שפיטה, התופעה הכי מדוברת ולוהטת של השעה, כבשה את המדינה, שצופה בה באדיקות בתוכנית ה"כוכב הבא לאירוויזיון" המשודרת בקשת, בערוץ 12. אף על פי שהדמות שאותה היא מגלמת - זמרת ערבייה בת המעמד הגבוה - מעוררת שאלות רבות וביקורות, אי אפשר להתחמק או להתעלם מהדמות המסקרנת והמרעננת שמופיעה על המסך ויורה לכל עבר.

שפיטה (צילומים: יוסי אלוני)
שפיטה (צילומים: יוסי אלוני)

שפיטה, שם הבמה של רותם שפי, היא דמות בדיונית של דיווה ערבייה, שמבצעת קאברים של שירי רוק בעיבוד ערבי. מה שהתחיל כפרודיה הפך להפתעת העונה, שהגיעה עד הגמר הגדול, שישודר הערב (21:00). אבל הדרך לשם הייתה רצופה מהמורות. כבר באודישן הראשון הודחה שפיטה מהתחרות והייתה בדרכה חזרה הביתה, אלא שאז צמד המנחים של התוכנית, אסי עזרורותם סלע, נחלצו לעזרתה והצילו אותה מהדחה. כיום היא במרחק פסע מלייצג אותנו באירוויזיון, שייערך כידוע בחודש מאי בתל אביב. "רותם ואסי לא היו מוותרים עלי בחיים", היא אומרת. "הם זיהו שאני פריים־טיים מטיריאל. חוץ מזה שלא הייתי נותנת לתוכנית הזאת להמשיך בלעדיי, גם אם זה היה כרוך באלימות קלה".


נראה כי נוצר חיבור מיוחד בינך לבין רותם סלע.

"רותם ואני מחוברות מאוד ומחפשות כרגע יחד דירה במרכז תל אביב".

את ללא ספק אחת התופעות הטלוויזיוניות המסקרנות והמרעננות של השנה.

"אני קודם כל ליידי, זמרת־על ואייקון אופנה, עם חוש הומור בריא, שיש לה את כל החבילה. כנראה הקהל בארץ היה צריך מישהי כמוני, שתשחרר אותו מהסטרס".

ובכל זאת, הקהל התחבר פחות לשפיטה. יש לך מושג למה?

"זה לא שהקהל באולפן לא אהב אותי, הוא פשוט לא הבין אותי. אהדת הקהל באולפן היא מינורית לעומת קהל המעריצים שלי שמלווה אותי בשנים האחרונות, ועכשיו גדל עוד יותר, הודות לתוכנית. תבואי פעם להופעה שלי ותביני כמה אהבה הקהל נותן לי - ומקבל פי עשרה בחזרה. כבר כ'שקארמה פוליס' (הביצוע שלה לשיר הידוע של רדיוהד – מ"ל) יצא לפני שש שנים, קיבלנו ים של אהבה ברמה בינלאומית - המון כתבות מפרגנות, בלוגים של מוזיקה ושל אופנה ששיבחו אותנו בלי סוף, והודעות פרטיות עם הצעות נישואים".

יכול להיות שהקהל לא כל כך התחבר כי את מציגה דמות שאוהבת את עצמה מאוד, ולא הפגנת שום פגיעות?

(מגחכת): "הצחקת אותי. זה לא קשור לזה, זה קשור לעובדה שהילדים באולפן לא מבינים אנגלית ולא מכירים שירים שלא יצאו בעשר השנים האחרונות. וברור שאני עפה על עצמי, למה לא? נראה לך שאחכה עד שמישהו ירים לי מטוב לבו? לא! אני קמה בכל בוקר ומזכירה לעצמי שאני מוכשרת ומהממת".

שפיטה ורותם סלע (צילום: אביב חופי)
שפיטה ורותם סלע (צילום: אביב חופי)


לא מרצה אף אחד

לדבריה, את המוזיקה שלה היא לא עושה כדי לרצות מישהו, ולכן אינה נפגעת אם לא מתחברים אליה או לדמות שלה.

ההצלחה בגמר מבוססת על 50% הצבעות הקהל. מה את מתכננת לעשות בגמר כדי לזכות בקולותיו?

"אין לי טריקים. אעשה בגמר את מה שאני כבר עושה שנים בהופעות, את מה שעשיתי בתוכנית מתחילתה ואת מה שאעשה עוד הרבה אחרי האירוויזיון - אלבש בגד הורס, אשיר טוב ואתן לקהל שואו מכל הלב".

מי יזכה לדעתך? מי הכי ראוי בעינייך?

"אני אזכה, וכשזה יקרה ואייצג את ישראל באירוויזיון, תראו שיהיה שינוי תפיסתי לגביכם. תסמכו עלי שאני אדע להרים לכם כמו שצריך ולהיכנס במי שיעז לדבר מסריח".

התחבבת על כל השופטים למעט בן אל תבורי. למה לדעתך לא החלקת לו בגרון?

"לא ניסיתי להתחבב על אף אחד. כל אחד מפרש אותי איך שבא לו, וזאת בחירה שלכם אם לאהוב או להיעלב. בן אל מהמם, הוא בסך הכל לא הבין מה אני רוצה ממנו בהתחלה".

הייתה ביקורת של השופטים שלא קיבלת, או שתמיד הפנמת וניסית לשפר?

"באופן עקרוני, אני לא מקבלת ביקורת. כל אדם צריך קודם כל לבקר את עצמו, וכשיסיים לעשות את זה שיעבור אלי ואל אחרים. אני מקבלת רק מחמאות. מחמאות אני תמיד שמחה לשמוע".

לאורך העונה הצגת חוסן נפשי. האם חזרת הביתה אחרי הצילומים וישר נכנסת למיטה והתפרקת?

"נכון שימי הצילום ארוכים ואינטנסיביים, אבל זה מה שאני עושה למחייתי ואני נהנית מכל רגע. קצת שינה והכל עובר".

היה רגע אחד בתוכנית שגרם לך להתרגש מאוד, כשהשופט אסף אמדורסקי החמיא ליכולותייך ואמר שאת עושה כבוד למוזיקה הערבית. על אילו מיתרים הוא פרט?

"אסף תפס אותי ברגע מיוחד מאוד, כי תמיד פנטזתי לבצע את Black Hole Sun עם רביעית מיתרים, עוד לפני שכריס קורנל נפטר. הייתי מרוגשת מהביצוע הזה, והוא לא היה צריך לומר הרבה בשביל לרגש אותי עוד יותר".

(צילום: יוסי אלוני)
(צילום: יוסי אלוני)


חולה על טוקבקים

כמו שבמהלך הראיון בצבץ מגרונה של שפיטה גם קולה של רותם שפי, והצליח לבלבל אותי מדי פעם, כך היא גם הצליחה לעורר לא מעט זעם בקרב המבקרים, שצלבו והאשימו אותה בזיוף תרבותי, בהתנשאות ואף בגזענות. היו שטענו כי שפיטה מגחיכה נושאים חשובים ולועגת לאוכלוסייה הערבית המוחלשת ממילא. "מי שישמע, איזה שוחרי תרבות גדולים אתם", משיבה שפיטה מלחמה. "כאילו אתם מנויים לאופרה, חורשים מוזיאונים, בקיאים בהיסטוריה וחוקרי מוזיקה ערבית מהוללים. מי אתם שתגידו לי מה אני מגחיכה ומה לא. בואו תתחילו בלבקר את עצמכם קודם. כשתסיימו, תעברו אלי".

אני מבינה שאת בקשרים טובים עם לוסי אהריש. מה היא אומרת על שפיטה? כערבייה, האם גם היא נפגעת ממנה?

"לוסי אחות בנפש. איזו אישה אינטליגנטית ומהממת שהיא. היא מפרגנת לי ברמות. יש אנשים שמניחים שערבים נפגעים ממני והם יוצאים בשמם להגנתם, אבל זה סתם כדי שירגישו טוב עם עצמם, כאילו הם שליחים מטעם הצדק. אני בטוחה שבמגזר הערבי יש הרבה שלא מתחברים אלי, אבל הם כנראה בכיינים פחות".

איך את מתמודדת עם טוקבקים שליליים?

"אני חולה על טוקבקים, ואם כולם היו מחמיאים, זה היה משעמם. אני חושבת שדברים שעוברים קל מדי נשכחים מהר מדי, ואני שמחה שיצרתי דיון בארץ שלכם. שפיטה גרמה לשיח אמיתי במקום כמו ישראל, שיש בו המון מורכבות וסטרס, ואפילו אם הוא לא הכי נעים, הוא רלוונטי וחשוב. אני שמחה שהצפתי אצלכם את הקונפליקטים הפנימיים הללו".

קשה היה לעכל את הדמות ההומוריסטית והגרוסטקית שלך, אך זה הלך והשתפר מתוכנית לתוכנית, והתחילו לראות את מי שמאחורי הדמות ולבחון את יכולותייך המוזיקליות המופלאות. באיזה שלב הרגשת את התפנית?

"לא יודעת. תגידי לי את. אני הבאתי מההתחלה מוזיקה טובה, שהפקתי ועיבדתי בעצמי עם הנגנים שלי ועם דקל דביר. המוזיקה היא הדבר הכי חשוב מבחינתי, חלק ראו את זה בתחילת התוכנית, חלק ראו את זה בהמשך וחלק עדיין צועקים שאני לא יודעת לשיר".

מה יותר מעיד על כבוד עבורך, להגיע לגמר ולהשתתף, או לזכות לחיקוי ב"ארץ נהדרת"?

"זה שאני בגמר זה כבוד בשבילכם. איפה הצניעות שלכם? ולגבי החיקוי ב'ארץ נהדרת', בהתחלה ראיתי בו גזענות רבה מאוד, ממש קריקטורה פוגענית של עצמי ושל כל העדות והתרבויות שבי, אבל אז הסבירו לי שהכל טוב וש'ארץ נהדרת' הם ממש על הכיפאק. אז עכשיו אני מחכה לפעם הבאה ששני כהן ההיסטרית תחקה אותי שוב. חסר להם שלא".

מהן עמדותייך הפוליטיות?

"בני גנץ מטופח, יאיר לפיד מטופח, ביבי מטופח, תמר זנדברג מטופחת, איילת שקד מטופחת, סתיו שפיר מטופחת. לא מעניינות אותי האג'נדות, מעניין אותי אם האדם נראה מטופח. לצערי, שללו ממני את זכות ההצבעה כי אני לא אזרחית ישראל, כך שאין לי יכולת להשפיע ולהצביע".

(צילום: אביב חופי)
(צילום: אביב חופי)


המקל כאמירה אופנתית

מי שמתעקשת להתמודד ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" בדמותה הפיקטיבית של שפיטה, לא מספקת יותר מדי מידע בנוגע לחייה האישיים. ליוצרת והשחקנית שעומדת מאחוריה קוראים כאמור רותם שפי, ובניגוד לדמות בת ה־27 שהיא מגלמת, במציאות היא בת 34, מכרמיאל, בת לאב ממוצא אשכנזי ולאם ממוצא תימני. את צעדיה הראשונים בתחום עשתה כתלמידת תיאטרון בתיכון, בצבא שירתה כסולנית בלהקת חיל האוויר והיא בוגרת בית הספר למוזיקה רימון. היא התחילה כזמרת ליווי, ובמשך שנים ניסתה לפרוץ ולהגיע לקדמת הבמה, עד שיצרה לפני חמש שנים את שפיטה, דמותה של זמרת ערבייה ממעמד גבוה שצועדת עם מקל הליכה מקושט, זכר לניתוח שעברה בקרסולה. "המקל הוא אמירה אופנתית לאללה", מסבירה שפיטה, "ובהזדמנות זאת אני אשמח להמליץ לכל מי שנעזר במקלות הליכה או בקביים - תקשטו אותם, נצלו את המוגבלות והפכו אותם לאביזר אופנה. לא הכל חייב להיראות אפור, מתכתי ומשעמם".

שפיטה לוקחת קלאסיקות רוק ומעניקה להן פרשנות אתנית. היא הקליטה קאברים לנירוונה מצד אחד, לוהקה לפרסומת של חומוס וכיכבה שם עם הביצוע ל"אצא לי השוקה" מצד שני. היא פרצה לחיינו בסערה כשפיטה עם קאבר ל"קארמה פוליס", שצבר יותר משני מיליון צפיות. מאז היא כבר הספיקה להעלות אינספור קאברים לערוץ היוטיוב של שפיטה, בעיקר לשירי רוק משנות ה־90 או לשירי ילדות ישראליים. "את קארמה פוליס יצרתי עם ליאת סבא, שהיא אחות שלי בדם והיא הצ'לנית הכי מוכשרת בעולם", היא מספרת. "עיבדנו והפקנו יחד את השיר, וקרה בו איזשהו קסם. בתוך יום הוא נהיה ויראלי, ומאז אני לא עוקבת אחרי הצפיות שלו".

קארמה פוליס אומנם היה הקאבר שגרם לה לפרוץ לתודעה, אבל הוא גם קשור בעקיפין למחלוקת משפטית שאליה נקלעה שפי. בשבוע שעבר פורסם כי נכשל הגישור בין שפי למורה שלה לשעבר שמוליק נויפלד, ובין הצדדים מתקיימות תביעות הדדיות העומדות על אלפי שקלים. הוא טוען לקרדיט על הצלחתה והיא שוללת זאת.

שתפי אותנו עד כמה זה מטריד אותך.

"תזכירי לי מי זה?".

די מאתגר ולא פשוט לראיין את שפיטה, מאחר שהיא מתעלמת מכל השאלות שקשורות לרותם שפי ומשיבה רק לאלו שעוסקות בשפיטה, העשירה שנולדה בדובאי, כפי שבראה אותה בדמיונה. "נולדתי בדומבאי, שכונה בתוך דובאי. התחלתי לעבוד בגיל צעיר מאוד", היא מגוללת. "בגיל 5 הייתי שרה בצוותי בידור בקרוזים יוקרתיים, האונייה המשיכה, וככה הגעתי לארצות הברית, להוליווד, לא חזרתי הביתה. שם כבר התערבבתי עם הקליקה המקומית".

ספרי על הורייך, על הקשר ביניכם.

"היינו בקשר טוב מאוד, והיום הקשר מתבסס בעיקר על שיחות בסקייפ. הם מלווים אותי, אני תמיד עם מחשב נייד ווהם רואים אותי בסקייפ, מוחאים כפיים, משתפים פעולה, צופים באדיקות ב'הכוכב הבא'. אני מתייעצת איתם על בחירות השירים".

חווית בחייך קשיים כלכליים או קשיים בכלל?

"הייתה פעם יחידה שחוויתי קושי כלכלי. אני באה ממשפחה עשירה מאוד, יש לנו חווילה בדומבאי, יש לנו חווה עם חיות, אלא שאז הגעתי לארץ בעקבות אהבה לבחור שעבד כגנן שלנו בחווה, וחשבתי שיהיו לנו חיים מדהימים פה בארץ. הוא תקע אותי בדירת ארבעה חדרים עם ארבעה שותפים בפלורנטין, אז ברחתי לפנטאהוז בנתניה. רציתי לחזור הביתה ולא נתנו לי כי חסמו לי את הדרכון, חשבו שאני טרוריסיטית. התחלתי לעבוד פה ונעזרתי בכספים של הוריי".

(צילום: יוסי אלוני)
(צילום: יוסי אלוני)

אני מראיינת מפורסמים כבר יותר מעשור, אבל מאתגר לראיין אותך. מדוע? מה יש בך?

"הלו, תירגעי, אני בסך הכל הרבה יותר עשירה ומטופחת ממך, אבל זאת לא סיבה להילחץ. כנראה זאת הילת הכוכבים שיש סביבי שגורמת לאנשים להתרגש מהנוכחות שלי".

את בזוגיות עם המוזיקאי דקל דביר ואתם מתגוררים יחד. מדוע אין לו שום זכר באינסטגרם שלך?

"נכון אני לא רווקה ואני חיה בזוגיות, אבל עם הרבה בני זוג. אצלנו לא מקובל להיות עם בן זוג אחד, אנחנו מלכות וצריכות שיפנקו אותנו. גברים נועדו לשרת נשים ולפנק אותן. חוץ מזה, אף גבר יחיד לא יכול לספק לשפיטה את כל מה שהיא צריכה. היא צריכה הרבה יותר ממה שבחור אחד יכול לתת".

את זמרת מדהימה, שחקנית, בדרנית. בהחלט המצאה מטורפת. לאן את ממנפת מפה את הפרסום?

"יש לי הרבה תוכניות ואני אעבור אחת־אחת, לפי מה שיעשה לי טוב באותו הרגע. כרגע, כל מה שאני רוצה זה לחזור להופיע מול הקהל שלי. הם חיכו לי הרבה זמן בגלל התוכנית, ועכשיו זה הזמן לעבוד על מופע חדש, על סינגל חדש ולחגוג אותו בהקדם יחד איתכם".

מהם החלומות שלך?

"לא חסרים. כנראה הפרויקט הבא שלי יהיה תוכנית טלוויזיה בכיכובי. אבל תנו לי להמשיך להופיע ולהיות בריאה, ואני מסודרת".

מה מעציב אותך, ומה משמח?

"הכי מעציבה אותי בעולם התעללות בבעלי חיים, ואני חובבת חיות ידועה. המון דברים משמחים אותי. מחיאות כפיים בסוף הופעה, וידיאו של חיות באינסטוש, ללבוש שמלה שגורמת לי להרגיש טוב".

מה את רוצה שהקהל יידע עלייך שעוד לא חשפת?

"שמעולם לא שמתי תוספות שיער. הכל 100% טבעי".

עד כמה תתאכזבי אם לא תנצחי?

"אין סרט כזה. ברור לי שאני מנצחת, אבל תלוי אם הם יבואו לי טוב".