סאגת עמוס עוז מסרבת לדעוך. ועכשיו: מלחמת עולם בין ד"ר יאיר כספי לבין בתו של עוז, ד"ר פניה עוז־זלצברגר, הזועמת על כך שכספי מצדד באחותה, גליה עוז, מי שחיברה את הספר השערורייתי "דבר שמתחפש לאהבה", שבו טענה כי אביה הסופר עמוס עוז הכה אותה.

ד"ר כספי, 67, הוא מייסדו ומנהלו של מרכז "פסיכולוגיה ביהדות" בתל אביב. כספי דוגל במה שהוא מכנה "יהדות ישראלית". הוא מגדיר עצמו כיהודי חילוני דתי. בפוסט שפרסם על הפרשה הוא כותב בזכותה של גליה עוז תחת הכותרת "הכישרון להיות גליה": "קשה להיות גליה, היודעת דבר אחר מזה שיודעת המשפחה. שבראשה עומד אדם שהוא הסמכות המוסרית העליונה של הקהילה. קשה להיות גליה כאשר נציגו הבכיר לכאורה של האל אומר שאת מרמה. קשה מאוד לעמוד מול האיש הדגול שמוכן להקשיב, לאהוב, ואפילו להתנצל על מה שאינו זוכר שעשה. כי מה שאת זקוקה לו יותר מהתנצלות הוא אישור לזיכרונך. שיאמר אכן כך קרה. שיגיד למשפחה: גליה זוכרת נכון, ואוי לכם אם תבטלו את זיכרונה... המורדת היא הבת האמיתית שירשה את סמכותו של האב לעמוד על האמת".

עמוס עוז (צילום: אריק סולטן)
עמוס עוז (צילום: אריק סולטן)


הבת והאחות, פניה עוז־זלצברגר, מיהרה להגיב: "עזרו לי כאן בבקשה. היכנסו לדף של האיש הזה, יאיר כספי, שעוסק לדבריו ב'פסיכולוגיה ביהדות', את הפוסט המזוויע נגדי אני לא יכולה לקרוא שם, כי הוא חסם בזריזות אותי ואת אחי דניאל. ייתכן שמחק אותו או הגביל לחברים בלבד. יש לו מאות מעריצים ומעריצות. הנה צילום מסך, ואשמח אם תשמיעו את קולכם בטווח שמיעתו".

פניה עוז (צילום: ניר קידר)
פניה עוז (צילום: ניר קידר)


רגע לפני הורדת הגיליון לדפוס מגיע עדכון מפניה: "יאיר כספי, הגורו של 'פסיכולוגיה ביהדות', מחק את הפוסט המזוויע הזה ושני פוסטים קודמים, עוינים וחסרי־דעת, על משפחת עוז. הוא גם העביר אליי התנצלות סודית ומתחסדת בוואטסאפ דרך מכרה משותפת. גררת את שמי באשפתות בפומבי? הלבנת את פניי בפומבי? אז תתנצל בפומבי. 'יהדות', כן?".

ד"ר כספי, תתנצל גם פומבית?
"מחקתי משהו שכתבתי לאחר מספר שעות. אינני רוצה לעסוק בזה יותר".

פניה, מה כל כך הרגיז אותך? 
"תודה, לא אגיב".

גליה עוז - צילום אריק סולטן (צילום: יח''צ)
גליה עוז - צילום אריק סולטן (צילום: יח''צ)

> מי שהפכה ל״זמרת הבית״ של בית האבות ״עמל בשרון״ ברעננה מרשת ״עמל ומעבר״, סופי צדקה, הגיעה לבית האבות בערב יום הזיכרון והצליחה להפיג במעט את העצב הנלווה ליום המיוחד הזה. צדקה הופיעה בהתנדבות מלאה בליווי שני נגנים. 

בהופעה, שנערכה באוויר הפתוח בחצר המטופחת של בית האבות, צפו והתרגשו עשרות מדיירי המקום ואנשי הצוות. ביניהם הייתה גם טובה צדקה, אמה של הזמרת שנמצאת שם כבר יותר מחמש שנים. 

סופי צדקה (צילום: עמל בשרון)
סופי צדקה (צילום: עמל בשרון)