העיתונאית נעמי רון נדרשה בדף הפייסבוק שלה לשאלה הרת גורל: מי באמת הלחין את השיר היפהפה “נפרדנו כך", בביצוע אבנר גדסי. ליאורה, שבצעירותה חוותה אין־ספור פרידות, צפתה בעניין רב ב"תחקיר" המרתק. “לפני שנה בירכתי את אלדד שרים לכבוד יום־הולדתו ה־72 והזכרתי את השיר הזה, שהוא אחד השירים הכי אהובים עליי בכל הזמנים. כתבתי שהמלחין והמעבד הוא אלדד", כותבת רון. “חברי־לפייס, אפי שיפר, זמר ומוזיקאי, כתב בתגובה - ‘זה לא נכון. אבנר גדסי, מבצע השיר, הוא זה שהלחין אותו'. בתגובה לדבריו של אפי, כתב השדר גדי ליבנה: ‘לא אבנר הלחין, אלא אלדד'".

רון פנתה שוב לשרים, שפסק בסוגיה. “אבנר כתב את הלחן. קיבלתי ממנו את תקליטון השדרים של השיר, ששמו היה אז ‘הצועני'. הוא אמר לי - הקלטנו, אבל אנחנו לא מבינים למה לא משמיעים אותו. אמרתי לו - השיר טוב, אבל הוא הופק ועובד בצורה לא נכונה. העיבוד לא היה מוצלח וגם המילים לא. פניתי לסמדר שיר - היא כתבה מילים חדשות ואני כתבתי עיבוד חדש".

אבנר גדסי (צילום: שמואל רחמני)
אבנר גדסי (צילום: שמואל רחמני)


גדסי, לפי דברי אלדד שרים, הוא שינה משמעותית את השיר. אז הלחן הוא שלו או שלך?
“באנו, המנהל שלי דאז מיכה דר, עם סינגל, שיר מוכן עם מילים ולחן שלי, שאת העיבוד שלו כתב יגאל חרד, מתוך זה שהאמנו בשיר. פנינו לאלדד שרים וביקשנו ממנו שיעשה עיבוד חדש לשיר הנ״ל. תוך כדי העברנו את השיר לסמדר בהמלצת אלדד, וככה נולד השיר ‘נפרדנו כך'".

סמדר שיר, מחברת המילים, שיר במחלוקת?
“מעולם לא שמעתי שיש השערות וניחושים סביב זהות המלחין. אבנר הגיע לבית הוריי בת"א על האופנוע של מיכה דר, שהיה אז המפיק שלו, ובמו ידיו הגיש לי קלטת, שאז עוד נקראה קסטה, עם המנגינה. בשורה הראשונה הוא שר ‘הלכת לים', ובהמשך הוא שר ג'יבריש. צלצלתי אליו, אחרי שהקשבתי, וביקשתי שיקליט את כל השיר בג'יבריש כדי שאוכל ללמוד את חלוקת ההברות והמשקל. בתגובה הוא החזיר לי קסטה שכולה ‘הלכת לים, הלכתי לים'. אמרתי לעצמי ‘הלוואי שתטבעי', והתחלתי לחשוב. הייתי עם אבנר ואלדד בחזרות, וגם בהקלטות בקולינור ומעולם לא שמעתי אותם מדברים על מי הלחין מה".

אלדד שרים, כל זאת היה אתמול?
“השיר הוא לא שלי, אני רק המעבד".

"'נפרדנו כך' - אחד השירים הכי יפים שיש. הפוסט מבהיר שאבנר כתב את הלחן הבסיסי, אבל כמו שראית - העיבוד והמילים היו לא־משהו. ואלדד עשה מהשיר להיט ענק, אז הקרדיט - לשניהם. זה לא שאלדד הודה - עד כמה שידוע לי, הוא לא הציג את עצמו כמלחין השיר".

אלדד שרים (צילום: יוסי אלוני)
אלדד שרים (צילום: יוסי אלוני)