חודש אחרי התקרית הקשה של איציק זוהר וזוגתו לשעבר מיטל אדרי, השדרן, המגיש והכדורגלן לשעבר החליט להיכנס לטיפול ב"בית מאזן" באזור המרכז. אחרי חודש ימים בהם עבר טיפול רגשי עמוק במרכז והיה מנותק מהסביבה, בתחילת השבוע סיים זוהר את הטיפול וחזר לביתו. דיברנו בבלעדיות עם המטפל של איציק זוהר, ששיתף אותנו בתהליך שעבר בחודש האחרון. 

לאייל קארו – עובד סוציאלי, מנהל המסגרות הטיפוליות של הבתים המאזנים, היה חשוב להבהיר שכל הפרסומים השונים שדיווחו כי איציק היה במרכז גמילה הם מוטעים לגמרי. "כל ההדלפות שיצאו בתקשורת היו שהוא במרכז גמילה, זו ממש לא הסיטואציה בכלל. כל התהליך הטיפולי אצלנו מתמקד בתהליכי שינוי, אנשים שמתמודדים עם משברים והתמודדות נפש מסוימת אבל לא גמילה, זה לא המנדט שלנו, אנחנו לא עוסקים בגמילות. בעקבות הפרסומים, התקשרו אליי ממשרד הבריאות ושאלו ממתי המרכז הוא גמילה, אנחנו בכלל לא מתעסקים בגמילה, זה לא מה שאנחנו עושים. כל הפרסומים היו לא נכונים". 

איציק זוהר (צילום: פרטי)
איציק זוהר (צילום: פרטי)

איציק פנה אליכם?
"עוד לפני המקרה, ארבעה חודשים אחורה, איציק התחכך איתי בשיחות טלפון אבל בעילום שם, ביקש להתייעץ, אבל חשש לחשוף את זהותו. אחרי התקרית עם זוגתו, זו הייתה הפעם ראשונה שהוא הגיע אליי כשהחליט להגיד 'עד כאן'. עד אז, דיבר איתי בעילום שם. הוא פחד ולא ידע איך יגיבו לזה, הוא הגיע מפורק ואמר שאינו יכול יותר, ביקש לעצור הכל ולחשב מסלול מחדש. וזה בדיוק מה שעשינו בתהליך. האירוע היה קשה והוא לא הפסיק להצטער ולקחת אחריות ולא התנער לרגע. לגמרי לקח אחריות. אבל הפנייה שלו אליי נעשתה לפני האירוע".

מה הוביל אותו לאירוע 
"כשהוא מתיישב מולך אי אפשר לנקות לגמרי את הסרטון מהראש, ואחרי ההיכרות שלי איתו ולקיחת האחריות שלו התחלנו להבין מה הוביל אותו. זה אדם שעבר חיים מאוד קשים. אחד הסיפורים הקשים של ילד שהתפתח עם הרבה טראומות שהצריכו ממנו לייצר שריון כדי להפסיק להיפגע. השריון הזה יצר דמות שכל כך שונה מהילד הקטן שהיה. בסופו של דבר, כשאתה מייצר לעצמך זהות שאולה, נוצר פער בין מי שאתה באמת למה שאתה מייצא החוצה. אחרי כל כך הרבה שנים שהוא אימץ דמות של 'אני החזק ואני לא אתן שיפגעו בי', וזה בא ממקום מאוד פגוע.

הוא אומר שלא משנה מה קרה וגם אם יש את כל הסיבות, שום סיבה לא יכולה להביא אלימות. התוקפנות הזו הייתה תוצר של משהו לא טוב שהתפתח בתוכו. זה מקום שהוא נשאב אליו ובסוף זה התפרק לו. הוא הצליח להביא את עצמו למקומות גבוהים בחיים למרות החיים הלא פשוטים שהיו לו. בסיטואציות שהוא חווה כילד, הוא יכול היה להגיע לעבריינות, בית כלא. אחד המקומות זה להיות במערכת יחסים לא קלה כמו שהייתה לו , דברים שמביאים בסוף למקומות האלה. הרבה מאוד רגשות שמובילים להתפרצויות ולצערו הוא לא ידע לשלוט ולנהל את עצמו ולכן הוא בא ללמוד איך לעשות את זה". 

איזה תהליך הוא עבר בטיפול?
"איציק הבין שהוא לא יכול להמשיך להתקיים בצורה זו ולכן בא ללמוד להתנהג אחרת. הוא אדם שלוקח אחריות ורוצה לתקן ומוכן לשבת במרכז סגור וזה לא פיקניק. אדם מוכר שמתמודד עם הרבה דברים, הוא עשה את זה בלי לוותר לעצמו.

הוא לקח על עצמו דרך אחרת עם חשיבה לפני תגובה, עם פחות אימפולסיביות. הוא כל הזמן היה דרוך שמא יפגעו בו, וזה תהליך שהוא למד לעשות, זו עבודה שהוא יצטרך להמשיך לעשות גם עכשיו כשהוא בחוץ. חודש ימים מנותק מהסביבה, לא יוצא מהמסגרת, חי עם קבוצת אנשים שמשקפת לו מי הוא ומה הוא. ואתה צריך להיות פתוח וחשוף לדבר על הכל, וזה היה אחד הדברים הקשים שהיו לו - כולם רואים לי ואני לא יכול להסתיר כלום. כל החיים הוא ניסה לשמור מרחק מאנשים כדי לא להיפגע וזה פרדוקס לאיך שהוא נתפס בעיני אנשים. בטיפול, אתה חייב להיות מי שאתה באמת ורק שם אתה עובר תהליך האמיתי. זו המתנה הכי טובה שהוא יכול היה לתת לעצמו". 

ועכשיו אחרי שיצא מהמרכז?
"הוא יצטרך לבחור לאן הוא מוביל את חייו בזוגיות ובחירת בת זוג שלו, כי מערכת היחסים שלהם הובילה למקומות לא טובים. הוא בחור עם הרבה איכויות, אבל ההרס העצמי היה דומיננטי בחייו, ההרס העצמי פירק לו כל חלקה טובה. הוא לא התקפל אלא לקח אחריות ואמר 'עשיתי משהו שאסור לעשות'. וזו הנקודה שנוגדת את העקרונות הבסיסיים שהוא גדל עליהם. הוא מתייסר על בגידה בעקרונות שלו כשפעל כנגד הקודים שהוא גדל עליהם, להכות אישה.

הוא הגיע לנקודה שבה הוא מרגיש שהכל חונק לו ואין לו אוויר יותר ומשם אפשר להתרסק, אבל הוא בחר לקחת אחריות ולהוביל את עצמו למקום אחר. עכשיו זה כבר שלו, הוא יצטרך להמשיך את התהליך ואת הטיפול ולהוביל את עצמו למקומות טובים, אני מאמין ביכולות שלו ובטוח שיביא אותם לידי ביטוי, והפעם יבחר להפסיק להרוס לעצמו את ההצלחה שלו. היעד שלו צריך להיות לא להרוס את מה שהוא בונה. כי להצליח הוא יודע.

איציק זוהר סירב להגיב וביקש שקט.