עיריית אשדוד במתח. כוכב הסדרה "השוטרים", שלומי יפרח המגלם את מאור עזרא ראש ארגון הפשע מנהריה פותח חזית עם עיריית אשדוד וראש העיר יחיאל לסרי. יפרח, תושב אשדוד מנהל מאבק מול פיקוד העורף ועיריית אשדוד לטובת תושבי העיר שבביתם אין ממ"ד ומעבירים את האזעקות לא במקום מוגן ובכך מסכנים את חייהם.

לטענת יפרח אין מספיק מקלטים ומבנים ציבוריים המפוזרים בעיר, וגם המקלטים שקיימים, משמשים כבתי כנסת, מחסנים, או כמקום מחסה לנרקומנים, ולא מקום ראוי למיגון. יפרח הגיע לדירתה של דודתו הנכה, שמתגוררת בשכונה ב' באשדוד, דירה בה אין ממ"ד ואין לה יכולת לרוץ למקלט ממוגן ב-45 שניות, כך שתיעד את רגע האזעקה בה נאלצים הדיירים להתחבא במסדרון הדירה.

עיריית אשדוד מסרה שיש באזור ב' באשקלון 23 מקלטים ציבוריים ונציג מפיקוד העורף פנה ליפרח לטפל בבעיה, אלא שיפרח כתב מנגד: "ככה התחבאנו היום בזמן האזעקה באזור ב'. עיריית אשדוד מסרה שיש 23 מקלטים ציבוריים, שלושה אולי מקלטים ציבוריים האחרים משמשים לנרקומנים, בתי כנסת וכאלה שמעופשים ומסריחים וגם סגורים. למרות מה שאמרתם עיריית אשדוד אף אחד מפיקוד העורף לא פנה אליי. נתתם את המספר וככה זה נגמר. אמרתם שהבניין שלי מיועד לפינוי ובינוי. קודם כל לא היה הסכם על האזור שלי, ואם כן וטעיתי אז בעוד עשר שנים אכנס לבית חדש עם ממד, מה יהיה עד אז? למה שלא תפזרו מיגוניות, מרחבים מוגנים ניידים?".

עיריית אשדוד מסרה בתגובה: "אשדוד, כמו רשויות נוספות באזור הדרום מודעת לפערי המיגון באזורים מסוימים בעיר ופועלת באופן אינטנסיבי על מנת להביא פתרונות מיגון לכל חלקי העיר. כיוון שההחלטה אינה בידי הרשות המקומית, ראש העיר הציב את נושא המיגון בראש הדרישות מול משרד הביטחון ופיקוד העורף. ככל שידוע, הנושא יקבל התייחסות במסגרת תכנית כוללת שתציע הממשלה במטרה להביא לצמצום/חיסול פערי המיגון באזורים הותיקים.

על פי המלצת פיקוד העורף, בימים של שגרה המקלטים משמשים את הציבור בתחומי פעילות עבור הקהילה, מתוך הבנה כי מקלט שמיש מתוחזק ומתופעל טוב יותר ממקלט סגור שאליו פורצים גורמים לא רצויים. מקלטים אלו נמסרים לעמותות אשר עושות בהם שימושים קהילתיים בשגרה, ומיד עם ההכרזה על מצב חירום הם נפתחים ומשמשים את הציבור להתגוננות. ברובע יש 26 מקלטים שמישים. 8 מהם פנויים ו-18 מוחזקים בידי עמותות כאמור. מיד עם תחילת המערכה נפתחו כל המקלטים הללו לטובת הציבור.

הצבת מיגוניות היא החלטה של פיקוד העורף ועיריית אשדוד פנתה בבקשה למלא צורך זה בהקדם. בינתיים, פיקוד העורף הקצה לאשדוד יחידת חיילים שפעלה בשכונות הותיקות, בהם גם רובע ב', ותדרכה את התושבים כיצד לפעול על פי מדיניות "הכי מוגן שיש" והכרת מסגרת המיגון הכי זמינה לו. כולנו תקווה כי ממשלת ישראל תיישם את תכניות המיגון ותציג בהקדם פתרונות מיגון בכל אזורי העיר".

שלומי יפרח וארוסתו טליה (צילום: אור גפן)
שלומי יפרח וארוסתו טליה (צילום: אור גפן)