לראשונה בהיסטוריה הלא קצרה שלו הוציא ארגון ה-FIDF (ארגון ידידי צה"ל בארה"ב), משלחת לישראל על טהרת המין הנשי. הארגון שמגייס מדי שנה, עשרות מיליוני דולרים למען חיילי צה"ל, בשורה של אירועים בצפון אמריקה ובדרומה – החליט לשגר משלחת של למעלה משלושים נשים - כולן מחויבות לחיילי צה"ל ולביטחון ישראל. ביום שישי האחרון  נסתיימה הרכבת האווירית, וכל חברות המשלחת שהתקבצו ובאו מרחבי צפון אמריקה, נחתו בישראל והתכנסו במלון בירושלים  ממנו הן יצאו לסיור הייחודי, והראשון מסוגו.

המשלחת הורכבה בקפידה מתורמות ומובילות חברתיות, ממקומות שונים ברחבי ארצות הברית. הן כמובן רגילות למציאות שונה בתכלית מזו הקיימת בישראל, אך כולן חדורות מוטיבציה להיות מעורבות, לתרום ולתמוך בחיילי צה"ל. תכנית הסיור שהוכנה למשתתפות בעיתוי סמלי בו מציינים את יום האישה הבינלאומי, כללה פגישה עם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, שיחה עם חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו, פגישה עם מומחית הטילים והלווינים ד"ר ענבל קרייס, דיון עם חברות פורום 'דבורה' - נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי, ופגישות עם מפקדות, ונשים פורצות דרך ששינו את פני החברה הישראלית. את המשלחת שמטרתה לתת למשתתפות בה הזדמנות לשמוע ולהבין ממקור ראשון ומזווית מגדרית, מה משמעות השירות הצבאי למען מדינת ישראל, מובילות שתי יו"ריות משותפות, - תא"ל (מיל') גילה כליפי-אמיר, ושרון מישקין.

גילה כליפי-אמי (צילום: שחר עזרן)
גילה כליפי-אמי (צילום: שחר עזרן)


תא"ל (מיל') גילה כליפי-אמיר העומדת בראש המשלחת, היוותה במהלך הקריירה שלה דוגמה פורצת דרך וחלוצית עבור נשים בצה"ל. במהלך 30 שנות הקריירה הצבאית שלה, רשמה לזכותה סדרה מרשימה של תפקידים שנשים לא מילאו לפניה, ובתפקידה האחרון בצבא כיהנה כיועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן), בדרגת תת-אלוף. כאשר יצאה לאזרחות הקימה חברה ליעוץ לתשתיות ולחברות אנרגיה. כשהעסק החל להתרומם הגיעה ההצעה לבעלה אלוף (מיל') מאיר כליפי-אמיר לשמש כמנכ"ל ארגון ה-FIDF בארה"ב.

"לא פשוט היה להחליט להעביר את חיינו לארצות הברית לתקופה", מספרת גילה, "המרחק מהילדים שנותרו בארץ ומההורים הוא בעייתי. גם הרעיון לעזוב עבודה אינטנסיבית שאהבתי, היה לא קל עבורי, מה גם שלא היה לי תפקיד מוגדר בארה"ב ואף פעם לא הייתי בתקן "אשתו של....". מהר מאוד החלטתי שאתנדב ואהיה מעורבת בפעילות ארגון ה-FIDF. לקחתי על עצמי את המשימה לנסוע בין הסניפים השונים של הארגון ברחבי ארצות הברית ולספר אודות שרות הנשים בצה"ל, שילוב של קריירה ומשפחה, ואודות החברה הישראלית. מפגשי הנשים צברו תאוצה ובסניף הארגון באטלנטה אפילו לקחו את זה צעד קדימה והדינר המרכזי היה בנושא נשים בצבא ואני גם הייתי הדוברת המרכזית. הרעיון של משלחת הנשים נולד גם הוא כתוצאה ממפגשים שקיימתי ואני מברכת על כך שבפעם הראשונה התארגנה משלחת כזו שהגיעה ללמוד מהישגים של נשים מובילות בארץ, ולהבין את ארגז הכלים שהנשים מקבלות משירותן הצבאי, בעזרתו הן מפתחות קריירה".

שרון מישקין מתגוררת בצ'סטנט-היל עם בעלה וארבע בנותיהם, והיא חברה בוועד המנהל המקומי של FIDF:

שרון מישקין
שרון מישקין

"מאז 2010, בעלי ואני נוסעים בכל קיץ לישראל עם הבנות. במהלך הביקור, אנו תמיד עושים מאמץ לבקר בבסיס צבאי. חיילי צה"ל מקבלים על עצמם בגיל צעיר את התפקיד הקשה של הגנה על גבולות ישראל ועל בטחון אזרחיה. בעיני העבודה שהם מבצעים מגנה למעשה על יהודים בכל העולם. תמיכה ב-FIDF היא ענין פשוט עבור מארק ועבורי. שנינו אוהבים את ישראל, ואנחנו מרגישים מחויבים לטפל בחיילים שלנו, השומרים על המדינה 24 שעות ביממה. חיוני שילדינו, הדור הבא, ילמדו את החשיבות של עמידה לצד החיילים שלנו.

הרעיון למשלחת הנשים עלה לאחר מפגש נשים פורה שנערך בביתי. כמאה ועשרים נשים נכחו במפגש, הרבה יותר ממה שציפיתי. חלק מהנשים החברות במשלחת, מגיעות לביקורים בישראל באופן פרטי והפעם הן הגיעו לחוות את הארץ כחלק ממשלחת במטרה לחזק את הקשר לארץ ולקבל פרספקטיבה שונה וייחודית, והסתכלות מזווית מגדרית על החברה הישראלית".

סילביה סטארק
סילביה סטארק

חברה נוספת במשלחת היא סילביה סטארק המתגוררת בליווינגסטון, ניו-ג'רזי. סילביה היא רעייתו הגאה של יו"ר ארגון ה-FIDF, ארתור סטארק. סילביה סטארק מעורבת בפעילות ה-FIDF למען רווחת החיילים כבר למעלה מ-15 שנה ושמחה על כל רגע. המעורבות ב-FIDF הפכה לעניין אישי מאוד עבור המשפחה, לא פעם, אלא פעמיים. בני הזוג התברכו ב-4 ילדים, 2 בנים ו-2 בנות. הבנים שניהם החליטו להתגייס לצה"ל ולשרת כחיילים בודדים. שניהם שירתו ביחידות עלית של חטיבת הצנחנים. הגדול, אדם, שירת בסיירת צנחנים והצעיר, ג'ורדן, בגדוד 202.

"החוויה האישית שעברתי של לשלוח בנים לשירות בצה"ל, העניקה לי הבנה והערכה מחודשת למה שעוברות מדי יום משפחות ששולחות את בניהן, בנותיהן, ולעתים גם את האם או האב, לשירות בצה"ל. עבור משפחות שחיות בישראל גיוס הילדים הוא משהו שאתה מצפה לו. אתה יודע שהיום יגיע. כאשר בננו הגדול אדם החליט להתגייס, די הופתענו. זה לא היה משהו שאני וארתור אמרנו או עשינו שעודד את הבנים לקחת על עצמם את המחויבות הזו. ניסינו לוודא שהם מבינים היטב את הסיכונים שהם נוטלים על עצמם. בזמן שהם שירתו בצבא, נהגתי להדליק נרות שבת ולהתפלל לשלומם.

במהלך שנותיי בארגון נכנסתי בשערי בסיסי צה"ל אינספור פעמים - אבל בכל פעם מחדש נשימתי נעתקת כשאני פוגשת את הנשים והגברים הצעירים הללו, שתמיד מברכים אותנו עם חיוך על פניהם, חדורי גאווה במה שהם עושים".

ד"ר מרסי גרינגלאס מגלדווין, פנסילבניה, פרשה לאחרונה מתפקידה כחברת סגל במחלקת ילדים, בבית החולים האוניברסיטאי תומס ג'פרסון בפילדלפיה, פנסילבניה. גרינגלאס מכהנת בימים אלו בוועד המנהל של קרן השואה USC והיא מייסדת שותפה ונשיאה של קרן "Seed the Dream" המקדמת נגישות לחינוך ומודעות בארה"ב, טנזניה וישראל. בתה משרתת כחיילת בודדה בצה"ל.

מרסי גרינגלאס
מרסי גרינגלאס

"כבת לניצולי שואה, ההחלטה של בתנו להתגייס לצה"ל הייתה עבורי בעלת משמעות רבה. ההחלטה לא הייתה פשוטה או מובנת מאליה עבור בתי, שהגיעה כבר לגיל 28 – ולא היינו יכולים להיות יותר גאים בה על החלטה חשובה זו. על אף העובדה שאוקיינוסים מפרידים בינינו כעת, אנו יודעים שהודות למאמצים של חיילי צה"ל, כולל חיילים בודדים כמו בתי, ישראל נותרת מוגנת. בתי מגנה על אומה יהודית חזקה ובכך מגשימה את חלומו של אבי ויוצרת מורשת חדשה למשפחתנו".

"היו לי הכבוד והזכות לתמוך ב-FIDF לאורך שבע השנים האחרונות. החל בנסיעה לפולין עם FIDF ביחד עם אבי, ניצול אושוויץ. במסגרת המשלחת לפולין אבי עמד לפני נושא את דגל ישראל ומאחורינו עמדו קבוצת חיילים, מה שסימל עבורי באופן מאוד מרגש את העבר והעתיד. ההשתתפות במשלחת הנשים השנה נושאת עבורי משמעות עמוקה עוד יותר, משום שבתי משרתת בצה"ל ואני מוצאת את עצמי מלאת השראה נוכח האומץ של גברים ונשים, שהחליטו לחיות את הערכים שלהם ולהגן על השלום והביטחון של מדינת ישראל שלנו".

רייצ'ל פיין מווסטון, מסצ'וסטס ישראלית שמתגוררת בארה"ב מזה מספר עשורים עם בעלה האמריקאי. שירתה בצה"ל לפני שנים רבות והיא כעת אם גאה לחייל בודד בצה"ל, המשרת ביחידה מובחרת.

רייצ'ל פון
רייצ'ל פון

"למרות העובדה שאני מרגישה נוח מאוד בארה"ב ואוהבת את חיי כאן, מעולם לא התגברתי על התחושה שישראל היא ביתי ותמיד תישאר כזו. אני ערה לתסכולים, לאתגרים, למתחים ולדאגות שעמם ישראלים מתמודדים מדי יום, אך אני עדיין מאוהבת בכל לבי במדינה שלי ובאנשיה. אני מנסה תמיד לסנגר, לתמוך ולעודד כל מטרה שהיא ישראלית במהותה. אני מאמינה כי אין מטרה ישראלית חשובה יותר מחיילי צה"ל. את שלושת ילדנו חינכנו תמיד לאהבת ארץ ישראל, לא ראינו עולם, כל הזדמנות הוקדשה לביקור בארץ. אנו תומכים ב-FIDF מזה שנים רבות ובדרכים שונות. את שלושת חגיגות בר המצווה של הבנים עשינו בארץ עם קבוצת אורחים מארה"ב שזכו לטעימה מכל הטוב שיש בארץ וגם ביקור בבסיסי צה"ל, בכל בר מצווה אימצנו החל מן התקופה שבה 'אימצנו' יחידות שונות בצה"ל. לאחרונה היינו מעורבים בסיוע לחיילי צה"ל שנפצעו ואנו מאמינים כי זו מחויבותנו לעזור ללוחמים הללו, שסיכנו את חייהם למען הישרדותה של המדינה.

הילדים ספגו בבית שהתרומה היא לא רק כספית היא גם כרוכה במעורבות ונתינה. תרומתנו הגדולה ביותר לצה"ל, היא השירות של בננו האמצעי המשרת ביחידה מובחרת אותה יחידה שאימצנו בזמנו בדיוק בבר המצווה שלו. אנחנו כה גאים בו. השירות שלו היווה השראה לאחיו הבכור, שעבר לאחרונה לישראל והוא נחוש לבנות בה את חייו. השתתפות במשלחת הזו היא זכות, חובה וכבוד גדול. תמיכה בצה"ל היא המעט שאנו יכולים לעשות כיהודים וישראלים החיים בתפוצות".