מועדון הכדורגל צ'לסי מקיים מחווה מיוחדת ויוצאת דופן לרגל יום השואה הבינלאומי. מועדון הפאר האנגלי הזמין ציור קיר ענקי של אמן הרחוב הבריטי-ישראלי, סולומון סוזה. הציור מנציח שחקני כדורגל יהודיים ושבויים בריטיים שנשלחו למחנות הנאצים, והוא יוצג על קיר באצטדיון הבית של צ'לסי - הסטאמפורד ברידג' - בלונדון. 

עדיין לא עוקבים אחרינו באינסטגרם? הקליקו כאן ועשו לנו לייק

מועדון צ'לסי, השייך למיליארדר היהודי-ישראלי רומן אברמוביץ', מפעיל מזה מספר שנים תכנית רחבת היקף למאבק באנטישמיות הגואה. במסגרת זו מקיים המועדון קמפיין בינלאומי רחב -  Say No to Anti-Semitism - במימון בעלי המועדון, אברמוביץ'. האמן סוזה כבר החל לעבוד על הפרויקט ומועדון הכדורגל מאפשר לעקוב אחרי התקדמות היצירה באמצעות אתר האינטרנט שלו. הלאונג' כבר נכנס להציץ והתרשם. 

ברוס באק, יו"ר קבוצת צ'לסי, התייחס למיזם הייחודי: "מיליוני אנשים נרצחו בשואה. ככל שהזיכרון הממשי של מלחמת העולם השנייה מתעמעם, כך גוברת החשיבות לשמר את תיעוד הזוועות שהתרחשו – על מנת להבטיח שלעולם לא יתרחשו בשנית. בשנה הבאה יציין העולם 75שנה מאז שחרור אושוויץ. המועדון, והבעלים רומן אברמוביץ', מאמינים בצורך לכבד את היום החשוב הזה. באמצעות הנצחת תמונותיהם של שלושת שחקני הכדורגל באצטדיון שלנו, אנו מקווים לעודד את הדורות הבאים להילחם באנטישמיות, באפליה ובגזענות, בכל מקום ובכל זמן שיתקלו בהן".

סולומון סוזה (צילום: צ'לסי Chelsea FC)
סולומון סוזה (צילום: צ'לסי Chelsea FC)

האמן סולומון סוזה שנבחר לצייר את היצירה גדל בלונדון ועלה לישראל בשנות העשרה המאוחרות לחייו. הוא התפרסם בזכות אמנותו סביב שוק מחנה יהודה בירושלים, שם יצר מעל 250 ציורי קיר, בעיקר של אישים ישראליים וערביים מפורסמים. סולומון הינו נכדו של האמן פרנסיס ניוטון סוזה, שעבודותיו מוצגות במוזיאונים וגלריות בולטים בלונדון, ביניהם מוזאון ויקטוריה ואלברט (V&A), המוזיאון הבריטי, ומוזיאון טייט מודרן. סוזה הודה לצ'לסי ולאברמוביץ' על הבחירה בו וסיפר: "סבתי, ליזלוטה סוזה, ברחה מהנאצים בשנת 1939 והגיעה לבריטניה, כך שליצירה משמעות גדולה ביותר עבורי ועבור משפחתי. אמנות יכולה להוות כלי רב עוצמה להעברת סיפורים חשובים. אני מקווה שהיצירה שלי בסטאמפורד ברידג' תעודד את האנשים הרבים שיראו אותה, לאתגר ולצאת נגד דעות קדומות ושנאה, בזמן שמרגיש שהתופעה הזאת הולכת ומחמירה".

ציור הקיר יהיה בגודל 7X12 מטר ויוצג ב-West End Wall. יתנוססו בו שלוש פיגורות מעולם הכדורגל שנשלחו למחנות הנאצים: יוליוס הירש שהיה כדורגלן בינלאומי ממוצא יהודי-גרמני, ששיחק במועדונים גרויטר פירת' וקרלסרוהה FV במהלך רוב שנות הקריירה שלו. הירש היה השחקן היהודי הראשון שייצג את נבחרת גרמניה ושיחק בה ב-7 משחקים בינלאומיים בין השנים 1913-1911. בשנת 1923 פרש מכדורגל והמשיך לעבוד כמאמן נוער עבור המועדון שלו KFV. ב-1 במרץ, 1943, גורש הירש למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ. תאריך מותו המדויק אינו ידוע.

ארפד וייס היה שחקן ומאמן כדורגל הונגרי-יהודי. הוא שיחק בקבוצה ההונגרית טורקווס (Törekvés), בקבוצה מכבי ברנו היהודית-צ'כית ובאלסנדריה ואינטר מילאנו האיטלקיות, ואף שימש כחבר בסגל ההונגרי באולימפיאדת הקיץ בשנת 1924, שהתקיימה בפריז. לאחר שפרש כשחקן בשנת 1926, התמקם וייס באיטליה והפך לעוזר מאמן בקבוצת אלסנדריה, ולאחר מכן עבר לאמן את אינטר. וייס ובני משפחתו נאלצו להימלט מאיטליה עקב חקיקת חוקי הגזע במדינה. הם מצאו מקלט בהולנד, שם קיבל עבודה כמאמן במועדון דורדרכט ההולנדית. בשנת 1942, גורשו וייס ומשפחתו לאושוויץ. אשתו אלנה, וילדיו - רוברטו וקלרה, נשלחו לתאי הגזים ונרצחו על ידי הנאצים עם הגעתם. וייס הושאר בחיים ונוצל כעובד במחנה למשך שנה וחצי, לפני מותו בינואר 1944.

רון ג'ונס, "השוער של אושוויץ", היה אסיר מלחמה בריטי שנשלח למחנה השבויים הבריטי ורמאכט E715, אשר היה חלק ממחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, בשנת 1942. ג'ונס היה חבר בליגת הכדורגל של אושוויץ, ומונה לשוער של הקבוצה הוולשית. בשנת 1945 נשלח ג'ונס ל"צעדת המוות" של אסירים ברחבי אירופה. יחד עם 230 אסירים אחרים של בעלות הברית, הוא צעד 900 קילומטרים מפולין לצ'כוסלובקיה, ולבסוף לאוסטריה, שם הם שוחררו על ידי האמריקנים. פחות מ-150 גברים שרדו את צעדת המוות,ביניהם ג'ונס. הוא חזר לניופורט לאחר המלחמה ובמשך למעלה מ-30 שנה התנדב ב-Poppy Appeal, פרויקט הצדקה של הלגיון הבריטי המלכותי, עד למותו בגיל 102, בספטמבר 2019.

היצירה תושלם עד לאמצע חודש ינואר ותוצג רשמית באירוע מיוחד עבור אוהדי ואורחי צ'לסי שיתקיים ב-15 בינואר בלונדון.

 ציור הקיר של סוזה (צילום: צ'לסי Chelsea FC)
ציור הקיר של סוזה (צילום: צ'לסי Chelsea FC)