אם השם והפנים נראים לכם מוכרים, ענבל ביבי הייתה אחת המתמודדות הבולטות בעונתה הראשונה של "האקס פקטור". הנערה בת ה-15 הגיעה לאודישן מול השופטים עם השיר Impossible"" ונכנסה לנבחרת של השופט בדימוס רמי פורטיס. ביבי הגיעה למקום החמישי ובמקום למנף את קרש הקפיצה לקריירה מוזיקלית ענפה, היא לקחה צעד אחורה. כעת, אחרי שעברה טלטלה או שתיים בחייה ושמונה שנים אחרי הרגע ההוא על הבמה, חוזרת ביבי בת ה-24 לבמה של "האקס פקטור לאירוויזיון" (מוצאי שבת ברשת 13) עם סיפור חדש. 

השארת חותם באקס פקטור. למה שוב? 
"הייתי נורא צעירה, הייתי רק בת 15. בגיל הזה לא הייתה לי שום הבנה למה אני עושה את זה. הייתי צעירה ורציתי לעבור חוויה מרגשת. עכשיו יש לי מטרה ורצון להעביר מסרים מסוימים, לחזק בני נוער ולקדם מטרות שהן מעבר לקריירה האישית שלי, יש לי מהות שעכשיו אני יותר סגורה עליה, אז עכשיו זה הזמן. אני מוכנה רגשית, אני מוכנה עם המסרים, מוכנה עם התכנית והולכים על זה".

ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)
ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)

מה המסרים שאת רוצה להעביר?
"אני תמיד הולכת על הכיוון של תקווה. אנשים שעברו דברים שקשה נורא להתגבר ולהתעלות עליהם ולטפל בהם, יכולים לעשות ולהצליח. יש לנו בעולם דוגמאות מדהימות כמו בילי אייליש שיש להם הפרעות נפשיות מאובחנות והיא עדיין אחת הזמרות המצליחות בעולם. המסר הוא שהשדים שלנו הם הרעיונות שלנו, אפשר לקחת אותם ולהפוך אותם לדבר שגורם לנו להמשיך".

זה קשור גם אלייך ולא רק לבילי אייליש?
"הייתי בתכנית ויש את האמרה על ריאליטי שאתה עולה ועולה וההתרסקות היא פי 200. אז היה לי את המומנט הזה של מה קורה איתי עכשיו ולאן אני הולכת. יש אי ודאות שאתה לא יודע מה אתה הולך לעשות מכאן והלאה. למרות הקושי של התחושה הזאת, התעליתי על זה והשתמשתי בשדים שלי לטובתי כדי ליצור, להצליח, להיות מאושרת. השורה התחתונה זה להיות מאושרת. כך יצא שאני בתכנית עוד הפעם, חזרתי לכתוב מוזיקה, התחלתי ללמוד תואר ב"מנהל, ממשל ומשפט". 

ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)
ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)

מה הקשר?
"יש המון דברים שאני רוצה לעשות בעולם מעבר ל'להיות זמרת'. שהייתי בת 15 יכולתי להמשיך להיות זמרת אבל זה לא מה שרציתי, רציתי להעביר מסרים. בזמן שאני אלמד אני אתחיל לקדם פרויקטים לשינוי פני החינוך בארץ, שיקום אסירים וכן הלאה".

הרצון של ענבל ביבי לקדם את הרעיונות שלה וביניהם שיקום אסירים, מעלה מהזיכרון את הפרשה המסוקרת תקשורתית משנת 2016, שבעת שירותה בצה"ל הורשעה בשימוש בסמים קלים ונשלחה לכלא הצבאי. ביבי, שזו כנראה נקודה עדיין רגישה וכואבת בחייה, למרות שעבר זמן רב מאז, מעדיפה שלא להיכנס לנושא הזה. 

איך זה מתכתב עם עולם הזוהר?
"השינוי מגיע בדרך כלל מכיוון פוליטי וזה יכול לייצר אנטגוניזם כי זה מאוד שכלי. כשאמנים תומכים בקונספט מסוים, אנשים מתחברים לזה רגשית ומוצאים שם את הלב שלהם. כשהלב מחובר לשינוי חברתי זה יותר יעיל ומהיר. כשאני בעולם הזוהר כביכול אז המסרים שלי נשמעים למרחקים יותר גדולים ובסופו של דבר זה הדבר שאני הכי אוהבת לעשות – לשיר ולכתוב, אז זה להרוג שתי ציפורים במכה אחת". 

ענבל ביבי בגיל 15 באקס פקטור(צילום: צילום מסך)
ענבל ביבי בגיל 15 באקס פקטור(צילום: צילום מסך)

היה חשש למחזר את עצמך בריאליטי?
"לא היה לי חשש, אני בן אדם נורא שונה היום. לפעמים אני מסתכלת אחורה ואומרת: 'וואלה זאת אני, אבל נורא שונה'. עברו שמונה שנים, התבגרתי ודברים השתנו". 

היית מתמודדת מאוד בולטת. איך זה שלא הצלחת לפרוץ? מה עצר את זה?
"הרבה מאוד דברים עצרו את הפריצה שלי אבל הבסיס של זה היה שלא הייתה לי הבנה מה אני רוצה. לא באמת מצאתי את האנשים הנכונים כי לא הייתי סגורה על עצמי ולא ידעו איך לעזור לי להתפתח. הייתי ילדה ולא ידעתי מה הכיוון שלי". 

במה שונה החוויה הפעם?
"הפעם היה לי כיף ברמות. פעם קודמת הייתי ילדה וכל מה שחשבתי עליו זה לעבור את השיר הבא. פעם קודמת הייתה מלחיצה ומפחידה. הייתי ילדת בת 15, ההורים היו בדרום, הגעתי לתל אביב לבד והופעתי פעם בשבוע מול מיליון צופים בלייב, זה היה מפחיד. גם הפעם היו קצת פחדים אבל הכיף ניצח את התחושה שאולי אכשל". 

יש חשש לחזור לפריים טיים? פחד מביקורת ציבורית?
"בהתחלה חששתי מהביקורת שאולי תופנה כלפיי אבל אז הבנתי שיש משהו שאני עומדת מאחוריו באופן כללי. אם משהו עושה לך טוב, אנשים יכולים להציע ולהמליץ אבל כשאנחנו מקשיבים לקול הפנימי שלנו אנחנו יודעים הכי טוב מה נכון לנו וזה לא משנה כמה ביקורת נקבל מבחוץ". 

ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)
ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)

חודשים ספורים לפני שנעצרה על שימוש בסמים, השתתפה הזמרת ב"מצעד השרמוטות" בתל אביב, שם סיפרה על אונס שעברה על ידי קולגה שעבד איתה בתעשיית הבידור. בצל פרשת שי אביטל, נשאלת השאלה האם ביבי רוצה לחשוף יותר ממה שעברה ולמצות עם התוקף את הדין. "במסגרת הפעילות שלי אני עושה דברים שעוזרים לי לקדם דברים שאני מאמינה בהם", אומרת ביבי. "כרגע אני לא מגיבה על זה כי זה פשוט לא יעיל למטרות שלי ולמסר שאני מעוניינת להעביר".

מה עשית אחרי השחרור מצה"ל?
"עברתי לדרום, למקום שמלמד קבלה, בודהיזם ומדיטציות. למדתי שם שנתיים והתמקדתי בלהרגיע את הנפש שלי ולהבין מה המסר שאני רוצה להעביר לעולם. למדתי מידות על פי היהדות כמו סבלנות, חמלה, קבלה. רציתי להפוך לבן אדם יותר טוב ונעים עם עצמי ועם העולם. תמיד עניין אותי למה אני מי שאני, למה אני עוברת את מה שאני עוברת ואני מבינה שלהכל יש סיבה והכל לטובה. רציתי לבדוק למה המסלול חיים שלי הוא כזה מיוחד ומעניין ומה אני עומדת לעשות עם זה בעתיד. כולנו רוצים להיות אנשים טובים, אבל זה עבודה יום יומית שצריך כל הזמן לשים לב אליו וזה מה שהיה חשוב לי באותה תקופה, הרבה לפני קריירה או זוגיות". 

למען כל המעריצים שיחזרו להתעניין בך, את בזוגיות?
"אני לא בזוגיות כרגע". 

מה החלום? 
"קודם כל, לייצג את ישראל באירוויזיון. ככל שאני אשלח את הזרועות שלי יותר רחוק בעולם, ככה המסר נהיה יותר חזק. אני נורא רוצה קריירה בחו"ל, מאז ומתמיד רציתי. אם אני אגיע לאירוויזיון זה יהיה מדהים. המהות שאני מנסה להעביר בישראל אולי תעבור למקומות אחרים בעולם. אני נורא נהנית מהתהליך עד כה ואני רוצה באמת להודות לכל מי שקשור לתכנית. זו חווית תיקון שעשתה לי כל כך הרב טוב וגרמה לי להבין שכל דבר שאני עושה תלוי בפרספקטיבה שלי".  

ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)
ענבל ביבי (צילום: אוהד קב)