הנכון לי. בהתחלה אתה לא מבין את טיב האנשים אבל אז אתה מבין את יחסי הכוחות ואת טבע האדם וזה משהו שאי אפשר להתכונן אליו". 

עשית טעות שעברת ברגע האחרון משבט ליבולן לשבט אפלוקי?
"בוודאי. זו ה-טעות של המשחק שלי. החיים שלנו בנויים ממיליוני החלטות שקורות בכל רגע וזה קטע כי ביני לבין לייה יש חברות חזקה ועוצמתית במציאות. זה מצחיק אותי שבמשחק לא בחרתי בה בסוף, כלומר בחרתי בה ושניתי את דעתי. זה משהו שלפעמים לא מניח לי". 

במועצת שבט אומרים לך הרבה פעמים שאתה זגזגן ובוגד. למה לא הגבת להם?
"אני בן אדם מאופק מטבעי. כשאני שומע הטחות כאלה, אני חושב שהכי קל להצמיד תווית למישהו וזהו. קל לאנשים ללכת עם הסטיגמה. בסופו של דבר הוכחתי נאמנות לבני הברית שלי ולא זזתי ימינה ושמאלה. הזגזוג הזה שאנשים קוראים לו זה כי ניסיתי לברוח מרעשי הרקע שהיו שם. לא יכלתי להכיל את השפה והקושי שהיה כלפיי וכלפי אחרים. זה משהו שלא יכולתי לסבול. בחיים אתה יכול לא לענות לטלפון או לעבור שכונה. אתה מתרחק מאנרגיות רעות שאתה לא מעוניין בהן. ב'הישרדות' אי אפשר לברוח. אלו היו בני הברית שלי – אם אני רוצה או לא רוצה. היינו שותפים שלא מתאימים".

קובי מאור (צילום: אוהד קב)
קובי מאור (צילום: אוהד קב)

כשאתה לא עונה זה יכול להתפרש כהודאה.
"מה שעבר לי בראש כל הזמן זה שאי אפשר לצאת איתם טוב, לא משנה מה אעשה. חשבתי מה עלול לצאת ממני ולא רציתי שיצאו ממני דברים לא טובים. העדפתי להסמיק, לסתום, להיות עם כאב בטן ולהגיד את הדברים בארץ. כשאנחנו כבר בארץ אחרי שאכלנו וכל אחד אומר את הדברים בצורה מסודרת והגונה, אין לי בעיה לדבר. כשהיינו שם, ברגע שקלטתי שהשיח יכול להתגלגל למקומות לא טובים, העדפתי לשתוק".

גם במציאות אתה נמנע מעימותים?
"ממש לא. אני יודע לשקף את הדברים ולדבר אותם. יש במשחק הזה אזורים באופי שלא קיימים במציאות. השתיקות האלה זה אזור בחיים שלי שלא קיים ככה. אנחנו בנויים מקשת של צבעים ורגשות ובכל אחד מאיתנו קיים הכל. יש דברים ב"הישרדות" שאתה לא מצפה להם ויוצאים מתוך האופי שלך. בחיים האמיתיים אני מדבר ומתדיין. ב"הישרדות" אתה רעב, מלוכלך, מסריח ומתגעגע מאוד, אז הצורה שבה אתה תופס את הדברים היא שונה. זה לא בהכרח אומר שזה מי שאתה. בכולנו יש צד יפה ולא יפה, אנחנו לא שחור ולבן. הצופים ממש מנסים להגן על החלש ולעשות סדר בדברים אבל זה כמו ספארי של חיות ויש שם את כל החיות. אני לא מתחמק ממה שיצא, אני בן אדם, אני לא חף מטעויות והצופים גם לא חפים מטעויות ומפה מלוכלך. אנחנו שחקנים במשחק ונותנים לקהל לשפוט אותנו והקהל רוצה שהגיבור שלו ינצח ובדרך כלל הולכים לאנדרדוג. אף פעם לא הראתי שאני צריך רחמים או שאני כוחני מדי. לא הרגשתי שאני צריך למכור כל הזמן את הערך הזה. בחיים שלי אני מרצה בפני נוער בסיכון ומתנדב בקהילה, הדברים שעברתי בחיים הובילו אותי למקומות בהם אני לא צריך להוכיח כלום לאף אחד. שיגידו מה שרוצים, אני יודע שאני שפן ניסיונות ושהגענו כדי לבדוק מה יקרה אם ישימו חבורת אנשים על אי בודד בלי אוכל. לא תמיד זה יפה". 

קובי מאור (צילום: אוהד קב)
קובי מאור (צילום: אוהד קב)

מאור שהעדיף לשתוק בסיטואציות שונות ב"הישרדות VIP", החליט להציף את הנושא שממנו נפגע יותר מכל. במשימת החסינות השבטית שנערכה עם משחק כדורגל ענק במים, מאור קיבל הערות על גודלו, בין היתר מיובל המבולבל שאמר: "בשלב מסוים לא הבנתי אם אני תופס את קובי או את הכדור", לייה גיל שאמרה: "קובי הזה, הוא פרה", ואפילו המנחה גיא זוארץ שאמר: "זה הזכיר לי סמיטריילר". 

נפגעת כמה פעמים במהלך הצילומים ובחרת להגיב רק אחר כך ברשתות החברתיות. כשורד בוסקילה התראיינה ל-TMI היא אמרה שבחרת גם לקחת מילים שלייה אמרה וכתבת אותם תחת השם שלה.
"ראיתי את הקטע הזה הרבה פעמים. הטענה שלה הייתה שהיא אמרה 'הר' ולא 'פר'. אז בסדר, אני אשנה את האות. היא אמרה 'הר אדם'. כל חיי שמעתי 'אתה שמן' ומגיל צעיר מאוד למדתי להפנים ולהחביא את הדבר הזה וזה אף פעם לא ניהל אותי - לא בזוגיות ולא בקריירה. זה אף פעם לא מנע ממני להתקדם. על האי לא שמעתי יותר מדי, רק את ההערה של יובל המבולבל ושל המנחה גיא זוארץ. אז אמרתי, יאלה נעביר את זה. כששמעתי את זה בטלוויזיה ושמעתי את זה שוב, האוטומט שלי היה להדחיק את זה ולהתקדם קדימה. צפיתי בזה עם הבן שלי וכשהפרק נגמר הלכתי לכסות אותו במיטה וראיתי שהוא עצוב, שקט ונעלב. זה קרע לי את הלב. האסימון שנפל לי באותו רגע זה שמותר להיעלב. הייתי צריך את הבן שלי שידברר את הרגשות שלי. בפעם הראשונה נעלבתי בתור אבא של אריאל ולא בתור קובי. יובל התנצל וסלחתי מהלב אבל לא יכולתי שלא לומר את אשר על ליבי. אנחנו מדינה סוערת וחמה ויש לאנשים תמיד מה לומר אז יש את ההדחקה הזאת, ואמרתי 'לא הפעם'. ראיתי את זה והתבאסתי, האסוציאציה הראשונה שיש לומר על קובי זה שהוא שמן?".

קובי מאור (צילום: צילום מסך רשת 13)
קובי מאור (צילום: צילום מסך רשת 13)

למה לא לדבר איתם אחד על אחד, אלא בפוסט מול כל מדינת ישראל?
"הובכתי מול אומה שלמה והאחריות שחלה עליי היא לשים את הדברים על השולחן. קיבלתי אינספור הודעות מילדים ומאימהות ששאלו: 'איך שתקת?', 'נעלבתי בשבילך', 'עושים על הבן שלי חרם'. אמרתי לעצמי: 'קורה כאן משהו'. התגובות האלה ביחד עם התגובה של הבן שלי גרמו לי להבין שזה לא בסדר ואמרתי לעצמי: 'באתי להישרדות כדי שיקראו לי שמן עוד פעם?'. איך אפשר לעמוד בזה? צריך להבין שאם רוצים לצחוק, צריך לראות שיש גם כתובת. כשאני צוחק על שומן, אני צוחק על עצמי. כשאתה נמצא בסיטואציית קיצון שהכל נפיץ ורגיש, צריך להפעיל שיקול דעת. אני בטוח שיובל לא התכוון לפגוע, אבל מה שיצא זה משהו שהיה לי קשה לעמוד מולו".  

נפגעת גם מגיא זוארץ, נכון? 
מאור מתקשה לגבש תשובה, אך ניכר עליו העלבון. לבסוף הוא מצליח לגבש תשובה פוליטיקאית ואמר: "הוא אמר מילה מיותרת. זה לא נעים לי. לא דיברנו על זה, אני מאוד מעריך והוא אחלה בן אדם, אבל לא דיברנו על זה".

אתה סולח לו?
"זה מאחוריי, אני סולח לגמרי, הכל טוב". 

גיא זוארץ (צילום: אוהד קב)
גיא זוארץ (צילום: אוהד קב)

גם על ג'קי יצאת ברשתות החברתיות בצורה קשה. כתבת עליה בין היתר: "שתקתי מול שפה קשה, בוטה, משפילה, דורסנית, חסרת רסן. זו בפירוש התנהגות מרושעת לבני אדם, שחורגת את חוקי הטבע האנושי הבסיסי. זה כבר לא עניין של חינוך, זאת בחירה מושכלת להיות מרושעת". בחרת שלא להגיע לבר מצווה של הבן שלה. מה כל כך פגע בך שלמרות שהייתם בברית חזקה בחרת שלא ללכת?
"יש דברים שהצופה לא רואה שאם הם לא צולמו או שודרו, הם מבחינתו לא קיימים. זה ישב על כל מיני דברים שאת חלקם ראיתי בטלוויזיה לראשונה, כך שהרגשתי שאין טעם שאגיע. איחלתי מזל טוב ושלחתי ברכה אבל אני חושב שהנוכחות שלי לא הייתה תורמת". 

אם לא התחברת לג'קי על האי, למה בחרת בברית איתה ולא ניסית להנהיג ברית שתדיח אותה?
"אם הייתי יוצא נגדה הייתי פוגע ישירות בדודו. נתתי לו את המילה שלי ועמדתי במילה שלי. דודו היה בן הברית החזק שלי והיא גם הייתה בת בריתי - לטוב ולרע. לא רציתי לפגוע בדודו ולכן נשארתי בברית הזאת". 

ג'קי אזולאי (צילום: מיכה לובטון)
ג'קי אזולאי (צילום: מיכה לובטון)

בחרת פחות לשתף על החיים האישיים שלך. אתה לא מתבאס שלא הכירו את קובי של מחוץ למשחק?
"יש רצון שקיים במקום הזה לשתף ולהיחשף וזה כן משהו שרציתי. היו פעמים שהרגשתי שאני לא רוצה שיחשבו שאני בא למכור משהו בשביל להשיג משהו. שאני אחשף וזה יראה אסטרטגי. בנקודת מבט אחרת, כצופה, אני חושב שכדי שיבינו מי אני וכדי שיוכלו להיכנס לי לנשמה, הייתי צריך לחשוף קצת יותר ולהיפתח קצת יותר. הייתי אגוז קצת קשה לפיצוח כי פחדתי שיגידו שזו אסטרטגיה. היו שם סיפורי גבורה כמו לייה ויובל שחשפו את עצמם. דרוש אומץ מאוד גדול שיכול להיות שבאותם רגעים לי לא היה אותו".

גם למאור יש סיפור גבורה אותו לא חשף ב'הישרדות VIP'. בנו הבכור של קובי, אריאל בן התשע, נקרא על שם הפרופסור שטיפל בו בלידתו, פרופ' אריאל יפו. בשבוע ה-36 להריונה של אשתו דנה, בדיקת אולטרסאונד חשפה מום בכליה שסיכן אותה ואת העובר. ביום הלידה הוחלט על ניתוח חירום קיסרי לאחר שנוצרה חסימה, שהובילה להצטברות נוזלים בכליה של העובר. הצטברות הנוזלים דחקה את הריאה של אריאל הקטן והוא הפסיק לנשום. הרופאים הצליחו לבסוף לייצב את מצבו והוא נשלח לארבעה חודשים בפגייה ולניתוח בגיל חודש בלבד, בו הוצאו הנוזלים מהכליה וסגרו אותה.

אתה שמח מהדמות שיצאה ממך שם?
"אני משתדל להיות שמח כל הזמן. אני חושב שזה עבודה להיות שמח ומאוזן. ניסיתי לעשות את הכי טוב שאני יכול".

בדיעבד, היית עובר את החוויה הזאת?
"אין שאלה בכלל. אני אוהב את הפורמט הזה. מצבי הקיצון גורמים לך להעריך כל גרגיר שיש לך בחיים. כשהייתי עם הבן שלי בבית חולים קיבלתי את הערך של להעריך את החיים ובפעם השנייה הייתה ב'הישרדות'. היה לי כאב בעצמות בגלל הגעגועים לאשתי דנה ולילדים שלי".

אחרי שחווית ריאליטי והיית על הגריל. היית עושה ריאליטי נוסף?
"איך אומרת המורה שלי לאנגלית? "Never say never".

קובי מאור (צילום: אוהד קב)
קובי מאור (צילום: אוהד קב)