הסיכויים הקלושים להתקבל לתוכנית ריאליטי בכל שנה כמו "האח הגדול" ו-"הישרדות" מקבלות עשרות אלפי הגשות מועמדות, אך רק קומץ קטן מהמועמדים יזכה להופיע על המסך. עבור הגרסה האמריקאית של "הרווק", אחוזי הקבלה נמוכים יותר מאשר לאוניברסיטת הרווארד - הסיכוי להתקבל לתוכנית עומד על פחות מ-0.4%.

הפרופיל הפסיכולוגי: מה מחפשים המפיקים?
מפיקי תוכניות הריאליטי מחפשים סוגים מסוימים של אישיות. דיאן מריס, אחראית קאסטינג לתוכניות כמו "המירוץ למיליון" ו-"מאסטר שף" בארצות הברית, מציינת כי הם מחפשים אנשים שהם "אמיתיים, פתוחים רגשית, ובעלי יכולת לשתף בחוויות שלהם בצורה כנה". החיפוש מתמקד במועמדים שמוכנים להיות פגיעים, שיכולים להתחבר רגשית לצופים, ושיש להם סיפור מעניין לספר. מחפשים גם אנשים המסוגלים להתבטא בצורה ברורה ומעניינת מול מצלמה.

השלבים הסודיים בתהליך הבחירה
תהליך הקאסטינג לתוכניות ריאליטי כולל מספר שלבים שרוב הציבור אינו מודע אליהם:
סינון ראשוני: צוותי קאסטינג סורקים במהירות אלפי מועמדויות ווידאו קצרים.
ראיונות וידאו: המועמדים המבטיחים עוברים לשיחות סקייפ או זום ארוכות יותר.
בדיקות רקע: נערכות בדיקות מקיפות של הרקע האישי, התנהגות ברשתות חברתיות, וגם בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות.
מבחני אישיות: מועמדים לתוכניות מסוימות נדרשים לעבור מבחני אישיות ובדיקות פוליגרף.
פגישות פנים אל פנים: השלב הסופי כולל ראיונות אישיים עם המפיקים הבכירים.

איזון בין דרמה לבין אמינות
המפיקים מודים כי הם מחפשים אנשים שיצרו "טלוויזיה טובה" - כלומר, דרמה ועניין. אך בשנים האחרונות גובר הצורך באיזון עדין בין אנשים שייצרו רגעים סוערים לבין מועמדים אמיתיים שהצופים יוכלו להזדהות איתם. "בעבר, אולי חיפשנו יותר את 'נבלי העלילה' הקלאסיים," מספרת ג'ניפר ו', מפיקת ריאליטי ותיקה. "היום אנחנו מבינים שהצופים מחפשים גם אותנטיות ואנשים שהם יכולים לאהוב ולעקוב אחריהם ברשתות החברתיות אחרי התוכנית".

האח הגדול ארצות הברית (צילום: רויטרס)
האח הגדול ארצות הברית (צילום: רויטרס)

הטיפים להגברת הסיכויים להתקבל
מומחי הקאסטינג בארה"ב מציעים מספר טיפים למי שמעוניין להגביר את סיכוייו להתקבל לתוכנית ריאליטי כאשר בראש ובראשונה הם מדגישים- היו אותנטים: "אנחנו רואים מיד מי משחק תפקיד", אומרת לינדסי פלישמן, מנהלת קאסטינג. דבר שני, הציגו אישיות מגובשת, המפיקים מחפשים אנשים עם זהות מובהקת וברורה. בנוסף, הכינו סיפור מעניין: חשבו איך אתם יכולים לתמצת את סיפור חייכם לכדי נרטיב מרתק. לבסוף, הבינו את התוכנית: הראו שאתם מכירים את הפורמט ויכולים להתאים אליו.

הגיוס היזום: "סקאוטינג" ברשתות החברתיות
הפתעה גדולה היא שרבים מהמשתתפים בתוכניות הריאליטי המובילות כלל לא הגישו מועמדות באופן עצמאי. צוותי קאסטינג סורקים באופן אקטיבי רשתות חברתיות כמו אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב בחיפוש אחר פרופילים מעניינים: "לפחות 30% מהמשתתפים בעונות האחרונות התגלו דרך האינסטגרם", חושף מפיק בכיר בתוכנית ריאליטי אמריקאית פופולרית.

האמת על החוזים
המתמודדים שמתקבלים לתוכניות ריאליטי נדרשים לחתום על חוזים מורכבים ומקיפים. חוזים אלה כוללים לרוב: ויתור על זכויות לגבי איך המשתתף יוצג בעריכה, התחייבות לזמינות ממושכת (עד שנה בחלק מהמקרים), סעיפי סודיות קפדניים, תשלום שהוא לרוב נמוך בהרבה ממה שרוב האנשים מדמיינים.

לקראת העתיד: השינויים בקאסטינג לריאליטי
מפיקי תוכניות ריאליטי מציינים שתהליך הקאסטינג משתנה בעידן הרשתות החברתיות. הם מחפשים יותר מגוון אנושי, רקעים שונים וסיפורים שטרם סופרו: "הצופים היום רוצים לראות אנשים שדומים להם, אבל גם כאלה עם סיפורים שהם לא נחשפו אליהם בעבר", מסבירה מפיקה בכירה. "זה אתגר למצוא את האיזון הנכון בין בידור לבין ייצוג אמיתי של החברה".

לסיכום, בעוד שהסיכויים להתקבל לתוכנית ריאליטי נותרים נמוכים, הבנת התהליך והכנה נכונה יכולים להגביר את הסיכויים. אך בסופו של דבר, המפיקים מחפשים שילוב ייחודי של אישיות, סיפור חיים מעניין, ויכולת להתחבר לצופים - דבר שקשה מאוד לזייף.