אמנים ישראלים רבים חתמו הבוקר (חמישי) על מכתב פתוח ובו קראו להילחם בדה-הומינזציה של העזתים, מוסלמים, פלסטינים, ישראלים ויהודים.  המכתב שהגיע מטעם "קואליציית המחנה הפרו – אנושי", גולל הצהרה לפיה חייב להאבק באפרטהייד ודיכוי, ולתמוך בזכויות האדם. בין החתומים על ההצהרה נמנים אחינועם ניני, מנשה נוי, אסתי זקהיים, איתי טיראן, עלא דקה, שירה גפן ועוד מיטב אנשי תרבות בישראל.

"כתומכי ותומכות זכויות אדם, עלינו להיאבק במנגנונים של אפרטהייד ודיכוי, אך אין זה אומר לעשות דמוניזציה לאזרחים המזוהים עם הצד החזק, ובוודאי שאסור שמאבק כזה יוביל לתמיכה בטבח ובזוועות שבוצעו כלפי אזרחים ישראלים ואחרים ב-7 באוקטובר", כתבו בהצרה, והמשיכו: "במקביל, התמיכה הגורפת בישראל באופי הלחימה שמייצר בעזה היקף מחריד של הרג, הרס וסבל לאוכלוסייה האזרחית, יחד עם הקריאות לביצוע טיהור אתני וטרנספר, המגיעות גם מאנשי ציבור ישראלים בכירים, מעוררים דאגה עצומה".

אחינועם ניני (צילום: תומר נויברג)
אחינועם ניני (צילום: תומר נויברג)

ההצהרה המשיכה כך: "בקרב חלק מהצעירים במערב ישנה מגמה מטרידה של דה-הומניזציה של ישראלים, ולעיתים של יהודים, המצדיקה את הריגתם או פגיעה בזכויותיהם על ידי צמצום של הווייתם לכדי זרועות של מנגנון הדיכוי הישראלי. תופעה זו מתבטאת גם ביחס אדיש או מעוות בחוגים אלו לסוגיית החטופים. מנגד, בישראל ובחוגים נרחבים בתוך המחנה הפרו-ישראלי העולמי, נפוצה דה-הומניזציה של פלסטינים בכלל, ותושבי רצועת עזה בפרט, שמתבטאת בעיקר בזיהוי של כל העזתים עם חמאס. זיהוי זה מצדיק בעיניהם הרג חסר הבחנה ומניעת סיוע הומניטרי. בנוסף, הגל המתעצם של איסלאמופוביה במערב, במסגרתו מוסלמים נתפסים כטרוריסטים, פסול ומטריד".

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Ala Dakka‎‏ (@‏‎aladakka‎‏)‎‏

האמנים סגרו את מכתבם בהצהרה כי דה-הומניזציה היא דבר פסול לכל הצדדים" "דה-הומניזציה של ישראלים ויהודים, פלסטינים ומוסלמים, היא תופעה בלתי-מקובלת בעליל. אדם הוא לא רק ייצוג של קולקטיב, היסטוריה, אירוע או זהות פוליטית. תפישה הומניסטית עקבית צריכה להתמודד עם כל התופעות הפסולות הללו. יש גם צורך קריטי להבחין בין מחאה פרו-פלסטינית לבין תמיכה בפשעים נגד ישראלים. אסור לצמצם את המרחב למחאות פרו-פלסטיניות, כפי שנעשה לאחרונה במקרים רבים. במקביל, חייבים להיאבק בכל הצדקה של פשעים נגד אוכלוסייה אזרחית באשר היא. לכן, אנו החתומים והחתומות מחויבים ומחויבות להשמיע קול ברור נגד דה-הומניזציה של פלסטינים, מוסלמים, ישראלים ויהודים".

שירה גפן (צילום: אייל נבו)
שירה גפן (צילום: אייל נבו)