בין המתאבלים על מותו של האומן יגאל תומרקין, שנפטר בשבוע שעבר בגיל 87, נמצא גם האומן יעקב אגם, 93, מאחרוני דור הנפילים של האומנות הישראלית, שעדיין חי ובועט. הצייר, הפסל והתפאורן יגאל תומרקין היה חתן פרס ישראל לפיסול לשנת 2004 ויצר עשרות פסלים ואנדרטאות שהוצבו בארץ. גם יעקב אגם, שבעיר הולדתו ראשון לציון נחנך מוזיאון על שמו, השפיע רבות על עולם האומנות הישראלי, ולא רק בזכות המזרקה הנושאת את שמו בכיכר דיזנגוף בתל אביב.

אגם, הבנתי שהייתם חברים טובים.
"כן, היינו חברים טובים. אני בזמנו המלצתי לגלריה דובינר לקחת אותו ולהפוך אותו לאומן הבית שלהם. דובינר גילה אותו ותמך בו. זו הייתה פעם ראשונה בהיסטוריה של האומנות בישראל שאומן קיבל חוזה מגלריה שמטפלת בו והוא נאמן אליה. הפיצו את העבודות שלו ביפן וסין, הוא היה אומן פורץ דרך ונועז".

היו לכם גם התקלויות?
"כן, הוא קינא בי כל השנים. הייתי מדבר על האומנות שלי, והוא היה מתקומם על כך. חרה לו שאני מצליח ונמצא במקומות עמוקים יותר".

הוא קינא בך?
"הרבה מאוד".

יעקב אגם (צילום: יעקב קקון)
יעקב אגם (צילום: יעקב קקון)


איך זה בא לידי ביטוי?
"פעם אחת בפריז, כשישבתי במונפרנס בבית קפה, הוא התנפל עליי. זה היה ליד קפה דומב, הייתי שם עם אנשים. הוא ראה אותי והתנפל עליי".

הרביץ לך?
"כן, הוא ניסה. לא היה לי שום מגע איתו. הוא פתאום קפץ עליי. הייתה לו קנאה גדולה מאוד, בפרט בפריז, שהייתה לי שם הצלחה גדולה. היו לי תערוכות ענקיות בשאנז אליזה".

כשהוא התנפל עליך, מה הוא אמר?
"שום דבר. הייתה לו קנאה, מה אפשר להגיד? הייתה לי הכרה גדולה מאוד".

התלוננת עליו במשטרה?
"לא. אני ניסיתי להיחלץ ממנו, זה הכל".

הוא היה אדם גדול?
"היה בו משהו גרמני אלים כזה. חוץ מאלימות בבית קפה בפריז היינו פעם בתוכנית טלוויזיה, והוא התפרץ לדברים שלי. הוא כעס שאני נאחז במקורות היהודיים והוא רצה להיאחז בתרבויות זרות. הוא התנפל עליי. אבל מעבר לכך לא שמרתי לו טינה. מדובר בהתפרצויות רגעיות שלו. לא היה לי שום מגע מיוחד איתו. הוא ידע על קיומי ואני ידעתי על קיומו".

יגאל תומרקין ואחד מפסליו, 1974 (צילום: שמואל רחמני)
יגאל תומרקין ואחד מפסליו, 1974 (צילום: שמואל רחמני)


הוא היה כזה אומן דגול כמו שעשו ממנו?
"בארץ. בחוץ לארץ הוא לא ידוע בכלל. בעוד אני ידוע יותר בחו״ל מאשר בארץ".

אתה רוצה למסור ניחומים למשפחה?
"בהחלט. אני מתאבל על כל יהודי יקר שהלך לעולמו, ובפרט אומן. אני מוסר ניחומים למשפחה".

נשארת כמעט המוהיקני האחרון. קרוון נפטר, תומרקין, קדישמן.
"כן, אבל הם לא שייכים למהות העבודות שלי. אני הכנסתי באומנות את התרבות של ההתהוות".

יון תומרקין, משתתפת בצערך על מות אביך. אתה מכיר את המקרה של ניסיון התקיפה מצד אביך המנוח נגד אגם בפריז?
"אני לא יודע על מה מדובר, ולכן לא ארצה להסביר או להגיב. לספר אנקדוטות שכאלה מיד לאחר מותו של אדם, שלא יכול להגיב, זאת התנהגות מכוערת. תודה על תנחומייך".

יגאל תומרקין, יון תומרקין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
יגאל תומרקין, יון תומרקין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)