בשולי הביוגרפיה של נעם סמל, מנכ"ל התיאטרון הלאומי, הבימה, גילתה ליאורה ארבעה סיפורים חשובים שלא ראו אור. המעניין מכולם הוא חשיפה: מי שגילה לראשונה את הזמרת אחינועם ניני הוא, תחזיקו חזק, נעם סמל עצמו. עוד סיפורים מעניינים יפורסמו בימים הקרובים באתר TMI: על האלוף במיל' עמוס ידלין, על השחקן יחזקאל לזרוב ועל האמרגן שמוליק צמח.

סמל, מדוע בעצם הסיפורים המעניינים האלה נגנזו?
"הספר מכיל כ־400 עמודים, כולל צילומים אותנטיים. הוצאת מטר הגיעה למסקנה שתוספת של סיפורים נוספים תכביד על העלויות ועדיף לשמור אותם להזדמנויות אחרות".

ואיך ויתרת על הסיפורים האלה דווקא?
"זה היה כמו להיפרד מקרובי משפחה. זה אכן התלווה בייסורים, ואני זומם יום אחד לעשות גם עם הסיפורים האלה משהו".

נעם סמל (צילום: ראובן קסטרו)
נעם סמל (צילום: ראובן קסטרו)

בוא נתחיל בסיפור "איך גיליתי את אחינועם ניני".
"בזמנו כיהנתי כקונסול התרבות של ישראל בארה"ב. באותו זמן עמלתי על פסטיבל תרבות ישראלית שתוכנן להתקיים בשיתוף המוסד האומנותי היוקרתי בעולם למוזיקה ואומנות בברוקלין, BAM. אני מתרוצץ עם 30 אנשי ה־BAM בין ירושלים למצדה ופתאום מגיעה אליי פנייה מאמרגן אחד, אשר ביטנסקי שמו, שמבקש להציג לי זמרת 'גדולה', כהגדרתו, שהוא מייצג. היא מוכנה, כך אמר, להגיע לכל מקום ולהופיע בפניי".

וזה היה אחרי שהחמצת להקה מפורסמת.
"נכון. הייתה לי טראומת נעורים, כשהחמצתי בגין עניינים לוגיסטיים את להקת כוורת".

אז את ניני לא החמצת.
"פתחתי את היומן שלי ומצאתי חור יחיד של שעה וחצי, בימים שבהם המשלחת שאירחנו בילתה בת"א. הגעתי למשרדו של ביטנסקי. לא היה לובי, לא קפה ולא מזכירה. המשרד היה חדרון מצ'וקמק, ועל הרצפה זרוקים רמקולים, ספרים, כבלים ומכשירי סאונד. התיישבתי על כיסא יחיד שהיה שם. בן הזוג המוזיקלי שלה, גילי דור, התיישב על המגבר, ובין ידיו גיטרה אקוסטית".

ומה קרה אז?
"אחינועם פצתה את פיה ושרה לי בקולה המשכר כחמישה־שישה שירים ללא מיקרופון, בעברית ובאנגלית, תוך כדי שהיא מתופפת על טמבורין. המפגש הזה היה לאודישן מכריע. ניני, אז אנונימית לחלוטין, שובצה באירוע הפתיחה בבית האופרה היוקרתי של ניו יורק, כשעל הבמה מלווה את שירתה התזמורת הפילהרמונית של ברוקלין, בניצוחו של המנצח המיתולוגי לוקאס פוס".

ואז קרתה הפריצה הגדולה.
"נכון. באירוע נכחו כל המי ומי של ניו יורק. אחד מהם היה המפיק והבעלים של חברת תקליטי גפן העולמית. למחרת האירוע חתמה ניני הסכם בלעדי עם גפן, והיתר היסטוריה".

והיא זוכרת מי גילה אותה?
"בוודאי. בשנים שעברו מאז היא נהייתה כמובן שם עולמי, אך אני לא היססתי לפנות אליה באשר הייתי צריך. המפגשים בינינו תמיד נפתחים בחיבוקים ונשיקות, וכל הבקשות שלי אליה נענו מיד. אחינועם ניני היא מקבוצת העילית של האומנים בעלי הנפש החפצה. אלה שגם כאשר הם מגיעים לתהילה, זוכרים בחום מי שידעו להעריך את הכישרון שלהם עוד בתחילת דרכם, בימים השחונים של לפני ההצלחה".

שלום לאחינועם ניני, אכן הכל התחיל בחדר קטנטן עם האמרגן ביטנסקי ונעם סמל?
"נעם הוא איש יקר וחבר שעזר לי ולאומנים רבים המון, אושיה שעולם התרבות בישראל כולו חב לו חוב גדול".

אחינועם ניני (צילום: Roberto Rocco)
אחינועם ניני (צילום: Roberto Rocco)