מסגור נשים איננו דבר חדש. אפילו אם נחזור יותר מ-3000 שנים לאחור, לתקופת התנ״ך, נוכל למצוא נשים רבות שמוסגרו כ״אשתו של״.. אבל מעבר לזה, היחס כלפי נשים במקרא היה תמיד מאוד ביקורתי. נשים הוצגו כצרות עין, מתקוטטות על גברים ורכוש. ובאופן כללי כיצורים שאין להן עומק ויכולת להנהיג (אולי חוץ מכמה מקרים בודדים מאוד). גם בתרבות הפופולרית במשך שנים רבות נשים המשיכו להיות ממוסגרות בצורה שלילית.

אני יכול לחשוב על עשרות דוגמאות בתרבות הפופולרית של ימינו, בהן הדמויות הנשיות ״נפלו״ לנרטיב הידוע של ״קרב חתולות״ - דנית נגד נופר, אביבית נגד ליהיא, טליה נגד בר ועוד דוגמאות רבות מידי. 

נופר מור , דנית גרינברג (צילום: אור גפן,לנס הפקות)
נופר מור , דנית גרינברג (צילום: אור גפן,לנס הפקות)

המסגור מהסוג הזה אומנם איננו חדש כלל, ואני יכול להבין למה להשתמש בו. הוא מניב עניין ורייטינג. הציבור (כולל אותי) חטטן, ורוצה להיות חלק מהריב הג׳וסי בין הבנות, בעיקר שהוא סביב גבר כזה או אחר. אלא שיש תחושה שהעונה המשודרת בימים אלו של האח הגדול חוצה גבול מסוים בתופעה המדוברת. בשנים האחרונות, גם אם משתמשים בנשים בצורות הללו, לרוב זה נעשה כחלק מקווי עלילה נוספים. אבל בעונה הזו, יש תחושה שזו חזות הכול.

אולי בגלל מחסור בגברים כריזמטיים, ואולי בגלל שזה הכי קל ככה… הנרטיב בעונה האחרונה כולו סובב סביב מריבות נשיות, כאשר חלקן סביב גברים, וחלקן מסיבות שונות. ננסה לנתח רגע את הסיפורים המרכזיים בעונה המשודרת: הכול התחיל ממריבה עתיקה בין הדיירת פרידה עוזיאל לדיירת הדר שירי. שתיהן מהדמויות הכי חשובות לעלילה של התוכנית. הקונפליקט בין השתיים מתחיל סביב הדייר תום ברכה שפצח בפלירטוטים עם פרידה, ואז התחרט והחל לנסות לקדם מערכת יחסים עם הדר. המהלך הזה גרם לריב בין שתי הבנות שהפך לנרטיב הראשי בבית לתקופה ארוכה מאוד.

הדר שירי, פרידה עוזיאל (צילום: מיכה לובטון)
הדר שירי, פרידה עוזיאל (צילום: מיכה לובטון)

בהמשך קיבלנו עוד מריבת נשים ״עסיסית״ כאשר הדיירת קורלי לרוסה פיתחה רגשות לדייר יהב ארהבור, שבסוף החליט להתחיל מערכת יחסים רומנטית עם הדר. גם כאן שתי הנשים רבו והפכו אויבות מרות בבית, ממש עד רגעיה האחרונים של קורלי בבית, היא חשה תיעוב נורא כלפיה. להדר בהחלט יש דפוס לנסות את מזלה עם גברים לא פנויים לגמרי, ובימים האחרונים מסתמנת תחילתו של רומן בין בינה לבין עידן גלפר, ואם הגעתם עד כאן כבר ניחשתם לבד - ניצת לו קרב חתולות נוסף בין הדר לאמילי קופר, מי שהיתה חברתה הטובה ביותר.

עידן גלפר והדר שירי מתחבקים (צילום :רשת 13)

ואם כל אלו לא מספיקים, מערכות היחסים בין הנשים בעונה הזו סובבות בעיקר סביב ריבים ומדון. בעוד אצל הגברים במרבית הזמן העריכה דואגת להראות לנו שהכול על מי מנוחות, בגזרה הנשית מקפידים להראות לנו אותן הולמות אחת בשנייה בכול הזדמנות. מדובר בעונה שבכול פרק נוצרת מריבה נשית חדשה, וחזית אחרת נפתחת. מלאני נגד הדר, הדר נגד פרידה, פרידה נגד אמילי, אמילי נגד עינב, עינב נגד קורלי, קורלי נגד הדר וחוזר חלילה. באמת שלא היה פרק אחד בו הנשים לא מוסגרו באמצעות ריב כזה או אחר. כמובן שלאחר חלק מהריבים ראינו גם סולחות, לדוגמא הדר ופרידה השלימו והפכו לחברות. אבל עדיין, בכול פעם שאנחנו כבר מרגישים שהבנות עברו את זה - נוצר משום מקום עימות חדש.

את רגע השיא קיבלנו השבוע, באחת הסצנות הכי קשות בבית - מלאני הסבירה להדר שעצם הקיום שלה מרגיז אותה, במילים אחרות היא אמרה לה שהיא פשוט לא יכולה לסבול אותה, אבל שאין לה סיבה טובה לכך. בשיחה היא ממש מבקשת ממנה להתרחק, כי בכול פעם שהן מדברות מלאני בוערת מבפנים. 

אני לא בהכרח נגד שילוב קונפליקטים בין נשים, אני פשוט מצפה שב-2024 לצד נרטיבים כאלה, נקבל גם יותר רגעים של העצמה וחברות, שיהוו דוגמא לבנות צעירות, ששילוב כוחות בין נשים יכול רק לעשות טוב ולהועיל הרבה יותר מעוד קונפליקט. כמו כן, זה קצת לקחת אחורה את הדימוי הנשי למחוזות עתיקים של מסגור שטחי ורדוד. תראו למשל את הסצנה המדהימה בה פרידה ועינב עוזרת אחת לשניה להתמודד עם דימוי הגוף שלהן, ולצאת בבגד ים לבריכה מול כולם, על אף חוסר הביטחון שהרגישו. תראו איזה יופי שאישה מעצימה אישה אחרת, ועוזרת לה להתמודד עם קושי. בואו נקווה ליותר סצנות כאלה, לצד הריבים והמדונים שכולנו אוהבים כל כך.