עדי אלטשולר, מייסדת מיזם 'זיכרון בסלון':

"אנחנו, אנשי המיזם, רואים בכל יום זיכרון לשואה ולגבורה הזדמנות. הזדמנות לעצור לרגע את מרוץ החיים ולהקדיש ערב אחד למה שחשוב באמת. הזדמנות להתכנס יחד באלפי סלונים וליצור יחד עם אלפי החלקים של החברה הישראלית מסורת חדשה. הזדמנות לזכור את העבר, לפעול בהווה ולשפר את העתיד. השנה, מגפת הקורונה הציבה בפנינו אתגר שכמוהו לא הכרנו: ניצולי השואה האחרונים שעוד איתנו הסתגרו בבתיהם, התכנסויות נאסרו, ותשומת הלב של כולנו התנקזה לדבר אחד – להישאר בריאים. אבל עם האתגר צצה גם הזדמנות חדשה. פתאום אנחנו הקול היחיד שעוד נותר בשטח. הטקסים הרשמיים בוטלו, המצעדים והמסעות נדחו, ואפילו מערכות החינוך ותנועות הנוער, ששמרו על הגחלת בדור הצעיר, הושבתו. ואילו אנחנו, שמציעים כבר עשור לקחת אחריות אישית, להכניס את הזיכרון לסלון הבית, ולהפוך את יום השואה למסורת ישראלית חדשה, מצאנו את עצמנו בחזית. השנה זיכרון בסלון, כמו כל דבר אחר בחיינו, ייראה אחרת. את הסלונים המלאים באנשים יחליפו אלפי שיחות זום מקוונות. את הכינוסים הגדולים יחליפו מפגשים אינטימיים בסלון של בני המשפחה הגרעינית. את החיבוק לניצולים ולבני הדור השני והשלישי – שום דבר לא יכול להחליף... אבל בשנה הבאה הוא יחזור. חזק מתמיד. זה הזמן לקחת אחריות. זה תלוי רק בכם. כנסו לאתר זיכרון בסלון - הירשמו כמארחים או כמתארחים, תורידו מערכים לזיכרון בסלון בחיק המשפחה, והצטרפו למסורת זיכרון שכאן כדי להישאר".

בנג׳י זינגר, מנכ״ל WeWork ישראל:  

שיתוף הפעולה שלנו עם "זיכרון בסלון" מתקיים כבר כמה שנים, שבמהלכן אירחנו במתחמי WeWork ברחבי הארץ דוברים שהעניקו לנו ול'ממברים' שלנו, את הזכות לשמוע ולזכור את הסיפור שלהם ושל משפחתם. גם השנה WeWork הייתה אמורה לארח את "זיכרון בסלון", אבל בעקבות המצב העברנו את המפגש לפורמט מקוון. נכון שזה מאתגר כאשר המפגש לא נערך פנים אל פנים, אבל אני דווקא רואה בכך דבר מיוחד – הפעם המפגש הועבר בשידור חי לכל הממברים שלנו ברחבי הארץ. כולם, בו זמנית, הראו למרית דנון, דור שני לניצולי שואה, שהם כאן – לשמוע ולזכור. גם בזמנים לא שגרתיים, חשוב לנו לשמור על קהילתיות ולומר – "נזכור, ולא נשכח".

בנג׳י זינגר (צילום: wework)
בנג׳י זינגר (צילום: wework)

אלי כהן, מנכ"ל 'מקורות':

מחובתנו הערכית והמוסרית ביום מיוחד זה להעלות על נס את תרומתם האדירה של חלוצי מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, לפיתוחה ותקומתה של המדינה. אותם גיבורים אשר ניצחו את זוועות השואה, עלו ארצה ובחרו לשאת בשליחות המים למען חייהם של כלל אזרחי המדינה. מאז ומעולם, פועלם היווה השראה למחויבותה חסרת הפשרות של מקורות לחיזוק עצמאותה וחוסנה של ישראל ולמתן מענה מיטבי לכל צורכי המים הלאומיים, בכל נקודה, למרות אתגרים ואיומים רבים. בתקופה זו, במהלך משבר הקורונה, הבידוד החברתי וההשלכות הבריאותיות, נראטיב השואה – ניצחון החיים, מקבל מימד חשוב במיוחד. החלטנו במיוחד השנה להתייחד עם מורשתם של עובדינו ניצולי השואה ויחד לחזק ולהתחזק, אמנם מרחוק אבל לבטח מתוך קרבה, הזדהות וערבות הדדית".

אלי כהן (צילום: אוראל כהן)
אלי כהן (צילום: אוראל כהן)

אנדרס ריכטר, מנכ"ל Priority Software:

בתקופה מאתגרת זו, כולנו נאלצים להתמודד עם הנחיות הכופות עלינו בין השאר, ריחוק חברתי כדי לשמור על בריאותינו ובריאות יקירינו בראש ובראשונה.

השנה, יותר מתמיד, קיים חשש שיום הזיכרון לשואה יחלוף מבלי שנתכנס ונעצור לרגע כדי לזכור. בזמן שטקסים רבים מבוטלים אני מאמין שמחובתנו לתת במה לניצולים להשמיע את קולם והאחריות היא עלינו!

השנה הייתה לעובדי פריוריטי הזכות לשמוע את עדותו של איש מיוחד ומעורר השראה – צבי דוד (דריו סוויט), דודה של הלית פז-לחובר, מנהלת משאבי האנוש שלנו.

צבי דוד נולד בסלוניקי שביוון, ושרד עם אחיו ואחותו. הוריו ושתיים מאחיותיו נספו. במארס 43' נלקח לגטו בסלוניקי ולעבודות כפייה, אחרי חצי שנה נשלח לאוושוויץ-בירקנאו ולעבודות כפייה בוורשה, וגם צעד בצעדת המוות לדכאו. צבי עלה לארץ בשנת 1947 לאחר ששהה במחנה מעצר בקפריסין, עבד עבור מדינת ישראל במוסד ובשב"כ, אב לשני ילדים, סב לשלושה נכדים, ומתגורר בתל אביב. 

גם השנה לקחנו חלק במצוות ה'זכרון' - רק באופן מקוון. משם יצאנו עם מסרים שכל כך חשובים בימים אלה- תקווה, כוח וניצחון.

אנדרס ריכטר (צילום: עומרי מירון)
אנדרס ריכטר (צילום: עומרי מירון)