לפני כשנה, חברו יחד ארבעת היזמים: נתן לייבזון, ענת גרימלנד, ארז גביש ואלון רפפורט, והחליטו להסתכל על הבעיות הרבות שיש לניצולי השואה בישראל, מזווית טיפה שונה,וזאת במטרה לספק להם פתרונות אחרים וחדשניים ברוח ה'סטארט-אפ ניישן'. הארבעה החליטו לדון בפתרונות וליישמם במסגרת 'האקתון' מיוחד תחת הכותרת: 'ניצוץ לדורות'. ההאקתון ייערך בחודש הבא, ובמסגרתו יתכנסו באתר אחד, למשך 30 שעות רצופות, יזמים, טכנולוגים, אנשי היי-טק ומימון מחברות מובילות ובכלל זה:  מייקרוסופט, EY, מטריקס, Think Future Technologies, הבורסה לניירות ערך, 2B Group, קבוצת ריינהולד כהן, פנופלי ומשרד עורכי דין נדלר אלישור ושות'.

30 השעות יוקדשו לייזום ויישום פתרונות טכנולוגיים עבור ניצולי השואה ולמען הנצחת השואה. האירוע נקבע בכוונה במנותק מיום השואה, כדי להדגיש את הצורך לסייע לניצולים, בכל יום מימות השנה, וכדי לייצר אפשרות לשיתופי פעולה ארוכי טווח בין חברות ההייטק ובין ארגונים שמטפלים בסוגיות בנושא, במסגרת העבודה השוטפת, ולאו דווקא ביום הזיכרון לשואה.

אישים בולטים מן ההיי-טק הישראלי הבטיחו את השתתפותם בהאקתון הייחודי ושיתפו אותנו בתחושות לקראתו:


דב מורן שותף מנהל בקרן הון הסיכון גרוב ונצ'רס

דב מורן
דב מורן

"מזה שנים רבות אני מרצה על יזמות כחלק ממקומי בקהילת ההיי-טק הישראלית. בתוך כך, אני נשאל לעיתים קרובות, אודות ה"רכיב הסודי" שבגללו נתח גדול ובולט מהיהודים הם בעלי אופי יזמי, מה שמאפשר את קיומה של תעשיית ההיי-טק הפורחת שלנו. בתשובה, אני נוהג לומר שלהבנתי, הרדיפות ארוכות השנים של עמינו הן שהיו למעין "סלקציה" אשר הותירה אחריה רק את היהודים שהיו בעלי "אופי יזמי". שכן, רק אלה היו מסוגלים לזהות מבעוד מועד את האיום הבא עליהם, ולהציל את עצמם ואת משפחותיהם בדרכים מתוחכמות".

"כך קרה עם סבא שלי אשר חילץ את משפחתו מגרמניה עם עליית הנאציזם. אני משוכנע שרבים מהניצולים אשר עשו את דרכם ארצה אחרי המלחמה יודעים היטב לספר כיצד יוזמה, תחכום ונחישות על-אנושיים אפשרו את שרידותם בתופת ממנה יצאו. זוהי חובתנו כעם לאפשר לגיבורים אלה חיים של כבוד. לכן, זהו כבוד מיוחד בשבילי להיות מוזמן לסייע להאקתון בנושא".

ד"ר נמרוד קוזלובסקי

נמרוד קוזלובסקי
נמרוד קוזלובסקי

"המחויבות שלנו לזכר השואה היא לשמר את הסיפורים והעדויות של האנשים ששרדו את הזוועה של עמנו, ובצידה מחויבות אישית כלפי אותם אלה שכבודם ואנושיותם נפגעו אנושות על ידי הצוררים, שיזכו בשארית ימיהם, לכבוד ולהוקרה הראויים להם. עם הליכתם מאיתנו של רבים מהניצולים, הופך זיכרון השואה לאירוע היסטורי אשר הנצחתו ושימורו תלויים באופן שבו נשמר את הסיפורים והעדויות בזירה הדיגיטלית. רק שם יוכל הדור הצעיר למצוא את הסיפורים והעדויות, ושם גם צריך להציג כראוי את הסיפור של עמנו, על מנת שלא ישובש ולא יעוות, על ידי גורמים שרצונם בהכחשת השואה. זו גם מחויבות פיזית לניצולים ורווחתם וגם מחויבות להיות חיילים בזירה הדיגיטלית לשמר את הסיפור ולמנוע פגיעה בו. תקוותי כי ההאקתון יסייע ביצירת

פתרונות הן עבור הניצולים והן לחיזוק הנוכחות הדיגיטלית של זכר השואה".

נעם קנטי, שותף בכיר ב-EY

נעם קנטי
נעם קנטי

"חגיגות ה-70 למדינה מוצאות אותנו בתוך תהליך מרתק שבמסגרתו גיבורי התרבות החדשים שלנו הם יזמי היי-טק שהפכו את ישראל למקור בלתי נדלה של פיתוח חדשנות טכנולוגית שמשפיעה על החיים של אנשים בעולם כולו. בשבוע הקרוב- בחיבור בין זיכרון השואה לחגיגות התקומה - אני מאמין שחשוב שנמצא את הדרך למקד את היכולת המופלאה הזו במציאת פתרונות שייטיבו את איכות החיים של אחרוני ניצולי השואה שחיים איתנו. לי, כמו לרבים אחרים, ישנם זיכרונות מבית סבא-סבתא, שאיבדו את משפחתם בשואה ועלו לישראל להקים בית חדש. כמשרד שחי את תעשיית ההיי טק, עוזר ליזמים מיום הקמת המיזם ולאורך המסע אל הגשמת החלום, אנחנו נלהבים לקחת חלק בפרויקט הייחודי והחשוב כל כך הזה".

שירה פאיאנס בירנבאום, סמנכ"לית מיקרוסופט ישראל

שירה פאיאנס בירנבאום (צילום: גיל קרמר)
שירה פאיאנס בירנבאום (צילום: גיל קרמר)

ההקאתון למען ניצולי השואה הוא יוזמה ערכית ומרגשת. ממש לאחרונה חזרתי מליווי מסע בני נוער לפולין, במסגרת התיכון שבו לומד בני. זו הייתה חוויה עוצמתית ומטלטלת מאחר שמרבית המשפחה שלנו נספתה בשואה. לראות את המראות ולחוות ביחד עם הילדים את החיבור להיסטוריה המשפחתית נתן משמעות לכל מה שאנחנו עושים. אני מאמינה שטכנולוגיה נועדה לשפר את איכות החיים של אנשים. העיקרון הזה גם עומד בבסיס החזון של מיקרוסופט ששותפה ליוזמה. אני מקווה ומאמינה שריכוז המאמץ והיצירתיות של המשתתפים יניבו פתרונות משמעותיים.

יואל חשין, יו"ר ומייסד 2B group

יואל חשין (צילום: נטשה קופרמן)
יואל חשין (צילום: נטשה קופרמן)

ההאקאתון "ניצוץ לדורות" משקף בצורה הטובה ביותר את כל מה שאנחנו מאמינים בו ב-2B Angles ואת התשוקה שמדריכה אותנו באיתור וליווי מיזמים: שתכלית היצירה, היזמות והטכנולוגיה תהיה להיטיב עם האדם. ואין מטרה נעלה יותר מאשר כזו המיטיבה עם ניצולי השואה האהובים כל כך. ההאקאתון הזה הוא ביטוי נעלה של חברה אזרחית פרואקטיבית המעדיפה לתעל את האנרגיה היוצרת בקרבה, לטובת פתרון בעיות חברתיות, על פני השמדתה - באמצעות עיסוק בשאלה מי אשם בכך שהגענו עד הלום. זהו האקאתון בעל חשיבות מקודשת משום שהוא מחליש ולו במעט, את החרפה, לפיה מעמדם של ניצולי שואה בישראל מושתת על עקרונות הצדקה והחסד, במקום על עקרונות של צדק וזכות. בעוד שחסדים מחזקים את השעבוד, הזכויות מחזקות את החירות.