"אל תשליכני לעת זקנה", הפסוק היפהפה מספר תהילים, הוא גם שיר על־זמני שהלחין אביהו מדינה. והוא לא מרפה מחבריו הטובים של חופני כהן ז"ל, שהלך לעולמו בשבוע שעבר. “יכולים לשיר מהיום עד מחר את המילים, ‘ימלא פי תהילתך / כל היום תפארתך / אל תשליכני לעת זקנה / ככלות כוחי אל תעזבני', אבל זה פשוט עצוב שזוכרים בן אדם רק עם מותו", אומר האמרגן אשר ראובני, שהיה במשך שנים החבר הכי טוב של חופני המנוח.

ראובני, למי שלא היה כאן בעשרות השנים האחרונות, היה חלק מחברת התקליטים המיתולוגית האחים ראובני, שתחת כנפיה פרחו כמעט כל כוכבי הזמר המזרחי, החל מאהובה עוזרי ודקלון, דרך זהר ארגוב וחיים משה ועד עופר לוי ואייל גולן (ועוד רבים וטובים). האחים ראובני זכו בפרס אקו"ם לשנת 2022 עבור תרומתם לזמר העברי ולתרבות הישראלית.

אשר ראובני (צילום: עדי אבישי)
אשר ראובני (צילום: עדי אבישי)

אשר, תנחומים.
“יום לפני שחופני נפטר נסעתי להיפרד ממנו בבית החולים שיבא. שבועיים לפני שנפטר הוא עבר ניתוח מציל חיים של כריתת רגל, ועם זאת מצבו התדרדר. יותר מ־50 שנה אני איתו, ואני לא מעכל שאין לי את חופני".

ובאמת השליכו אותו לעת זקנה?
“חופני היה בודד מאוד. מעט מאוד חברים זכרו אותו ובאו לבקר אותו. הוא היה מאוד מתוסכל מזה שלא זכרו אותו. הגענו מעטים וספורים לראות אותו ולהיות איתו לא בחפלות, אלא ברגעים האמיתיים של החיים, בימים שהוא היה יוצא ונכנס מבתי חולים. הוא היה שבור לחלוטין, ובפעמים האחרונות שראיתי אותו הוא כבר בכה, היה מיוסר. הוא כל הזמן אמר והדגיש, איך זה ששכחו אותו".

ועכשיו הם נזכרו.
“נכון. יש הרבה מאוד אנשים שפתאום נזכרו שהיה זמר בשם חופני ועכשיו הם קמים לתחייה ומספרים כמה שהוא היה נפלא. איפה אותם אנשים היו בפועל? איפה אלה שמיהרו להתראיין ולספר ולהעלות זיכרונות? חוץ משלומי שבת, ממני ומראובן גבריאלי, כמעט אף אחד לא ביקר אותו. גם להלוויה הגיעו המון אנשים שאני יודע בסתר לבי שהוא ממש היה עצוב מכך שהם לא היו נוכחים בחייו. המשפחה שלו ישבה כולה שבעה בבית שלו, ואני מאוד לא רוצה לפתוח פה ולדבר סרה באף אחד. עד כמה שידוע לי, הוא לא עשה צוואה וחבל".

למה?
“זה היה פותר המון בעיות. אני אסתפק בזה".

מה לגבי אנשים שהוא התאכזב מהם?
“אני לא אתן שמות".

אמ"י ושאר ארגונים עזרו? דאגו?
“אין לי מושג".

סימה כהן, אשתו השנייה של חופני וזו שסעדה אותו במשך שנים, אמ"י סייעו?
“כן".

חופני כהן (צילום: יוסי אלוני)
חופני כהן (צילום: יוסי אלוני)

יונה אליאן, יו"ר אמ"י, מפרטת: “יענקל'ה מנדל, יו״ר אמ"י לשעבר ויו״ר אשכולות בהווה, היה איתו ועם המשפחה שלו בקשר כל הזמן. היינו מעודכנים במצבו. הייתה פנייה לקבלת עזרה מאשכולות, היא אושרה, אלא שלצערנו חופני נפטר ונבצר מאשכולות להעביר את הכסף".

בהלוויה של חופני לא השתתפו שני ילדיו הבכורים מאשתו הראשונה, דיאן. אחותו, ורדינה כהן, מספרת: “הבת עדי, שמתגוררת בבת שלמה, טיפלה בו יום ולילה ונאלצה לנסוע לאיסלנד ונתקעה שם במקום שלוקח שלושה ימים להגיע ממנו לשדה תעופה. למרות ששלחנו מביה"ח טפסים של חירום היא לא הצליחה להגיע, ויושבת שבעה שם בסוג של התייחדות. אסף גר בלאס וגאס, והדרכון האמריקאי שלו לא היה בתוקף. אמרו לו שם שאם הוא יצליח לעלות על טיסה שהקונסוליה ניסתה לעזור לו איתה, הוא לא יוכל לחזור לארה"ב לפחות בחצי השנה הקרובה. המון חברים של חופני מלוס אנג'לס ולאס וגאס התארגנו עם רב ויושבים עם אסף שבעה. צער גדול להם ולנו, אבל זה לא מה שקובע את גודל האהבה והקשר שיש בין ארבעת הילדים שלו".

יונה אליאן קשת (צילום: אליצור ראובני)
יונה אליאן קשת (צילום: אליצור ראובני)

פנינה רוזנבלום, את כיכבת עם חופני בסרט “שלאגר". יש אפילו תמונה חושפנית של שניכם. שמרת איתו על קשר?
“הייתי בשבעה ומאוד עצוב לי. הוא היה איש מדהים".