ד"ר תום רן, חוקר במכון ויצמן, מרצה בתחום ביולוגיה סינתטית ופסיכולוג קליני בהתמחות, בן 35

ד"ר תום רן
ד"ר תום רן

חוקר בתחום של הביולוגיה הסינתטית, שעוסק בבנייה של מערכות ומחשבים ממרכיבים ביולוגיים כגון דנ"א, ומרצה על פרויקטים מדעיים חדשניים ומרעישים לקהל הרחב, בצורה חיה ומפתיעה. בנוסף לצד המדעי, גם עובד בתור פסיכולוג קליני בהתמחות, נשוי ואב לשלושה בנים.



מה היה החלום שלך בתור ילד?

בגלל היסטוריה משפחתית-אישית, מגיל צעיר הייתי מאוד עסוק, במחשבות על מציאת פתרונות או תרופות למחלות שונות.

מה הדבר שהכי עזר לך להגיע לעיסוקך הנוכחי?

ללכת על מה שתמיד הדליק אותי, עד הסוף. בגיל צעיר זה היה הרכבת מודלים מלגו, ביסודי - נגינה ומחשבים, ובתיכון - הייתי עמוק בעולם הספרים, מהסוג שלא מגיעים אליהם דרך בית הספר. תמיד חלמתי להמציא משהו, מסוג הדברים שקראתי עליהם, וככה התחלתי ללמוד וללמוד ולא כל כך הפסקתי. צברתי 6 תארים בתחומים שונים לגמרי, מה שאפשר לי להיכנס לתחום שמשלב מחשבים, ביולוגיה ועוד.

כיצד אתה תורם לקהילה?

בפן המדעי, אני מקווה שתחום הביולוגיה הסינתטית ייתן עוד ועוד תוצרים לעולם, ולעולם הרפואי בפרט. בפן החינוכי, אני מרצה המון על המהפכה שקורית לכולנו מתחת לאף: על יצירת חיים ביולוגיים חדשים במבחנות, על חיידקים מהונדסים שיודעים לרפא מחלות או למחזר נייר, ועל טיפות מים קטנטנות שמכילות טריליוני מחשבי דנ"א. חשוב לי שאנשים יהיו מודעים שמהפכת הריצוף הגנטי מציעה לכל אחד בקלות ובזול לרצף לעצמו את הגנים ולהכיר את עצמו מ"בפנים" (מאיבחון מחלות מבעוד מועד ועד כוונון הדיאטה על פי הגנים הספציפיים). בנוסף, מתוך אהבה גם לגוף וגם לנפש, אני עובד גם במסגרות שונות לבריאות הנפש.

עצת זהב לדור הצעיר?

תמצאו משהו שאתם אוהבים ומתלהבים ממנו, ותעשו אותו טוב. מכל הלב. והכי חשוב, אל תאבדו את רוח השטות. התגליות הגדולות ביותר, הגיעו מממציאים שהיו מספיק "שובבים" בשביל לאתגר את החשיבה הקלאסית של כל אותם אנשים "רציניים" לפניהם.

איך נהגת אתה לבלות בחופש הגדול?
בא לי להגיד שעשיתי משהו חשוב, אבל ישנתי הרבה, נסעתי על רולר בליידס בלי סוף, קראתי המון, והייתי המון עם חברים, בנינטדנו ובכלל.

הזוג סווייקה-לסרי עושים את ישראל

בשבוע שעבר בניו יורק, נישאו אלכס סווייקה וסופי לסרי. החתן - בנו של המיליארדר היהודי הנרי סווייקה, והכלה, בתו של המיליארדר היהודי מרק לסרי. לאחר שחגגו בחתונה שסוקרה באתרים המובילים בעולם, בחברת אורחים נכבדים כמו הילרי וביל קלינטון, לברון ג'יימס וג'ניפר לופז, הגיע הזוג הצעיר לחגיגות ירח הדבש בישראל. לאחר ביקור במאפיית אבולעפיה, בראשון בערב ערכו בני הזוג אירוע 'שבע ברכות' במרפסת רחבת הידיים של מלון אלכסנדר בתל-אביב בחברת חברים קרובים, ובשני בערב נערכה לכבודם ארוחה מצומצמת בביתו של חברם הקרוב איש העסקים סעיד אבולעפיה ביפו. על המנות היפניות המוקפדות והמפנקות הופקד השף מידן סיבוני.

סופי לסרי ואלכס סוויקה
סופי לסרי ואלכס סוויקה

חמסה יאסו

לידיעת אלו שלא טסו הקיץ למיקונוס, ומנסים למצוא אווירה יוונית בישראל: בעלי מסעדת 'יאסו' חגגו בשני האחרון חמש שנים למסעדה היוונית התל אביבית. לרגל החגיגה הפציע טריפונס עם הגיטרה, וגרם ללא מעט אנשים להרגיש טברנה. בין החוגגים: השף אביב משה, עומר כצמן, איה ומור אשכנזי, איציק המל, עינת לסר, שרון איילון, אשר ראובני ועוד.

מור אשכנזי (צילום: אביב חופי)
מור אשכנזי (צילום: אביב חופי)

עומר כצמן
עומר כצמן

עינת לסר
עינת לסר

המעוף של שר הכלכלה

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חנך בשני סניף חדש של מעוף, מערך גופי השטח של הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה שנפתח בהשקעה של 6 מיליון ש"ח. הסניף החדש ייתן מענה, סיוע, מידע והכשרות, לכאלף העסקים הפזורים ברחבי בית שמש ולכ-900 העסקים הנמצאים ברחבי מטה יהודה. השתתפו בטקס גזירת הסרט: ראש העיר בית שמש, הרב משה אבוטבול ומנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, רן קיויתי .

) (צילום: נחשון פיליפסון)אלי כהן (במרכז
) (צילום: נחשון פיליפסון)אלי כהן (במרכז

מבזק חו"ל

>נורית דאבוש בחרה לבלות עם בתה ליאב חופשה ברומניה. השתיים נהנו מנופים מרהיבים, פארק חבלים וביקור במכרות מלח.

נורית וליאב דאבוש
נורית וליאב דאבוש

>רמי ברכה ובניו נצפו מדוושים ברחבי הסנטרל פארק בניו יורק.

>דנה אביב- אופיר פלוס הבעל ניצן מבלים במיקונוס ויודעים לדווח על הרחובות שוקקי החיים גם בשתיים וחצי בלילה.