החודש האחרון היה עמוס ביותר עבור ויקטוריה בקהאם. כאשר אירועי שבוע האופנה המסורתיים עברו בזה אחר זה בין ניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז, התייצבה הזמרת שהפכה למעצבת אופנה מצליחה בתצוגות החשובות, כדי להציג את יצירותיה לקראת האביב הבא. אולם מיד בתום האירועים, עם נעילתו של שבוע האופנה בפריז, החליפה "פוש ספייס" את נעלי העקב והבגדים המעוצבים בכפכפים ובמכנסי ג'ינס, וטסה לקניה במסגרת פעילותה כשגרירת רצון טוב של UNAIDS, סוכנות האו"ם שנאבקת בנגיף האיידס.
 
היא נפגשה עם הורים וילדים שנושאים את נגיף ה-HIV וביקרה במרפאה ניידת שפועלת במסגרת קמפיין לצמצום מקרי תמותה בקרב נשים הרות ותינוקות. לנסיעה הצטרף גם ברוקלין (17), בנם הבכור של ויקטוריה ודיוויד בקהאם, שהצטלם עם תינוק בן יומו שנקרא על שמו, והפגין כישורים שירש מאביו במשחק כדורגל עם תושבים מקומיים. "העברנו זמן יוצא מן הכלל פה בקניה. אנחנו לומדים הרבה ופגשנו כמה אנשים יוצאי דופן", אמרה בקהאם בנאום בעיירה קיאמבו. בקהאם, שכבר הייתה פעילה במשך יותר מעשור בקרן האיידס של אלטון ג'ון, קיבלה את המינוי כשגרירת רצון טוב בדיוק לפני שנתיים. בסוכנות האו"ם ציינו כי הם מקווים שהסלבריטאית הבריטית תסייע לקדם את הכחדת נגיף ה־HIV בעזרת "היצירתיות שלה, היזמות ויכולתה להגיע לקהלים רבים". 

ויקטוריה ודיוויד בקהאם (Getty images)
ויקטוריה ודיוויד בקהאם (Getty images)


בקהאם שייכת למועדון מכובד של מאות סלבריטאים מתחומי הקולנוע, האמנות, המוזיקה, הספורט והספרות מכל רחבי העולם שמכהנים כשגרירי רצון טוב של האו"ם, על מוסדותיו וסוכנויותיו השונים. כבר יותר מ־60 שנה מבינים בארגון שסלבריטאים המסוגלים לסחוף אחריהם המוני מעריצים הם אמצעי רב־משמעות בקידום היעדים שלעתים נדחקים לשוליים - מהגנה על זכויות ילדים ונשים, דרך מאבק במחלות וסיוע לפליטים, ועד חיבור בין קהילות באמצעות ספורט ותרבות. 

זכות הראשונים שייכת לקומיקאי היהודי דני קיי, שב־1954 קיבל את התואר של שגריר רצון טוב מטעם יוניצ"ף (סוכנות הילדים של האו"ם). במשך 33 שנה, עד פטירתו ב־1987, סייר קיי ברחבי העולם וסייע להעלות על סדר היום את מצוקתם של ילדים בתוך מציאות של מלחמות ואלימות, רעב ואסונות טבע. פעילותו נחשבת לאחד הגורמים שהעלו את קרנה של הסוכנות והובילו להחלטה להעניק לה את פרס נובל לשלום ב־1965. "על אף שאבי השיג הצלחה אגדית בהוליווד, בברודוויי, בטלוויזיה ועל במת הקונצרטים, הוא אמר לעתים קרובות שהעבודה עם יוניצ"ף הייתה התפקיד המתגמל ביותר שלו", סיפרה בתו בינואר 2013, באירוע לציון מאה שנה להולדתו של הקומיקאי. "האמונה שלו שצריך לסייע לילדים הייתה נטועה בכך שהוא היה משוכנע שילדים הם משאב הטבע בעל הערך הגבוה ביותר בעולם". 

זכות ראשונים. דני קיי (גטי)
זכות ראשונים. דני קיי (גטי)


האם כל סלב יכול להיות שגריר רצון טוב של האו"ם? מתברר שלא. בארגון מציינים כי רק מי שבאמת יכולים להגיע לקהל הנרחב ביותר, מפגינים מחויבות אמיתית למטרה ומציגים דוגמה אישית, הם שיגויסו לטובת המשימה. כל שגריר פוטנציאלי חייב לעבור תקופת "חניכה" בת שישה חודשים עד שנה, שבמסגרתה ילמד בעצמו על פעילות הארגון ויבצע לפחות סיור אחד בשטח לפני שראש הסוכנות יאשר את המינוי הרשמי.

המינוי יכול להגיע לסיומו, אם השגריר אינו יכול למלא את המשימה שלשמה גויס, או שהוא מעורב בפעילות שאינה תואמת את עקרונות האו"ם. מי שהרגישה זאת לאחרונה הייתה הטניסאית הרוסייה מריה שראפובה, שנאלצה לראות כיצד תוכנית הפיתוח של האו"ם משהה את פעילותה במסגרת סיוע לנפגעי אסון הכור בצ'רנוביל, אחרי שהתברר כי השתמשה ברכיב אסור מרשימת הסמים.

חדר מלחמה
ברשימה הארוכה של שגרירי רצון טוב מטעם האו"ם אפשר למצוא שמות כמו ניקול קידמן, דרו ברימור, קרל לואיס ושחקן הקולנוע המצרי עאדל אימאם, לצד נציגים ישראלים כמו דיוויד ברוזה ואחינועם ניני. אבל נראה שהשם והפנים המזוהים ביותר של פעילות סלבריטאים מטעם האו"ם הם של השחקנית והבמאית זוכת האוסקר, אנג'לינה ג'ולי

שגרירה. אנג'לינה ג'ולי מסיירת בעולם (גטי)
שגרירה. אנג'לינה ג'ולי מסיירת בעולם (גטי)

ג'ולי הפכה לשגרירת רצון טוב של סוכנות האו"ם לפליטים בשנת 2001, ומאז נראה שמלבד עשיית סרטים, זו המטרה העיקרית של חייה. היא סיירה בעשרות מחנות פליטים ועקורים ברחבי העולם והצטלמה עם ילדים ומשפחות שנאלצו לעזוב את בתיהם, ובכל פעם שפרץ משבר כלשהו, נראתה בשטח עצמו או התייחסה לכך בכלי התקשורת. "אני לא יכולה לדמיין מישהו שלבו לא נשבר בעת שהוא רואה את כל הילדים האלה עם כאב כל כך גדול", אמרה בראיון בעיצומו של מבצע צוק איתן, בהתייחסה למצב ברצועת עזה. 

בנוסף, ג'ולי מובילה את סוגיית המאבק באלימות מינית באזורי מלחמה. ביוני 2013 התייצבה בפני מועצת הביטחון של האו"ם והפצירה בקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי. "אני מבינה שיש דברים רבים שקשה למועצת הביטחון להסכים עליהם, אבל אלימות מינית בזמן סכסוך לא צריכה להיות אחד מהם", אמרה. "העובדה שזה פשע לאנוס ילדים צעירים אינה משהו שמישהו בחדר הזה יוכל שלא להסכים לגביו". 

נאמנת האו"ם ג'ולי נואמת (גטי)
נאמנת האו"ם ג'ולי נואמת (גטי)

כמי שהפכה לפנים של משברי הפליטים, קיבלה ג'ולי באפריל 2012 קידום כאשר אנטוניו גוטרש, ראש סוכנות הפליטים של האו"ם, שבשבוע שעבר נבחר למזכ"ל הבא של האומות המאוחדות, מינה אותה לשליחה מיוחדת שלו על מנת שתתמקד ב"משברים רחבי היקף שנגרמים מעקירה המונית של בני אדם". ג'ולי גם הפכה בפועל לדיפלומטית מטעם הסוכנות, והיא מייצגת את הארגון בכנסים בינלאומיים ובפגישות מול מדינאים.

בחודש שעבר סיירה ג'ולי במחנה הפליטים אזראק שבירדן, וכשמאחוריה קבוצה של פליטים סורים, קראה למנהיגי העולם שעמדו להתכנס בעצרת הכללית של האו"ם להפסיק את הדיבורים חסרי התוכן ולהתחיל לפעול ברצינות לסיום מלחמת האזרחים. אולם עשרה ימים לאחר מכן, כאשר בבניין האו"ם נערכה ועידה ראשונה מסוגה, בנוכחות עשרות ראשי מדינות ונציגים בכירים לדיון במשברי הפליטים בעולם, ובייחוד בסוגיה הסורית, ג'ולי לא הייתה במקום. 

בעיצומם של הדיונים התגלתה הסיבה הדרמטית להיעדרותה של הכוכבת - בקשת הגירושים מבראד פיט. ברשתות החברתיות היו מי שתהו כיצד ג'ולי מעיזה לנקוט צעד כזה דווקא כאשר מדברים באו"ם על אותם נושאים שעבורם היא פועלת בכל כוחה. כתבת הלייף סטייל של "סידני מורנינג הראלד", מארי וורד, הבהירה כי ג'ולי לא עשתה זאת כלל. "אתר TMZ פרץ עם הסיפור דרך הצד של פיט, ועורך הדין שלה הוא שסיפק תשובה בעקבות זאת".

הלם? ג'ולי באחד מסיוריה באפריקה (גטי)
הלם? ג'ולי באחד מסיוריה באפריקה (גטי)

בין שלל הגרסאות שהועלו בדבר הסיבה שבגינה נפרד הצמד בראנג'לינה, נשמעה הטענה כי פעילותה של ג'ולי במסגרת האו"ם הייתה אחד הגורמים העיקריים. אתר TMZ ציטט מקורבים לזוג שסיפרו כי "בראד הפך יותר ויותר מודאג משאיפותיה הפוליטיות של אנג'לינה. נאמר לנו שהחלום שלה הוא להפוך לאישיות הבכירה ביותר באו"ם. היא מעולם לא פירטה בנושא זה. בשביל המטרה הזו, נאמר לנו, היו לה שני יועצים פוליטיים ו'חדר מלחמה' שמסייע בהחלטות ובקידום התדמית". בנוסף, נטען כי פיט "דאג מכך שאנג'לינה לקחה את הילדים לאזורי מלחמה שונים, כולל לבנון ועיראק". לא ברור אם זו אכן הייתה אחת הסיבות, אבל כעת, כאשר ברור שמקורבה גוטרש יקבל בתחילת ינואר את תפקיד מזכ"ל האו"ם, צפויה ג'ולי למלא תפקיד משמעותי יותר בפעילות הבינלאומית של הארגון, אולי אף על חשבון הקריירה הקולנועית. 

הכישלון של קלוני
בעוד ג'ולי נעדרה מהכינוס באו"ם בנושא משבר הפליטים, מי שנכח באחד הדיונים לצדו של הנשיא ברק אובמה היה חברם הקרוב של בני הזוג הפרודים, ג'ורג' קלוני. יחד עם רעייתו, עורכת הדין אמאל קלוני, הם הכריזו על היוזמה שנועדה להעניק חינוך פורמלי לעשרת אלפים ילדי פליטים בלבנון בשנת הלימודים הבאה. 

אם ג'ולי מבצעת את עיקר פעילותה ההומניטרית במסגרת האו"ם, קלוני הוא אחד הכוכבים הבולטים - אפשר לציין באותה נשימה גם את בן אפלק וליאונרדו דיקפריו - שיוזמים ומקדמים בעצמם תוכניות ופרויקטים באזורי לחימה. אומנם מאז 2008 משתייך קלוני למועדון מצומצם יותר של "שליחי שלום" מטעם מזכ"ל האו"ם, בהם מייקל דאגלס ודניאל ברנבוים, אשר מקדמים את נושאי הליבה של הארגון הבינלאומי (במקרה של קלוני מדובר בכוחות שמירת השלום), אולם השחקן והבמאי זוכה האוסקר לא מסתפק בכך. 

יוזמה למען ילדי לבנון. ג'ורג' ואמאל קלוני (רויטרס)
יוזמה למען ילדי לבנון. ג'ורג' ואמאל קלוני (רויטרס)


בעשור האחרון קלוני הוא הקול הבולט ביותר נגד פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות שמתבצעים בסודן, תחילה בחבל דרפור - שם נרצחו מאות אלפים ומיליונים נעקרו מבתיהם מאז שנת 2003 - ולאחר מכן גם במחוז דרום קורדופן, שבו נהרגו אלפים ונעקרו כחצי מיליון בני אדם בחמש השנים האחרונות. 
על אף הסכנה הרבה שכרוכה בכך, קלוני נסע בעצמו לאזורי הלחימה כדי לראות מקרוב את הפשעים הקשים ולהציג את התיעוד לעולם. באחת הנסיעות, בשנת 2007, מצא את עצמו מביט לתוך קנה רובה שמכוון אליו. "עצרו אותנו באמצע שום מקום, במקום שבו לא היינו צריכים להיות", סיפר. "ילד בן 10 הגיע עם רובה קלצ'ניקוב וכיוון אותו לראש שלי, בעצם רצה שנרד מהמשאית". אחרי דקות של מתח נגמרה התקרית בשלום, וקלוני הבהיר כי האירוע המפחיד לא החליש את נחישותו לפעול למען התושבים. 

עם הילת הכוכבים שלו, מקדם קלוני את סוגיית סודן בכל פורום אפשרי - בראיונות טלוויזיה ובפרמיירות של סרטים, בשימועים בפני בתי הקונגרס בארה"ב ואפילו בפגישות אישיות בבית הלבן. כוכב הקולנוע גם עומד מאחורי ארגון "לא במשמרת שלנו" שהקים יחד עם חבריו לסרט "אושן 11" - בראד פיט, מאט דיימון ודון צ'ידל - כדי לקדם זכויות אדם במקומות שונים בעולם ובעיקר בסודן. הוא גם מפעיל את פרויקט סנטינל שמשתמש בצילומי לוויין על מנת לבחון את תנועות כוחות הצבא ואת ההתקפות בסודן. "אנחנו פפארצי נגד רצח עם", אמר בראיון ל"טיים". "אנחנו רוצים שהם ייהנו מאותה תשומת לב של סלבריטאים שאני מקבל בדרך כלל. אם אתה יודע שהפעולות שלך יזכו לסיקור, אתה נוטה להתנהג באופן שונה מכפי שהיית פועל בתוך ואקום".
 
למרות זאת, הודה קלוני שמלבד העלאת המתרחש בסודן על סדר היום העולמי, שבין השאר הובילה לכתב אישום נגד נשיא סודן עומר אל-באשיר בבית הדין הבינלאומי, הוא לא הצליח לשנות יותר מדי את המצב בשטח. "אני מרגיש כבוד לנצל את הסלבריטאות שלי כדי לסייע היכן שאני יכול, במיוחד בשם האו"ם", אמר לפני שש שנים. "אבל במקרה של דרפור, זה היה הכישלון הגדול של חיי". 

בא לעזרת חבר? קלוני עם בראד פיט (גטי)
בא לעזרת חבר? קלוני עם בראד פיט (גטי)

 
בחודש שעבר שם קלוני על הכוונת גם את דרום סודן, המדינה שפרשה מסודן לפני חמש שנים ונמצאת כיום בעיצומה של מלחמת אזרחים מחודשת, חודשים ספורים אחרי שהושג הסכם שלום שסיים את המלחמה הקודמת שנמשכה מאז דצמבר 2013. יוזמת סנטרי, ארגון שקלוני הקים יחד עם דון צ'ידל ועם הפעיל החברתי ג'ון פרנדרגסט כדי לעקוב אחרי כלכלות המלחמה במזרח אפריקה ובמרכזה, פרסמה דוח נוקב שממנו עולה לכאורה כי מנהיגי המדינה, בהם הנשיא סלבה קיר ויריבו סגן הנשיא לשעבר ריק מצ'אר, ובני משפחותיהם ומקורביהם, הרוויחו מסכסוך הדמים והכניסו לכיסם סכומי כסף אדירים, וזאת תוך מעורבות של גורמים זרים, בהם סוחרי נשק, חברות בנייה, חברות כרייה ומשקיעים סינים.
 
השלטון בדרום סודן הכחיש את הטענות בתוקף וטען כי יציג הוכחות נגדיות לממצאים שהועלו בדוח, בעוד קלוני הואשם כי "סוג כזה של טענות רק מסכן את השאיפה לשלום וליציבות". אבל כפי שקנה הרובה שכוון לקלוני בדרפור לא עצר אותו, גם הפעם הוא נחוש להביא לפעילות בינלאומית שתשנה את המציאות בדרום סודן, על אף שתמונת המצב הנוכחית בשטח אינה מעודדת. "זה משהו שנתמודד עמו לאורך דורות, אם לא נטפל בזה כעת", אמר. "עכשיו זה קל. זה יהיה קשה יותר בשנים הבאות".

למען סודן! ג'ורג' קלוני (גטי)
למען סודן! ג'ורג' קלוני (גטי)

 
תיבת פנדורה
על אף שניתן לראות את מעורבותם של הסלבריטאים בפעילות האו"ם כגרסה מודרנית של המצווה היהודית של "תיקון עולם", לא פעם נמתחת ביקורת על הארגון ועל הכוכבים ולפיה הם מנצלים את שיתוף הפעולה רק לצורך יחסי ציבור שמועילים לשני הצדדים. במקרים אחרים, היוזמות שמקדמים הכוכבים במסגרת פעילותם באו"ם מעוררות תגובות נזעמות. 

שחקנית הקולנוע אמה ווטסון, שכיכבה בסדרת סרטי "הארי פוטר", הפכה לפני שנתיים לשגרירת רצון טוב של סוכנות הנשים של האו"ם והחלה לקדם את יוזמת HeForShe, שנועדה לקדם שוויון בין המינים. יותר מ־1.1 מיליון בני אדם הסכימו להשתתף בקמפיין, בהם מנהיגי מדינות וראשי ארגונים בינלאומיים, והשחקנית הבריטית הצעירה (25) הפכה לקול בולט שמופיע באירועים בינלאומיים. 
 
אולם פעילותה של ווטסון לא תמיד זכתה לתגובות חיוביות. רוד לידל מהצהובון ה"סאן" טען כי היא מקדמת "שטויות בכייניות, שמאלניות של פוליטיקלי קורקט", ותהה אם "הם נתנו את התפקיד לאמה בגלל שג'ולי הייתה קצת עסוקה בדברים אחרים". בשבוע שעבר הודתה ווטסון כי היא לא האמינה שיהיו תגובות כאלה. "פתחתי תיבת פנדורה מול מחיאות כפיים וכמעט במקביל ניצבתי מול רמת ביקורת שמעולם לא התנסיתי בה בחיי, וזו הייתה גם ההתחלה של סדרת איומים", אמרה במהלך ביקור בקנדה. "השנתיים האחרונות היו טבילת אש אם לדבר בלשון המעטה, שבה למדתי כמה מעט אני יודעת וגם כמה הרבה". 
 
למרות זאת, היא הבהירה כי היא גאה במעשיה וכי היא מתכוונת להמשיך בשיתוף הפעולה כדי להביא לשינוי מגדרי בעולם. "מצאתי אנשים שיש לי משהו משותף עמם אפילו שהם מגיעים מהתנסויות ומקהילות שונות", אמרה. "זו קהילה של אמנים, מורים רוחניים, חולמים, אנשי מחשבה, אנשי מעש שפועלים יחד ותומכים זה בזה. בפעם הראשונה בחיי מצאתי את האחווה שלי - מצאתי את השבט שלי".

מתכננת להמשיך בשיתוף הפעולה. אמה ווטסון (גטי)
מתכננת להמשיך בשיתוף הפעולה. אמה ווטסון (גטי)