ד"ר אתי לוצאטו | בעלת משרד פטנטים ופעילה למען תושבי הנגב

ד''ר אתי לוצאטו (צילום: יורם רשף)
ד''ר אתי לוצאטו (צילום: יורם רשף)

 "לילדה שחולמת להצליח בגדול, אם נתחיל מהסוף - זה אפשרי! אל תאבדי את הילדות, תהני ממנה אך תדעי גם לעמוד ביעדים כמו לסיים את הלימודים עם מקסימום אפשרויות, ומינימום חסמים. יש לך את ההזדמנות לגדול במקום כמו באר-שבע, שייתן לך את הזיכרונות הכי יפים של לגדול במדינה בתחילת הדרך, שמעצם היותה כזו, פותחת לך את כל האפשרויות. האנשים שאיתם את גדלה, יהיו חלק מהיסודות שיעצבו את האישיות שלך, ושותפייך לעשיה בעתיד. תעריכי את החברויות האלה, ותעצימי את סובבייך.  

זכית גם בכך שגדלת במשפחה ברוכת ילדים, שהציבה סדר עדיפות נכון לחיים ושנותנת חום וביטחון. נכון הוא, שאת נמצאת בעיר מתפתחת (במושגים של אז), אבל בכל דבר צריך לראות את הפוטנציאל – ועל באר שבע של היום יכולת רק לחלום. העיר הזו תטביע בך DNA מיוחד, של חום ושל אופטימיות והרבה אהבה לדברים שמחוברים לעיר כמו קבוצת הכדורגל "הפועל באר שבע", תיאטרון ב"ש, הסינפונייטה, בעצם כל דבר יפה שקשור למקום שנולדת וגדלת בו וכל אלה יהיו חלק מהמטען שלך, חלק ממך . 

הפשטות שאת חיה בה היום, תלמד אותך שהחומרנות היא לא הדבר הכי חשוב. תלמדי לשים את האנשים, השאיפות וההישגים במרכז, להישיר מבט מול כל אתגר ולומר לעצמך אם יש שיכולים גם אני יכולה, אם יש שרוצים אני רוצה יותר, ואם זה קשה זה רק מחשל, זו תמצית ההצלחה בעיני עצמי וזה הכי חשוב". 

רוני פוסטן-קורן, מייסדת עמותת שוות וסטאז'רית בבית החולים "ברזילי"

רוני פוסטן-קורן (צילום: פרטי)
רוני פוסטן-קורן (צילום: פרטי)

"זה בטח נשמע לך הזוי אבל עוד כמה שנים את תעמדי בחדר הניתוח, תחזיקי ריאות של אישה אחת, שעוברות להפיח רוח חיים בחזה של אחרת. תתני תקווה. אני יכולה לספר לך היום שאין דבר מדהים מזה. אני יכולה לספר לך שמסביב לשולחן הניתוחים יהיו רק גברים מנתחים, ואת. אבל זה לא יזיז לך. את יודעת שאת יכולה בדיוק כמותם. רק עניין של מאמץ וניסיון, אז אל תפחדי להכיר בכישורים שלך. גם אם זה יוצר ציפיות אצל אחרים, ובעיקר אצל עצמך, תאמיני שאת טובה מספיק ותעזי. אל תספרי לעצמך שסתם היה לך מזל. אל תפחדי לצאת מאזור הנוחות שלך, קחי נשימה עמוקה ונסי לקפוץ מעל המכשול הבא. מקסימום תיכשלי. זה בסדר.

אחרי הניתוח האישה הזאת לא תצא לך מהראש לפחות לכמה ימים. זה בסדר, רגשות הם לא חולשה. ואל תפחדי להראות שכואב לך. לחלוק את הקושי, לאוורר, לפרוק, זאת התמודדות הרבה יותר בריאה מלאגור כאב עמוק בפנים. רוק כבד באוזניות זאת דרך לגיטימית להירגע, אבל גם להודות בפני חברים שקשה לך. את עוד תלמדי בהמשך כמה טוב זה עושה לך בלב.

בדרך לחדר הניתוח תעשי עוד דברים שאת אפילו לא מדמיינת. תיקחי תפקידים שהם מעבר למידותייך ותגדלי לתוכם. אל תפחדי להאמין בעצמך. זה בסדר לרצות שאחרים יאמינו בך, זה בסדר לשאוב עידוד מאחרים, אבל את צריכה להיות התומכת הראשונה של עצמך. לא האחרונה.

דבר אחרון ילדה - אל תפחדי מזה שאת עוד לא יודעת מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה. רוב הנשים והגברים המעניינים סביבך עדיין לא יודעים. זאת גם הסיבה שהקמנו את 'שוות', כדי שתרגישי נוח עם לרצות לגדול כל הזמן, לצאת מאזור הנוחות, לא לפחד להיות הכי טובה שלך. אנחנו מלמדות נערות ממש כמוך, לראות בכל כשלון הזדמנות ללמידה. כן, את תעזרי לאלפי נערות להיות מנהיגות. משוגע, לא?

אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

אוה מדז'יבוז' (צילום: ענבל מרמרי)
אוה מדז'יבוז' (צילום: ענבל מרמרי)

"זו אני, אוה מהעתיד. אנחנו ב-2021 ולא הספקת להתחתן עם דיויד בואי - סורי, עשיתי מה שיכולתי. את בטח חושבת לעצמך שהחיים הם "ריקוד מושחת" ואת "בייבי" אבל לחיים האלה יש ריקוד עם קצב משלו, ואת עוד תלמדי את הצעדים הייחודיים שלך. אני לא רוצה לעשות לך ספוילר אבל החיים שאת מדמיינת לעצמך בראש מאוד שונים מאלה שמחכים לך בהמשך הדרך, אבל הדרך עצמה, שווה כל צעד. את תפתיעי את עצמך הרבה. תגלי בתוכך כוחות ואומץ ונחישות שאת אפילו לא יודעת שיש בך. תגיעי למקומות שאת לא יכולה לדמיין.

יהיו גם אכזבות, הלב שלך עוד יישבר ויתאחה, הרגשות עוד יפגעו, האדמה עוד תרעד מתחת לרגליים, אבל את תמיד תקומי חזקה יותר ממה שהיית לפני הנפילה. יציבה יותר.

 החלום על משפחה וילדים יתגשם גם הוא בדרך שלך. המיוחדת. את תקראי לו אריאל והוא יהיה הילד המיוחד שלך. וכשיגיע הזמן הנכון, המדויק, גם תכירי את מי שיאהב אותך בדרך הכי מיוחדת שלכם. אל תצפי לשום דבר שגרתי או בנלי, אבל תהיי בטוחה שאת לגמרי מוכנה לחיים לא רגילים ותני חיבוק גדול לאבא. את תתגעגעי אליו כל כך יום אחד.

נורית שקד, מנכ"לית תן ביס

נורית שקד (צילום: מלי ארואסטי)
נורית שקד (צילום: מלי ארואסטי)

 "היי, מזהה אותי? זאת את, רק בעתיד! את בטח תוהה מה נהיה ממך? אז היו כמה הפתעות בדרך אבל מי שהכיר אותך בגיל 16 כנראה יגיד שלא השתנית יותר מידי. רואה את הניירת על השולחן? אז זהו, יש הרבה מאוד חוזים, אבל אחרי שנה של לימודי עריכת דין הבנת שכנראה לא תהיי אלי מקביל הישראלית, ועברת לתכנות. ואז נכנס לחייך יזם גאוני שהחזיר אותך...כן לעולם הקולינריה, רק קצת אחרת. עם 'תן ביס' תכירי את כל המטבחים כמו שאת אוהבת, מהדגים של אבא ועד המטבח הטריפוליטאי שהכרת דרך אשרת. וגם כשהשליחים לא דופקים על דלת ביתך אין מה לדאוג; למזלך גם הילדים ובן הזוג שלך חולקים איתך את התשוקה לאוכל, ואתם מבשלים לא מעט מנות מיוחדות גם בבית – הקטנה כמובן אחראית על הקינוחים.

אז כן, היו כמה שינויים – האופנוע של המסע בהודו הפך לרכב משפחתי, וסינר המוכרים של הקוקימן התחלף בעקבים – אבל בעצם הלכת בדרך שתמיד רצית: לבנות ולהוביל צוות ולא פחות חשוב...שיהיה טעים בדרך.

אור שפיץ קונדיטורית ואשת עסקים

אור שפיץ (צילום: שוקה כהן)
אור שפיץ (צילום: שוקה כהן)

"הי אור, זו אני, כלומר את שחגגה לא מזמן 24. כן, כן, את רק בת 16 ומתלבטת איזה קינוח מיוחד להכין למשפחה, משהו שטרם עשו ...משהו ייחודי לך ...ולא אין לך בעיה לעמוד שעות ולנסות גם כשלא מצליח, וגם כשאמרו שפחות טעים לא וויתרת והוצאת את הקינוח המושלם. הרוב מסביב יראו בגילך הצעיר את הייחודיות שלך, אך לא מעט ינסו " להוריד לך", אבל  את רק בת 16 עם כישורי אפייה, מכירה ויצירתיות שעדיין חבויים בתוך המטבח בחולון ויכולה לחייך. עוד לא מעט שנים תפרשי כנפיים, תחליטי שאת הולכת להגשים את החלומות הוורודים שיצרת לך בראש, תתעלמי מהאנשים בתחום, מהיועצים העסקיים וממי שרצה לצבוע את העולם שלך באפור, כדי שתמשיכי את החלום כתחביב בלבד.

 תשמחי לדעת, שלא נתת לאף אחד לחסום לך את הדרך, שהתחלת ממרומי המגדל והקמת עסק לעוגות ברשת. אפילו עשית היסטוריה ב"בייק אוף ישראל" כשהפכת למשתתפת הצעירה ביותר. תהיי מאושרת עכשיו כי עוד כמה שנים תעזי וגם תצליחי, תקימי 'בייקרי' מצליח עם קינוחים מושחתים, שאליו יגיעו מכל רחבי הארץ, ותקבלי קמפיין אג'נדה יוקרתי של מותג ההגיינה הנשית kotex ובו תשמשי השראה לנערות ונשים שמתמודדות עם סטיגמות במהלך חייהן.

 בגיל 24, כשכל העולם פרוש לרגלייך, תוכיחי באמצעות כריזמה ונחישות שאסור לנשים לעולם להפסיק לחלום, גם אם מסרבים להן, גם אם מסרסים את התקווה שלהן, גם אם אומרים להן לא, כי כשאנחנו נחושות ומאמינות בעצמנו, ה'כן' הוא רק עניין של זמן ומי שמעזה מצליחה".