1. חגיגת הגבורות של פרופ' כשר

משפחתו של אסא כשר החליטה בצעד חגיגי ויצירתי לציין את יום הולדתו ה-80 של הפרופסור המפורסם בדרך מיוחדת. אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב, בראשות נשיא האגודה - אמנון דיק, והמנכ"לית - עו"ד עדי אולמרט, הרימו את הכפפה ותחת הכותרת "בחזרה לגילמן", אירחו את כשר עם הגיעו לגבורות, לשיחה מקוונת על אקטואליה, פילוסופיה, דמוקרטיה, פוליטיקה, ערכים, ומשפחה. כשר התייחס בדבריו גם לשאלת סיפוח חלקים מהשטחים וטען כי שאלת הסיפוח גורמת למתח בין היותה של ישראל המדינה היהודית ובין היותה מדינה דמוקרטית. לדבריו, גושי ההתיישבות הם סוג של פתרון שאפשר לחיות איתו - אך סיפוח גורף הוא אסון שיביא למצב שלא נהיה מדינת לאום ולא נהיה מדינה דמוקרטית איכותית.  

בהתייחסו למתרחש בזירה הפוליטית אמר שהתרבות הפוליטית שלנו היא תת רמה – "אין לי מילה מנומסת אחרת, אנשים אינם מבינים מה היא  דמוקרטיה, מה מקומו של הבג"צ ומה מקומו של העם בסיפור הזה. הכל נעשה פה מתוך אינטרסים ותפיסות חסרות שחר".  

אמנון דיק (צילום: צילום מסך)
אמנון דיק (צילום: צילום מסך)


2. מרגלית משתף

היזם ואיש העסקים אראל מרגלית פרסם בערב שבת האחרונה פוסט ב'פייסבוק', בעקבות ההפגנות בארצות הברית:

"מי שמפגין בארה"ב מפגין נגד גזענות והרבה יותר. יש פה משהו עמוק הרבה יותר, משהו בדי אן איי של אמריקה: חברה לא יכולה להתקיים בלי חזון, בלי שאנשים רואים אופק, בלי שיש להם סיכוי לפרנסה. 

ואמריקה, שהייתה תמיד ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, הפכה עם השנים למקום שבו לרבים המוגבל והחסום הוא האפשרות היחידה.

העושר מרוכז בידי קבוצה מאוד קטנה של אנשים. וול-סטריט לא רואה ממטר את מיין סטריט. 

השכלה גבוהה לעשירים בלבד, האופציה השניה היא להשתעבד להלוואות סטודנט לעשרות שנים. אנשים ללא ביטוח בריאות. חברות ענק וקונצרנים שמקבלים תמיכה במקום העסקים הקטנים, ותומכים בקמפיינים ובמועמדים לבחירות לנשיאות, סנאט, קונגרס ולכס השיפוט.

וכשצעירים לא רואים תקווה באופק, כשהם מרגישים שלא משנה כמה הם יתאמצו זה לא יעזור וכשהגזענות חוגגת - התסכול גואה ומגפת הקורונה רק חשפה עוד יותר את מה שכולם יודעים: אם אתה עני הסיכוי שלך לחלות הוא הרבה הרבה יותר גבוה. זה הציף כעס וכאב, האופן שבו ג'ורג' פלויד נרצח רק החריף את הרגשות האלה.

לבזוז ולהשתולל זאת עבירה על החוק. זאת לא הדרך. אבל גם להשאיר אנשים מאחור ולהתעשר בלי לראות אף אחד ממטר זאת עבירה. אולי לא על החוק היבש אבל על חוקי המוסר והצדק שכל אדם בחברה מחוייב להם. לשכוח שאתה חלק מקבוצה ולדרוס בחמדנות ולנצל את השיטה ולשמן אותה כדי לצבור יותר כוח וממון זה פשע.

זהו לקח לכל מנהיג. זהו לקח לכל אדם שהצליח. חזירות לא יכולה להתקיים לנצח. וכשחזירות וגזענות נפגשות יחד אי אפשר לצפות שהשילוב הזה לא יצית אש בקרב מי שסובלים משניהם. 

אני גאה בארגון 'בקהילה' וביוזמה לאומית שלא משאירים אנשים מאחור - כאן בארץ שלנו. כי גם כאן יש פערים ענקיים שחייבים לפעול כדי לצמצמם". 

אראל מרגלית תמונת ארכיון (צילום: ישראל ביטון,כפיר סיון)
אראל מרגלית תמונת ארכיון (צילום: ישראל ביטון,כפיר סיון)

3. חי להגנת הפרט

עו"ד דן חי - ראש פירמת דן חי ושות', ערך בחמישי האחרון כנס ראשון בסדרה של שלושה מפגשים בנושאי הייטק והגנת הפרטיות, אשר עסק  בניהול המידע האישי. הכנס נערך במסגרת תפקידו של חי כיו"ר ועדת הגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין,  ושודר בלייב וידאו, הן בעמוד הפייסבוק של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והן של הפירמה. צפו בו כ- 1200 משתתפים. דובר נוסף בכנס היה עו"ד עלי קלדרון, הממונה על האכיפה, ברשות להגנת הפרטיות, אשר הרצה על תפקידה של הרשות להגנת הפרטיות, כגורם האוכף את החוק בישראל.

דן חי  (צילום: שחר פליישמן)
דן חי  (צילום: שחר פליישמן)

4. מפאלטאס בגאווה 

נעמי זיסבלט - מייסדת ושפית קרטיבי פאלטאס, ייצרה קרטיבים במיוחד לכבוד חודש הגאווה בצבעי דגל הגאווה. 

 מדובר בקרטיבים טבעיים, בעבודת יד, המבוססים על טכניקת הכנה ממקסיקו - שם מכינים ארטיקים מפירות טריים עונתיים ומחומרי גלם טבעיים בלבד. 

נעמי זיסבלט (צילום: באדיבות פאלטאס)
נעמי זיסבלט (צילום: באדיבות פאלטאס)

הקבינט

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית קבוצת הייעוץ Tefen 

לצד כל האתגרים והחשש מהלא נודע העסקי והרפואי, קיימות מתודולוגיות עבודה שיכולות להקל על ההתמודדות עם משברים וגם לצלוח אותם. האנשים שמנהלים את המדינה, ובראשם ראש הממשלה, צריכים לקחת אחריות ולסיים את הפרויקט שהם לקחו על עצמם ולא לנטוש את הסירה באמצע המשבר. ההתייעלות היא לא לפטר את העובדים או לקצץ בשכרם, אלא לשפר את יכולות הניהול של העובדים במגזר הציבורי. מדינת ישראל חייבת להגדיר את תהליכי הניהול והליבה הנדרשים ביחס לכל אחד מתרחישי הייחוס הקיימים תחת מודל RACI שכולל אחריות, סמכות, בקרה ומידע ומייצר אינטגרציה ושקיפות. תמוה שעל אף שזה מודל פשוט וקל ליישום הוא לא בוצע במשבר הקורונה.
וגם לנו כאזרחים יש חלק בזה - אנחנו יכולים וצריכים לדרוש שיפור ביכולות הניהול של המגזר הציבורי. חשוב לנצל את המשבר הזה להתייעלות בהרבה תחומים ולחשיבה מחודשת על חשיבות איכות הניהול של המשאבים הציבוריים. ברגע שהמדינה תוכיח יכולות ניהול, אז גם האזרחים יסכימו לשלם יותר.

מלי ביצור פרנס (צילום: קובי בן משה)
מלי ביצור פרנס (צילום: קובי בן משה)

עסק קטן 

יעקב נתניהו - מנכ"ל העיר חריש

שם העסק: Artpic – אתר להדפסות דיגיטליות

על העסק: הדפסת תמונות דיגיטליות על גבי זכוכית, בלוק עץ, קנבס ופרספקט למתנה, לעיצוב הבית ולמזכרת.

בעל העסק:  אבי נאמן 

בעולם הלחוץ והאינטנסיבי בו אנו חיים, יש רגעים שצריך לנצור. אני אב לחמישה ילדים ומבלה את רוב שעות היום בעבודה, על השולחן שלי מודפסים רגעים יפים עם משפחתי. אבי מקצוען, נותן שרות מהיר ואדיב ואכפת לו מהלקוח. האתר נגיש ופשוט לתפעול.

יעקב נתניהו  (צילום: יח''צ)
יעקב נתניהו (צילום: יח''צ)

אבי נאמן  (צילום: יח''צ)
אבי נאמן (צילום: יח''צ)