זה קרה בקיץ האחרון, על שטיח אדום בפרמיירת סרט בלונדון: ריהאנה, שחוגגת בדיוק היום את יום הולדתה ה־30, הופיעה על השטיח האדום במה שמכונה “משקל עודף”. מיותר לומר שהיא נראתה נפלא, אך זה לא מנע מהשמועות על הריון ראשון או דיכאון להתפשט ולסרב לרדת מהכותרות. הטוקבקיסטים קטלו וריהאנה המחויכת נמנעה מלהגיב, עד שנשברה והעניקה תגובה קצרה ל”ניו יורק מגזין”, שבה אמרה כי יש לה העונג ליהנות מגוף שמידותיו משתנות. מי שמכיר את ההיסטוריה של הכוכבת, שכונתה לא פעם וויטני יוסטון החדשה ולאו דווקא בהקשר החיובי, יודע שהתנודות במשקלה אינן בהכרח סימן טוב.

ריהאנה (צילום: גטי)
ריהאנה (צילום: גטי)

רוב מבקרי המוזיקה אוהבים לרדת על ריהאנה, בשמה המלא רובין ריהאנה פנטי או בקיצור רירי, הילדה ממחוז סיינט מייקל באי ברבדוס, שהוריה התגרשו כשהייתה בת 14. אביה היה מכור לקוקאין, והיא מצאה לעצמה מאז ומעולם נחמה ומפלט במוזיקה. המשפחה גרה בבונגלו צנוע בן שלושה חדרים במחוז שבדרום האי הזעיר. ריהאנה נהגה לצאת עם אביה למכור בגדים בדוכן ברחוב, ובאותם ימים סבלה קשות מהצקות בבית הספר. "עור בהיר יותר לא היה בעיה בשכונה שלי, אבל הוא היה בעייתי כשהלכתי לבית הספר", סיפרה שנים מאוחר יותר. "ההצקות נמשכו עד היום האחרון של בית הספר היסודי שלמדתי בו".


 

A post shared by Skyy Level Media (@skyylevelmedia) on


אבל בגיל 15, לאחר שהקימה להקה עם עוד שתי בנות, התגלתה ריהאנה על ידי המפיק המוזיקלי אוון רוג'רס במהלך חופשה באיים. הוא שכנע אותה לעבור לארצות הברית וערך לה כמה הקלטות דמו, שהגיעו בסופו של דבר לידיו של הראפר ג'יי־זי, ההוא של ביונסה, שהיה אז ראש חברת התקליטים דאף ג'אם. הוא החתים אותה על חוזה עוד באותו היום, ומאז אפשר לומר שהיא תחת חסותו.

הרבה גבות הורמו לאורך השנים בנוגע למניע הנסתר כביכול של ג'יי־זי להשקיע את כל מרצו בזמרת הצעירה. בעבר התראיינה רירי ל"גרדיאן" הבריטי, וסיפרה כיצד השמועות על כך שהיא שוכבת עם המפיק הוציאו אותה מאיזון וגרמו לה לאי־נוחות רבה מול הראפר שגילה אותה. כך או כך, אין ספק שג'יי־זי עשה את עסקת חייו. בשנת 2003 הייתה ריהאנה כמו הביטקוין בחיתוליו שאיש לא האמין בו. אלו שהאמינו בריהאנה בזמנו, יכולים לקנות היום את כל ברבדוס.

מקורות ההשראה של ריהאנה, כפי שהגדירה אותם, הם מדונה, בוב מארלי, וויטני יוסטון, מריה קארי וג'נט ג'קסון. "מדונה הייתה השראה גדולה עבורי. אני רוצה להיות מדונה השחורה", אמרה בתחילת דרכה, והזכירה גם את מארלי, הילדות בברבדוס ומוזיקת הרגאיי, שהשפיעו רבות על סגנונה המוזיקלי.

(צילום: splashnews)
(צילום: splashnews)

לא בת השכן

לאורך הקריירה המוזיקלית שלה ריהאנה עלתה לכותרות בהקשר של שלל פרשיות ושערוריות, והמפורסמת שבהן היא ככל הנראה זו מ־2009, כאשר היא ובן זוגה דאז כריס בראון נעדרו מטקס פרסי הגראמי ה־51. מאוחר יותר התברר כי בראון הכה את ריהאנה בעקבות ויכוח שפרץ ביניהם והשאיר אותה על רצפת ביתה כאשר היא חבולה ופצועה, עד ששכנתה מצאה אותה. התמונה של פניה של ריהאנה חבולות כתוצאה מהמקרה דלפה לאתר TMZ עוד באותו הערב. בעקבות כך נחקק "חוק ריהאנה", אשר אוסר על הפצת תמונות מסוג זה. בראון הסגיר את עצמו למשטרה וקיבל מאסר על תנאי של חמש שנים.

אומנם מאז שהשניים נפרדו סופית במאי 2013 חשבנו שהסיפור עם בראון כבר העלה אבק, אך בימים האחרונים פרסם בראון ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שבו הוא הציע לה ולביונסה לחבור אליו לסיבוב הופעות משותף. "רעיון שעלה לי: סיבוב הופעות עולמי מטורף עם ביונסה, ריהאנה, ברונו מארס וכריס בראון. אם תחליטו לעשות את זה בלעדיי, תנו לי 10% מהרווחים", כתב. המעריצים מחו, והזמרת לא הגיבה. לפי השמועות, היא בכלל מצפה לילד מבן זוגה המיליארדר הסעודי חסן ג'מיל. את בראון השמועות הללו כנראה שוברות, והוא מסרב להרפות.

(צילום מסך, TMZ, רודי ויסנשטין, הצלמניה)
(צילום מסך, TMZ, רודי ויסנשטין, הצלמניה)

בסופו של דבר, כשמקלפים את כל השכבה הנוצצת, הדעה הרווחת היא שריהאנה לא ניחנה בכישרון ייחודי או בקול יוצא דופן, וייחודה הוא בחבילה המהוקצעת היטב שתופרים סביבה אנשי מקצוע - וזו חבילה רווחית במיוחד. בשנת 2013 דורגה ריהאנה במקום ה־13 ברשימת "100 המפורסמים החזקים בעולם" של המגזין "פורבס" עם סכום של 43 מיליון דולר, ב־2015 צוין כי הרוויחה 26 מיליון דולר, וב־2016 נכנסה שוב לרשימה ודורגה במקום ה־13 עם רווח של 75 מיליון דולר. נכון להיום היא מוערכת בשווי של 230 מיליון דולר, אחרי 15 שנות קריירה, שמונה אלבומי אולפן וסינגלים שנמכרו ביותר

מ־200 מיליון עותקים.

הסינגל הראשון והמוצלח של ריהאנה, Pon de Replay, משנת 2005 - החל את הבאזז שהמשיך באלבום Music of the Sun והפך להצלחה עצומה וכמעט בלתי נתפסת. מאז יצאו סינגלים כמו Umbrella ו־Disturbia, שהגיעו למעמד פלטינה משולשת ומרובעת, וריהאנה הפכה לאמנית הצעירה ביותר שהצליחה להכניס 14 שירים למקום הראשון במצעד הפזמונים האמריקאי. Umbrella הוא הסינגל הראשון מאלבומה של ריהאנה A Girl Like Me, פרי שיתוף פעולה עם ג'יי־זי, שהיה נקודת מפנה בקריירה שלה ונתן לה את הפוש הגדול להצלחה בינלאומית.

התפנית המוזיקלית של ריהאנה התרחשה באלבום השלישי משנת 2007, הנושא את השם Good Girl Gone Bad, אז גילתה הנערה המתבגרת את נשיותה והחליטה שהיא הופכת להיות הילדה הרעה של סצינת המוזיקה. ההימור שלקחו אז מפיקי האלבום, ובהם טימבלנד ושון גראט, התברר כמוצלח. המבקרים אהבו את מה שיצא מריהאנה, הבת של השכן שהפכה לבחורה פרועה ונועזת. האלבום מכר כמעט שלושה מיליון עותקים בארצות הברית, והפך לאחד האלבומים הנמכרים ביותר.

האלבום Rated R, שיצא שנתיים מאוחר יותר בצל הפרשה האלימה עם כריס בראון, היה מעט קודר וחפף למסרים שהזמרת ניסתה להעביר לנשים הסובלות מאלימות ברחבי העולם. "אני מרגישה שאני מייצגת קול שאינו נשמע", היא אמרה באחד הראיונות שהעניקה אחרי הפרשה. "אני רוצה לתת דוגמה לנערות צעירות". יש שיעקמו את הפרצוף לשמע האמירה הזאת, בעיקר לנוכח התבטאויות שנויות במחלוקת שהשמיעה ריהאנה לאורך השנים על מיניות, סקס ונשים. לא שוכחים לה עדיין את הפקת האופנה למגזין האמריקאי Elle, שבה אמרה שמה שמדליק אותה אצל גבר זה שהוא אומר לה מה לעשות, ושהמנטרה שלה בחיים היא "לכו תזדיינו כלבות ותשיגו כסף!". אלא שייתכן שהרצון של ריהאנה לשאת חן ולהפוך לאיייקון הוציא ממנה אמירות סותרות מפעם לפעם, או כפי שהיא היטיבה לנסח זאת בעצמה: “היופי שבלהיות אישה הוא שיש בך כל כך הרבה גוונים, שכבות וטיפוסים, אבל יש רק אחת ממך".




גם את הפרסים הנוצצים שבהם זכתה אי אפשר לקחת ממנה: שמונה פרסי גראמי, 12 פרסי בילבורד ועוד, ואם כל זה לא מספיק, בשנת 2013, בטקס פרסי המוזיקה, קיבלה הזמרת את פרס ה”אייקון” הראשון בתולדות הטקס. כן, מתברר שגם מישהי ששרה על מטריות יכולה להיכנס להיכל התהילה של הזמרים שהשפיעו הכי הרבה על המוזיקה. בכל זאת, 100 מיליון הורדות אפילו למדונה לא היו.

(צילום: גטי)
(צילום: גטי)


עקפה את הקרדשיאנס

ריהאנה כבר מזמן הפכה למעצמה שחורגת הרבה מעבר למוזיקה: שיערה של הזמרת שמשנה תסרוקת וצבע בכל שני וחמישי הוא נושא מדובר יותר אפילו יותר מממה שהיו תסרוקת קלי ותספורת רייצ'ל בזמנן. יש לה כמובן גם מוצרי איפור, אופנה ובשמים שנושאים את שמה. השנה האחרונה, רגע לפני יום הולדתה ה־30, הייתה שנה מוצלחת עבורה. אלבומה האחרון Anti זכה לשבחים; היא ממשיכה בקריירה הקולנועית שלה, שהחלה בשנת 2006 ומונה כבר השתתפות בשמונה סרטים, ובהם “באטלשיפ” ו”ולריאן ועיר אלף הכוכבים”; היא מוכתרת שוב ושוב כאייקון אופנה; וליין האיפור שלה “פנטי ביוטי” עקף במכירות את המותג המתחרה של האחיות קרדשיאן (וזו כמעט הכרזת מלחמה). גם מערכת היחסים בת השנה שלה עם המיליארדר ג'מיל יציבה. כמו כן, היא פועלת לקידום חינוך ילדות ברחבי העולם, ואף זכתה בכינוי “הפעילה ההומניטרית של השנה” מטעם קרן הרווארד.

בתחילת החודש פורסם כי נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם ריהאנה במסגרת כנס חינוך בדקאר, בירת סנגל, שמטרתו גיוס כספים לחינוך במדינות מתפתחות. אחרי הכנס כתבה רירי בחשבון הטוויטר שלה לנשיא: "תודה, עמנואל מקרון, על שלקחת על עצמך תפקיד בוועידה לאיסוף הכספים. האם צרפת תתחייב לתרום 250 מיליון יורו לארגון?" הנשיא הגיב בציוץ: "כשאני מתחייב, אני מבצע. ריהאנה, צרפת תמיד תעמוד לצד אלו הנלחמים למען חינוך טוב יותר". ואחרי כל אלה, בל נשכח שהיא בסך הכל בת 30.

ריהאנה ועמנואל מקרון  (צילום: רויטרס)
ריהאנה ועמנואל מקרון (צילום: רויטרס)