אחרי כל ההספדים המרגשים לרות דיין ז"ל המיתולוגית, שנפטרה בשישי שעבר בגיל 103, התקשרה ליאורה לסופרת הדסה מור, מי שניהלה בזמנו רומן ארוך וסוער עם משה דיין וגם כתבה ספר ("דרכים לוהטות", 1963) על פרשת האהבהבים שלהם שהדהימה בזמנו את ישראל הצעירה והתמימה. מתברר שמור, בת 90, לא רק חדה ותוססת, אלא גם זוכרת הכל לפרטי פרטים ויש לה אפילו כמה עדכונים. 

שלום הדסה, מה הרגשת כששמעת רות דיין נפטרה?
"אם היית שואלת אותי מה הרגשתי כשמשה דיין נפטר, אז זה היה מאוד רלוונטי. זה שהיא נפטרה, הלוואי על כולנו ללכת לעולמנו בגיל כזה. היא בסך הכל הייתה אישה חיובית למרות שאני לא הסכמתי לא לדעות שלה ולא לגישות שלה. היא הרי טענה שבגלל חילוקי הדעות הפוליטיים היא החליטה להתגרש ממנו, אבל אני חושבת שהטענה הזו שלה לא ממש משכנעת, כי הוא ציפה לגירושים יותר מ־20 שנה בגלל שיקולים אחרים שלו".

רות דיין (צילום: אריק סולטן)
רות דיין (צילום: אריק סולטן)

שיקולים אחרים זה נשים אחרות?
"לאו דווקא. לא היה ביניהם קשר רגשי כבר הרבה שנים, זה מה שדחף אותו לחפש אהבה אצל נשים אחרות, אבל הוא אמר לי בפירוש שכל עוד היא לא תבקש גט, הוא לא יבקש ממנה. היא בסוף ביקשה על סמך מחלוקת פוליטית ביניהם. אני מבינה אותה. היא לא הייתה מוכנה להודות שזה בגלל נשים אחרות. זה באמת לא נעים".

בסופו של דבר מי שזכתה בכל הקופה זו רחל דיין.
"בסדר, אז מה? אז כל הכבוד לה שהצליחה. בינינו היו יחסים יפים ונעימים ומרגשים, אבל זה לא הוביל לנישואים. זה לא עמד על הפרק".

הדסה מור (צילום: מירי צחי)
הדסה מור (צילום: מירי צחי)


רגע, היית נשואה לדב ירמיה כשהיית עם דיין, לא?
"ממש לא. זה ממש טענה שהיא לא נכונה. במשך שלוש שנים היינו רק ידידים. הקשר הרומנטי התחיל רק ברגע שבעלי עזב את הבית. אז כמובן שבין עזיבת הבית לגירושים בפועל עובר זמן, אבל הרומן התחיל בפירוש רק אחרי הפירוד מבעלי. עיקר היחסים בינינו התקיימו במשך חמש שנים, אחרי שכבר היו גירושים בפועל. הוא היה נשוי לרות והם גרו יחד, זה נכון, אבל בכל חמש השנים האלה שהוא היה איתי הוא חיכה שהיא תבקש את הגט. לרחל דיין הייתה סבלנות לחכות 18 שנה, אם כי בהפסקות גדולות. אני החלטתי לנתק אחרי חמש שנים, כשראיתי שזה לא יוביל לקשר קבוע".

רות דיין, משה דיין (צילום: ארכיון משפחת דיין)
רות דיין, משה דיין (צילום: ארכיון משפחת דיין)


רצית למסד איתו את הקשר?
"ממש לא. הפעם האחרונה שהייתי איתו זה היה קשר פיזי ורגשי מאוד לוהט, אבל לא עם מחויבות מלאה כמו שאני רציתי. גם היו לו העיסוקים שלו, התפקידים שלו. אז החלטתי שמספיק, שמונה שנים שהייתי איתו זה היה מספיק".

איך הרגשת כשפורסמו המכתבים הזועמים שבעלך שלח לבן־גוריון? 
"גם זה היה רק אחרי שדב ואני נפרדנו. ברגע שנודע לו על הרומן ביני לבין משה, אז פתאום דב נפגע, למרות שהוא זה שעזב".

נפגשת עם רות פעם?
"לא".

עם יעל דיין היו לך יחסים טובים?
"ממש לא. פעם אחת נפגשנו במקרה בבית קפה ושאלתי אותה אם היא נפגעה. היא אמרה שכן, אבל לא היה משהו מיוחד".

רות דיין ומשפחתה (צילום: באדיבות רות דיין)
רות דיין ומשפחתה (צילום: באדיבות רות דיין)


במה את עוסקת כיום?
"התחלתי לכתוב שירים. למרות שאני קוראת לעצמי אדם פרוזאי, בא לי גם לכתוב הגיגים מהרהורי לבי. אלו לא שירים ליריים, אלא שירים די טעונים מבחינה רגשית".

את נשואה פעם שנייה?
"כן, אני נשואה".

שאלה אחרונה שממש מסקרנת אותי, איך היה לנהל רומן עם משה דיין? הוא היה כזה גבר נהדר?
"כן, זה היה יפה מאוד, עברתי חוויה".

הדסה מור (צילום: מירי צחי)
הדסה מור (צילום: מירי צחי)