מפיקי טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות הזמינו את שולי נתן לשיר את השיר שאיתו היא הכי מזוהה, "ירושלים של זהב", אבל הודיעו לה שהיא תצטרך לחלוק את השיר יחד עם ריטה. נתן הודיעה שהיא מודה להם בחום, אבל היא מעדיפה לוותר, ובעקבות העלבון קמה קבוצה בפייסבוק בשם "רק שולי נתן תשיר את ירושלים של זהב", שדורשת בלהט שנתן תשיר לנו סולו.

שולי נתן (צילום: אריאל בשור)
שולי נתן (צילום: אריאל בשור)

שי טוכנר, מוזיקאי שמנגן עם שולי נתן עשרות שנים ומייסד הקבוצה, שוב ירושלים שלא חוברה לה יחדיו?


"מחר יש את החזרות ושולי לא עודכנה".

נאמרה המילה האחרונה?

"שולי פינתה שלושה ימים לחזרות. אם לא נתנו תיאומים, לא קרה משהו חדש".

נעמי שמר מתהפכת בקברה?

"מי שבחרה את שולי נתן לביצוע הייתה נעמי שמר, שלא הייתה אישה טיפשה. נעמי בזמנו אמרה שאם שולי נתן לא שרה את השיר, אז אף אחת אחרת. שולי הוזמנה וסגרו איתה ואחרי זה, כנראה בגלל התערבות של מישהו, שאף אחד לא אומר את זה בפה מלא, גם ריטה הייתה בתמונה".

במי מדובר?

"אחרי כל הבירורים שעשינו, מסתמן שזה בא מכיוונה של שרת התרבות. יכול להיות שזו ההפקה. הכל יכול להיות. גורם עלום החליט לשים אותה בצד. בהתחלה רק שולי הייתה אמורה לשיר, ואז הוחלט שריטה תשיר את השיר ולשולי יהיה חלק קטן".

איך הם הסבירו? מה השיקולים?

"לא אמרו כלום. אנחנו לא אנשים טיפשים. היו גם שיקולים מלמעלה. אולי שיקולים של אשכנזים וספרדים".

היו המון אנשים שהצטרפו למחאה.

"אני התחלתי עם המחאה, ובכלל לא הייתי אמור להופיע איתה בערב הזה. שולי פרשה ואמרה תודה ושלום. ריטה, כבודה במקומה מונח. היא זמרת ענקית, דיווה. אין לי מילה רעה להגיד עליה כזמרת, אבל להעמיד לידה את שולי, זמרת מבוגרת, אולי הכי טובה שהייתה אי־פעם, זה לא הוגן. ועוד יותר לא הוגן לתת לריטה לשיר את הרוב ולתת לשולי להיות ברקע כמו טפט, כמו העברת שרביט. זה לשים אותה בצל ליד הדיווה הכי גדולה שיש בארץ. אם הייתי מנהל הפקה, לא הייתי עושה כזה דבר בחיים. זה לא ענין של אגו. שולי הכי צנועה ונשמה טובה. ריטה הייתה צריכה לדעתי לפרוש משירת השיר הספציפי הזה. אם הייתה מוותרת, היא הייתה יוצאת גדולה".

למה שתוותר?

"לריטה יש באותו ערב שלוש הופעות שהיא מרוויחה עליהן חצי מיליון שקל. לשולי אין אף הופעה באותו ערב, רק שתביני את הפרופורציות. אני לא מספר סיפורים, זה מופיע בכל העיתונים. לשולי עשו את התרגיל הזה פעם אחת עם עפרה חזה ז"ל ופעם עם שלווה ברטי. כל העולם רוצה לשמוע את שולי נתן, זה הספציאליטה שלה".

ריטה. (צילום: אלירן אביטל)
ריטה. (צילום: אלירן אביטל)

רוני ארדיטי, המנהלת האישית של ריטה, מסרה בתגובה: "ההחלטות האמנותיות של טקס הדלקת המשואות נעשות על ידי במאי הטקס, מפיק הטקס ומרכז ההסברה. הם אלה שפונים לכלל אמני ישראל, והם אלה שמחליטים מי ייקח חלק בטקס. יש לנו הערכה עצומה לשולי נתן".

ממרכז ההסברה נמסר: "הזמרת שולי נתן תופיע בטקס המרכזי לציון חגיגות 50 שנה לאיחוד ירושלים במעמד נשיא המדינה וראש הממשלה, שיתקיים על חומות העיר העתיקה. משרד התרבות והספורט ימשיך לשלב אמנים ותיקים באירועים שלו כחלק ממדיניותו".