עידן זו-ארץ | מנכ"ל קבוצת 'רב בריח' 

עידן זו -ארץ (צילום: איה בן עזרי)
עידן זו -ארץ (צילום: איה בן עזרי)

"הגלים האחרונים של הקורונה, וריאנט דלתא וכעת אומיקרון, מביאים איתם אתגרים חדשים בהשפעה על פעילות המשק, שונים מאלו שהיו בתחילת משבר הקורונה שהתאפיינו באי הוודאות הרבה שהייתה. כולנו, מנהלים ואזרחים למדנו להתאים את עצמנו למציאות המשתנה, ולפיכך האתגרים היום שונים יותר ומורכבים יותר: אנו מתמודדים עם שוק שעובד כמעט במלואו, לצד מערכת חינוך כמעט משותקת, מה שמחייבת אותנו כמנהלים לאזן ולתמרן בין דרישות מקצועיות גבוהות לבין רגישות מתבקשת בשל מציאות שבה כמעט ואין מסגרת חינוכית לילדים, שנכנסים ויוצאים מבידודים.

אני רואה את זה גם בפן האישי שלי כאבא לארבעה ילדים וכמובן כמנהל ארגון של מעל לאלף עובדים שפרוסים בשמונה מפעלים ועשרות מוקדי שירות ומכירה. גם עולם הנדל"ן והמוצרים לבנייה ונעילה, שבו רב בריח פועלת, השתנה בהיבטים רבים, כגון אימוץ ומעבר לתהליכי אוטומציה מלאים ללא מגע יד אדם בקווי הייצור שלנו, ביקוש למוצרים חדשים וחכמים המתאימים לרוח התקופה ומופעלים ללא מגע יד באמצעות זיהוי ביומטרי, זיהוי פנים או אפליקציה מהטלפון הנייד האישי.

בנוסף אנו חווים תופעה משמעותית נוספת בשוק הבנייה שהיא התכנסות משוק גלובלי לשוק לוקאלי עם העדפה ברורה לייצור מקומי שמבטיח ללקוחות וודאות של אספקה אל מול חוסר וודאות של שרשרות האספקה של מוצרים מיובאים."

שחר אורן |מייסדת-שותפה ב-EX.CO

שחר אורן (צילום: קרוליין סינו)
שחר אורן (צילום: קרוליין סינו)

"גם היום, בעיצומו של הגל החמישי, EX.CO ממשיכה לצמוח ואנחנו מגייסים עובדים ברחבי העולם. זה מצב מורכב ומעניין שיש הרבה עובדים חדשים, כשלמעשה העבודה היא היברידית ואנחנו פוגשים את חלקם רק בזום. גמישות היא מילת המפתח. לשמחתנו אנחנו בתקופה מאוד גדושה ומרגשת בחברה, ולהיות עסוקים זו הסחת דעת מצוינת מהמצב, ודרך לשמור על קור רוח ואופטימיות. כולנו מתגייסים לעזור למי שחולה או מבודד, שולחים להם משהו משמח, ושמים דגש על פעילויות וירטואליות לכל החברה כמו הופעת סטנדאפ בזום, והרצאות העשרה על נושאים שמעסיקים את העובדים. בעיניי, פתיחות, כנות וגמישות מול העובדים מייצרות מוטיבציה, כי אנשים מרגישים שסומכים עליהם ושיש להם גיבוי גם במציאות כאוטית. 

 הנוכחות הפיזית כמובן חסרה לנו. בימים כתיקונם אני עובדת מהמשרד שלנו בניו יורק, אבל בדצמבר הגעתי לארץ לחודשיים, כאן המשרדים שלנו פתוחים ואפשר לשמור על שגרה של עבודה פנים מול פנים. לפעמים הימים שלי הפוכים, אבל אני מתחילה להתרגל. המדיניות הנוכחית של הממשלה יצרה הקלה מסוימת, למשל עם קיצור הבידוד, שמאפשר נורמליות מסוימת. תקופת הקורונה הערימה קשיים אבל במקביל גם לימדה אותנו המון על עבודה מרחוק ועל צרכי השוק, ואין לי ספק שבסופו של דבר נצא מחוזקים אף יותר".

גדי אריאלי | מנכ"ל מכון היצוא

גדי אריאלי (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
גדי אריאלי (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

"המטרה המרכזית ששמנו לעצמנו במכון היצוא בימים מורכבים אלה היא להבטיח את הרציפות העסקית של היצוא הישראלי, שהוא מרכיב קריטי בכלכלת ישראל. בשנה החולפת, 2021, היצוא רשם שיאים חדשים והגיע לסכום של 135 מיליארד דולר, עלייה של 20% ביחס ל-2020, מה שהבטיח את יציבות המשק. היעד שלנו הוא להמשיך בכך ב-2022 חרף כל המגבלות.

כבר מתחילת המשבר, אי שם בתחילת 2020, מכון היצוא, כבית של היצואנים בישראל, לקח על עצמו לפעול כדי לאפשר ליצואנים הישראלים לא רק להמשיך ולפעול, אלא גם לגלות הזדמנויות עסקיות חדשות שהמשבר מייצר. 

נקטנו במגוון רחב של פעולות כמו הקמת חדר מצב, שנתן מענה מידי לפניות של יצואנים. אך מעל הכל, העברנו את כל מערכת השיווק המסועפת שלנו - שנועדה לייצר קשרים עסקיים לייצואנים ולפתוח להם דלתות בחו"ל - לערוצים ווירטואליים: כנסים ותערוכות, מפגשים עסקיים עם חברות בינלאומיות, סקאוטינג ממוקד, פגישות ייעוץ עם הנספחים הכלכליים של משרד הכלכלה ברחבי העולם, ו-וובינרים עסקיים. 

הפעילות הזו ממחישה את המחוייבות שלנו לסייע לחברות היצואניות בתקופה מורכבת זו להמשיך בקיום העסקים החשובים כל כך לחברות עצמן, וכמובן למדינת ישראל ולכלכלתה, שנשענת על היצוא כמרכיב חשוב בתוצר שלה".

הגר יהב, מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי

הגר יהב (צילום: נשיאות המגזר העסקי)
הגר יהב (צילום: נשיאות המגזר העסקי)

 "את התפקיד התחלתי באוגוסט 2020, ואם יש דבר שניתן לומר בבירור, שבייצוג מרבית ענפי המשק מול הממשלה בעת מגפה, אין שום דבר שגרתי. עדיין הצלחנו להוביל תהליכים משמעותיים לכלל המשק כמו ׳עסקת החבילה׳ בשיתוף עם ההסתדרות, הקמת ׳מינהלת המעסיקים׳ שנועדה לתת את המענה האיכותי ביותר להכשרות מקצועיות, הטעמת צרכי המגזר העסקי בחוקים ממשלתיים, והובלת תהליכים משותפים עם משרדי הממשלה השונים במטרה לסייע או להסיר נטל מיותר מעסקים.

מאז הסגר הראשון אנו מצפים מהממשלה להתוות מדיניות שתתן וודאות, אנחנו הראשונים שקראנו לממשלה כבר בתחילת ינואר לקצר את ימי הבידוד לחמישה ימים, דבר שנכנס לתוקף השבוע. ועדיין אנו מצפים ממקבלי ההחלטות לתת לנו את הכלים לעשות התאמות מהירות למציאות משתנה, ולא להעמיס עלינו בכללים ונהלים מיותרים. מגזר עסקי בשונה מממשלה מתאים את עצמו מהר מאד לכל תרחיש, רק שלא יפריעו לנו.

ברמה האישית, אין ספק שנקודת המפנה שהקלה על השגרה בבית הייתה כשהילדים חוסנו - שניים מתוך השלושה. אז פחות סבלנו מבידודים. מקווה שבקרוב גם לזה יינתן פתרון ריאלי שבו לא ימנעו מילדים בריאים להמשיך את שגרת חייהם".