כנראה בכל זאת יש חיים אחרי המוות. האומן הדגול, חתן פרס ישראל ומלך הכבשים מנשה קדישמן ז"ל, שהלך לעולמו במאי 2015 ושיצירותיו ממשיכות לככב בגלריות האומנות הישראליות והבינלאומיות, ממשיך לעניין את עולם האומנות. רק שלאחרונה מתגלים כמה פרטים חדשים שלא היו ידועים על שנות פעילותו.

מתברר כי האומן הידוע עבד גם על בסיס מזומן וצבר חובות, שאותם ניהל עבורו מנהלו האישי, יעקב אברג'יל, מול צ'יינג'ים בדרום תל אביב וגם מול שלטונות המס. אברג'יל טען בתביעה מפורטת שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד ילדי קדישמן, יורשיו של האומן, כי הוא דורש לאכוף התחייבות כלכלית בסך 2.5 מיליון שקל שנתן לו קדישמן ז"ל, לטענתו בעל פה, לפני שנפטר.

מאיה קדישמן עם אביה מנשה קדישמן (צילום: יח''צ)
מאיה קדישמן עם אביה מנשה קדישמן (צילום: יח''צ)


שופטת בית המשפט, תמר אברהמי, דחתה השבוע את התביעה בהיעדר הסכמים כתובים, אבל מתחה ביקורת על היורשים וגם רמזה על התנהלות בשולי החוק בסכומים של מאות אלפי דולרים של האומן עצמו.

בין השאר כתבה השופטת אברהמי כך: "לא פעם היה המנוח בעל חוב גם לגורמים במה שמכונה השוק האפור... החומר שהובא בפניי מלמד כי התובע, אברג'יל, פעל רבות עבור קדישמן, השיג עבורו משקיעים, ואין לשלול את האפשרות שחלק מקשייו למול שלטונות המס היו קשורים לפעילות זו".

השופטת גם מתחה ביקורת על התנהלות ילדיו של קדישמן, שכינו בין השאר את אברג'יל "טפיל", והוסיפה "כי היא מצירה על כך שהנתבעים, ילדיו של קדישמן, לא סיימו את ההליך בהבנות" וכי היא "מקווה שההדורים מול אברג'יל ייושרו לטובת מורשתו של קדישמן".

אברג'יל, התאכזבת קשות?

"סיימתי לקרוא את פסק הדין ואני רוצה להיפגש איתך. כתבתי תגובה שהיא באמת קריאת תגר על איך בארץ עובדת מערכת המשפט ויש לי הרבה מה להגיד בעניין. לסופשבוע מעריב זה יכול להיות אחלה ראיון״.

אני עושה אייטם, לא כתבה, למדור ליאורה.

״לא, לא, לא. אני צריך מישהו רציני. העלבת אותי שאת רוצה ממני תגובה ל'ליאורה'״.

למה? אני לא רצינית?

״את נשמעת בן אדם מאוד רציני, וסופשבוע זה כרטיס כניסה ממש טוב, אבל לא מדור רכילות. חבל״.

עו"ד חיים שטנגר, שייצג את אברג'יל, האם בכוונתך לערער?

"טרם קראתי את 75 עמודי פסק הדין לגופם. לאחר שאקרא אותם וככל שיימצא בסיס לערער על פסק הדין, יוגש ערעור לבית המשפט העליון".

שלום למיה ובן, ילדיו ויורשיו החוקיים של קדישמן. השופטת הציעה לסיים את הפרשה ביניכם בהסכמות כספיות. תקבלו את הצעתה?

ד"ר קובי קפלנסקי וחן גלעד, עורכי הדין של משפחת קדישמן, מסרו: "פסק הדין צודק ונכון. גם 15 עדים לא עזרו לתובע ותביעתו נדחתה כדין. מאיה ובן קדישמן ימשיכו את המורשת המפוארת שהותיר אביהם והם היחידים שמאשרים את האותנטיות של יצירותיו".

מנשה קדישמן (צילום: פלאש 90)
מנשה קדישמן (צילום: פלאש 90)