בעבר הלא מאוד רחוק "הבנים והבנות של" היה שם תואר לילדי האליטה ששמרו על כבוד הוריהם והתנהלו בצורה מכובדת - קחו לדוגמה את דליה ויובל רבין, יאיר לפיד, יאיר שמיר, חמי פרס ובני בגין. אבל אחד הדברים הכי בועטים בתשע"ז, השנה שנסגרת לה כעת, הוא הדור הבא של ילדי הבכירים: מחוץ לארון האלמוניות, בלי כפפות, עם סכין בין השיניים, כתמים לא מחמיאים במיוחד של טחינה על החולצה ובעיקר פוסטים מטנפים ואלימים בפייסבוק. מצד שני, אם לנשיא ארצות הברית מותר, כנראה גם לילדי הפרובינציה יש אישור להתלכלך ככה. את השיח מוביל, איך לא, יורש העצר לשושלת נתניהו, הלא הוא יאיר נתניהו - שעמוד הפייסבוק האישי שלו, Yair Hun, הפך לשם דבר בחודשים האחרונים של השנה.

קחו קצת קקי מחייך

ההון התעורר באוגוסט האחרון. אחרי זליגות מינוריות של פה תגובה ושם לייק לצל, הוא פרץ בכל הכוח והוכיח שיש לו אישיות פייסבוקית שנויה במחלוקת לא פחות מתדמיתו הציבורית. במהלך חודש יולי נקלע נתניהו ג'וניור לוויכוח קצר עם אחת השכנות של הוריו. הנושא היה הצואה של הכלבה המשפחתית, קאיה, שאותה - כך כתבה השכנה בפוסט ויראלי שהפיצה בפייסבוק - סירב בנו של ראש הממשלה להרים. השיא היה, לטענת השכנה, באצבע המשולשת שהניף לעברה נתניהו הבן. הפוסט של הגברת הוביל את ארגון השמאל מולד לפרסם באחד מדפי הפייסבוק שלו ביקורת חריפה נגד בנו של ראש הממשלה, תחת הכותרת: "5 עובדות על יאיר נתניהו, הילד של כולנו". את הטקסט הנוקב ליווה צילום של יורש העצר כשכתר על ראשו. הפוסט גרף לא פחות מ–11 אלף לייקים.


הפרופיל של יאיר נתניהו. אלפי עוקבים. (צלם: צילום מסך)
הפרופיל של יאיר נתניהו. אלפי עוקבים. (צלם: צילום מסך)





פוסטים חריפים. יאיר ושרה נתניהו. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
פוסטים חריפים. יאיר ושרה נתניהו. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

נתניהו הבן התקשה לשמור על איפוק ויצא למתקפה כוללת:

"מה עם איזה תחקיר על מקורות המימון השונים והמשונים (והזרים) של המפעילים של הדף ההזוי הזה? כמה נחמד אבל שהצד שלכם תמיד מבלבל את המוח על הסתה, דמוניזציה, רצח אופי וחציית קווים אדומים. מה עם איזה תחקיר על ה'בן של כולנו' של רה"מ שרון שנכנס לכלא? מה עם איזה תחקיר על הבן של רה״מ אולמרט, יחסיו המעניינים עם פלסטיני והמשמעויות לביטחון המדינה? או על ה'בן של כולנו' של ראש הממשלה פרס שהרג חייל בפליטת כדור והנושא הוצנע? ברוח ימים אלו יש לי מסר לכל חברי הקרן להשמדת ישראל וגרורותיהם", סיכם הון הצעיר באמוג'י של אצבע משולשת וצואה מחייכת.

למתקשים: נתניהו הבן רמז ליחסים שקיים לכאורה אריאל אולמרט עם צעיר פלסטיני, הזכיר את מאסרו של עמרי שרון אי־שם ב–2008 והעלה באוב את הפרשה שחשף "ידיעות אחרונות" בשנת 2000, שלפיה יוני פרס, בנו של הנשיא המנוח שמעון פרס, ירה והרג בשוגג חייל בעת שירותו הצבאי לפני ארבעה עשורים.

קצת קקי מחייך. צלם: צילום מסך)
קצת קקי מחייך. צלם: צילום מסך)




התקשורת, כמובן, חגגה בלי שידעה שזו רק המנה הראשונה. כמה ימים אחרי הפוסט של נתניהו, החליט אריאל אולמרט, בנו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, להגיב: "יאיר נתניהו היקר. כותבים עליך תחקירים, מעלים שאלות לגבי אורחות חייך, ואתה כנראה בלחץ. דרכך להתמודד עם זה היא להשליך קצת מן הרפש על אחרים. הסיפור כולו המצאות ושקרים. אני אוהב נשים וחולק את חיי עם בת זוגי ואם בתי. הבעיה הגדולה יותר היא הגזענות וההומופוביה שנוטפות מן המעשייה הזו... עכשיו תקשיב, חביבי: בשונה ממך אני מעולם לא ישנתי במעון הרשמי, אין לי נהג ומאבטח מטעם המדינה, אני לא מתרועע עם נשיאים או מבלה - לכאורה - אצל מיליארדרים. אני אשכרה עובד לפרנסתי. אני גם משתדל באופן עקרוני להרים את הקקי של כלבתי (אבל אני מודה שקרו מקרים). בקיצור, אני חי את חיי. הניסיונות שלך לגרור אותי לתוך המציאות המעוותת שלך נועדו להיכשל. אני נחוש לפעול רק במסגרת החוק ולכן לא אהסס לתבוע את כל מי שהפיץ או יפיץ גם כעת מעשיות שקריות, גזעניות והומופוביות". את הפוסט של אריאל שיתף האח שאול אולמרט, שהוסיף: "אני קורא את מה שכתב אח שלי ונורא שמח שהוא כזה, ולא הגזען, ההומופוב, הבריון והפשיסט".

יאיר לא כזה מעניין

חודש אחרי הסערה הגדולה הבליח ההון בשנית. והפעם: מם שאותו הסיר, לא לפני שגרם לסערה ציבורית, תשומת לב עולמית וקרבות בטוויטר ובפייסבוק.

במם שזכה לכותרת "שרשרת המזון", נראים בין היתר המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס, מפעיל ומממן איש לטאה ואת ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, את איש השמאל אלדד יניב ואת אב הבית לשעבר, מני נפתלי - עם חמגשית. את המם שיתף דיוויד דיוק, ראש ארגון הימין הקיצוני הקו קלוקס קלאן לשעבר, והרשת חגגה.

בין המגיבים הרבים בסערת המם של יאיר בלט גם נמרוד ניר, בנה של ג'ודי ניר־מוזס, שכתב על נתניהו הבן, לא לפני שכינה אותו "קים ג'ונג הון".

נתניהו מיהר להגיב ולהעניק תשומת לב מיוחדת למי ששמה נקשר בשמו של ראש ממשלה אחר: "סחתיין על הלייק משולה זקן! תגיד, מה עם ג׳ודי הג׳ינג׳ית והרומן שלה עם החוקר? יש התקדמות בבדיקת שיבוש הליכי חקירה בזמן שאתם מתעסקים עם החמגשיות של מני?".

ניר לא נשאר חייב: "אם כבר הזיות תחזור להתמקד במוטיבים האנטישמיים שמערבים שליטה עולמית מסונית (כך במקור - לג"ש) ורפטליאנית ולא בשקרים קטנים על אמא שלי וחקירות, במקום להתמודד עם כתב האישום שהוגש נגד אמא שלך. לגבי שולה, ואם כבר ערבת הורים, Nadav Zaken לטיפולך".

הבן של שרה כתב בתגובה: "חחחח אתה יותר מדי אמממ, נקרא לזה לא חד כ"כ, כדי להבין את המסר של הקריקטורה (אבא שלי בחבל תלייה זאת אומנות כמובן). למה אתה כל הזמן פונה לעזרה מהבן של שולה זקן? Wtf ?is going on there".

והבן של ג'ודי השיב: "למה אתה כל הזמן מערב הורים? בכל מקרה אני גם בונה חופשי אז בכלל מוסיף לך לקונספירציה. אצלנו, לעומתכם, לפחות התלבושות לא כוללות סדין שפיצי על הראש".

"יאיר לא כזה מעניין"   נמרוד ניר. (צילום רמי זרנגר)
"יאיר לא כזה מעניין" נמרוד ניר. (צילום רמי זרנגר)

עומרי שרון. אין לו פייסבוק. (צלם: פלאש 90)
עומרי שרון. אין לו פייסבוק. (צלם: פלאש 90)

בסופו של דבר החליט ניר לתפוס את תפקיד המבוגר האחראי, ויצא בפוסט נוסף בפייסבוק שבו סיכם: "יאיר נתניהו הוא אולי דוש, אבל הוא לא אנטישמי. הוא מישהו שעשה טעות מכוערת ותיקן אותה מעט מדי ומאוחר מדי (תוך התנהלות אלימה ודוחה מול מבקריו). אם הוא לא היה הבן של רה״מ זה לא היה מעניין אף אחד; והתואר הזה לא בא לו מבחירה או עם אחריות (גם אם להתנהגותו יש השלכות עצומות). לקרוא כותרות שמתארות אותו כאנטישמי ומחזק נאציזם זה לא פחות מסית ודמגוגי מההתנהלות המקורית. ולא פחות מבחילה היא ההירתמות של אנשי תקשורת ביביסטיים שמגינים על הפוסט ומכחישים שהוא נגוע באנטישמיות, תוך האשמת השמאל בעלילות; בהתעלמות מכל אנשי הימין והמתנחלים, גם יהדות התפוצות, שנגעלו ממנו. או שהוא מסכן או שהוא נאצי; אין פה כבר מקום לאמצע".

"ולא שזה מצדיק בשום אופן, אבל מניסיון (ומכאן הפוסט הלא כיפי והלא פופולרי הזה מגיע)", המשיך ניר וסיפק טוויסט בעלילה: "לא הייתי מאחל לאף אחד שכל היום יתקפו את ההורים שלו מעל כל במה ופורום. וכמה כבר אפשר לראות ערוץ 20? יאיר נתניהו הוא הרבה דברים (אפילו המוןןןן), אבל לא אנטישמי. והוא גם לא כזה מעניין מלבד היותו כלי ניגוח של מי שכן יש לו אחריות כלפינו; וכמה שזה כיף - זה לא פייר. אז סיימתי לדבר על הבחור הזה".

עכשיו זה תורם של הילדים. משפחת נתניהו (צלם: צילום מסך)
עכשיו זה תורם של הילדים. משפחת נתניהו (צלם: צילום מסך)

תגובות + בונוס מפתיע במיוחד

ליאורה שלחה לכל "הבנים של" שאלות זהות: למי היית עושה לייק? את מי היית מאנפרנד? איך תיראה הזירה הפייסבוקית בשנת תשע"ח? גלעד שרון, חמי פרס, יוני פרס ואריאל אולמרט סירבו להגיב.

עמרי שרון השיב: "ערב ושבוע טוב. לא מעוניין להגיב. אין לי פייסבוק. המון תודה ושנה טובה לך".

שאול אולמרט: "תודה, אין לי עניין לקחת חלק".

נמרוד ניר: "מבין ה'בנים של' הייתי עושה לייק לליאור דיין שהוא חבר יקר וכותב מוכשר. הייתי מאנפרנד את קים ג׳ונג הון שהוא גם הבן של - בגלל שהוא לא הגיב לסטטוס קים ג׳ונג הון שלי והשאיר אותי להתווכח עם יאיר לבד. הזירה תיראה בוטה והזויה מתמיד כי הרבה מלחמות צפויות לנו על דעת הקהל בשנה שתבוא והרשתות מאפשרות אנונימיות, כך שהרבה ינצלו אותן לנהל קמפיינים של פייק ניוז ודה לגיטימציה שאסור להם לעשות בצורה ישירה ופתוחה. לא נפגעתי מההתלהמות, יותר הופתעתי מהאובססיביות אלי, אבל בלי גרם של ציניות אני באמת מזדהה עם הבחור הזה (מניסיון) ומבין שהוא עובר תקופה לא אנושית. יאיר נתניהו אינו נבחר ציבור ולא חייב לנו כלום. אם יש טרוניה - אבא שלו הכתובת".

ואז הגיע הדובדבן האמיתי והבת של ליאורה נקלעה לסיפור גם היא, שלא באשמתה. בתגובה לשאלות שהפנתה ליאורה ליאיר נתניהו, הוא פנה לשחר גולדנברג, בתה יקירתה, יחידתה ואהובתה של ליאורה, ששירתה איתו בדובר צה"ל, וביקש ממנה למנוע את פרסום הכתבה: "היי שחר, מה שלומך? זה יאיר נתניהו. אמא שלך שלחה עלי שאילתא מאוד מכוערת, מגעילה ולא עניינית. בשם הידידות שחלקנו בקמ״ד, אני ממש אעריך אם תוכלי לדבר איתה ולהוריד אותה מזה. שוב, אני מעולם לא פניתי אלייך על כתבות לא יפות ולא הוגנות שהיא עושה על אמא שלי או אבא שלי. אך מכיוון שמדובר בי, ואני ואת הכרנו בדובר צה״ל וחלקנו רגעים יפים ומצחיקים ביחד בקורס, זה מאוד צורם לי. אודה לך מאוד אם תוכלי לעשות את זה למעני".

התשובה תועבר במלואה בתום שבע שנות התיישנות. שנה טובה.