לפני כשלושה שבועות, בגיל 93, נפטרה הדסה מור, מי שהתפרסמה בזמנו כמאהבת הסודית של משה דיין ז"ל. בנה היחיד, פרופ׳ רז ירמיה, ישב פעמיים שבעה על שתי אימותיו. זו לא טעות. גם לירמיה, פרופ׳ נערץ מן המניין ומנהל המעבדה לפסיכו־נוירו־אימונולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, שנודע כמי שסיפק את ההוכחה המדעית הראשונה לתפקיד שממלאת מערכת החיסון בזמן דיכאון, היו חיים מורכבים מאוד.

הוא נולד ב־1956 להדסה מור ולדב ירמיה, פעיל שלום ישראלי, מוותיקי מפקדי ההגנה וצה"ל וממקימי רשות שמורות הטבע. כשהיה בן 7 כבר יצא ספרה של אמו, "דרכים לוהטות", על פרשת האהבהבים שלה ושל משה דיין שהדהימה בזמנו את ישראל. הפינאלה של הסיפור היה שירמיה הנבגד שיגר מכתב חריף ביותר לדיין, לאשתו דאז רות ולראש הממשלה דאז דוד בן־גוריון.

הדסה מור  (צילום: מירי צחי)
הדסה מור (צילום: מירי צחי)


"נואף שפל וארור שכמותך", כתב ירמיה לדיין והוסיף, "הדסה הודתה בפניי ובפני עדים על כל אשר עשית לה. נבל מנוול שכמותך. השתמשת בחולשתה של אישה אומללה ומשכת אותה לתהום שלא תצא ממנה. גירשתי אותה היום מביתי בגללך. ואתה, גבר זנונים שכמוך, חייב כעת לעזור לה אם יש בך עוד שמץ של ניצוץ אנושי נוסף לתאוותיך הפרוצות ויומרתך להנהיג את הארץ הזו לייעודיה הנעלים, תוך ניאוף פרוץ וניצול מעמדך ואפשרויותיך הבלתי מוגבלות לגבי צעירות חסרות מגן. ארור תהיה עד עולם". ירמיה קיבל תשובה מבן־גוריון, שהסביר לו כי הוא מבדיל "בין הצד האישי והאינטימי - ובין הצד הציבורי".

עם מותה של רות דיין, בפברואר 2021, פניתי למור כדי שתספר על מערכת היחסים שלה עם דיין. היא סיפרה כי לא עזבה את ירמיה עבור דיין: "הקשר הרומנטי התחיל רק ברגע שבעלי עזב את הבית. אז כמובן שבין עזיבת הבית לגירושים בפועל עובר זמן, אבל הרומן התחיל בפירוש רק אחרי הפירוד מבעלי. עיקר היחסים בינינו התקיימו במשך חמש שנים, אחרי שכבר היו גירושים בפועל. הוא היה נשוי לרות והם גרו יחד, זה נכון, אבל בכל חמש השנים האלה שהוא היה איתי הוא חיכה שהיא תבקש את הגט. לרחל דיין הייתה סבלנות לחכות 18 שנה. אני החלטתי לנתק אחרי חמש שנים, כשראיתי שזה לא יוביל לקשר קבוע".

רצית למסד איתו את הקשר?
"ממש לא. הפעם האחרונה שהייתי איתו זה היה קשר פיזי ורגשי מאוד לוהט, אבל לא עם מחויבות מלאה כמו שאני רציתי. גם היו לו העיסוקים שלו, התפקידים שלו. אז החלטתי שמספיק, שמונה שנים שהייתי איתו זה היה מספיק".

איך הרגשת כשפורסמו המכתבים הזועמים שבעלך שלח לבן־גוריון?
"גם זה היה רק אחרי שדב ואני נפרדנו. ברגע שנודע לו על הרומן ביני לבין משה, אז פתאום דב נפגע, למרות שהוא זה שעזב".

ובחזרה לרז: אומנם אמו הביולוגית הייתה מור, אבל מי שגידלה אותו בפועל הייתה מנוחה ירמיה, רעייתו השלישית של אביו. מנוחה הייתה חשוכת ילדים וגידלה את רז כאילו הייתה אמו מבטן ומלידה. לפני חמש שנים, כשהיא בת 94, נפטרה מנוחה. היא הייתה בת למייסדי נהלל, שושנה ואליעזר יפה. אביה היה גם ממקימי תנובה. אחותה, נחמה, הייתה רעייתו של השר לשעבר אהרן יריב.

אגב, נורית, אשתו של רז, היא שאקלית לא פחות משתי האמהות שלו. היא משמשת כפסיכולוגית קלינית מומחית, פרופ' מן המניין בבית הספר לחינוך ובמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב־2014 מונתה למדענית הראשית במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל. היא עומדת גם בראש המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה.

רז ירמיה כתב הספד מרגש לאמו: "קשה לי לחשוב עלייך, אמא, שלא בהקשר של חיים. עד יומך האחרון הייתה לך חיות וחיוניות יוצאות מגדר הרגיל והיה ברור שהגיל הוא עבורך בגדר המלצה בלבד. אהבת את החיים והייתה לך תאווה למצות אותם עד תום. הייתה לך אישיות צבעונית ומלאת גוונים. בשום מפגש או אירוע לא היה ניתן להתעלם מהנוכחות והשיח הישיר והמקורי שלך, ומיכולתך להקסים, להצחיק ואפילו להדהים גם מכרים וגם זרים. אני זוכר כיצד כילד היית לוקחת אותי להסתובב ברחוב דיזנגוף, ואיך בכל בית קפה שעברנו - 'כסית', 'רוול', או 'קליפורניה' של אייבי נתן היו לך מכרים ומוקירים, אנשי ספר, תיאטרון ופוליטיקה, שצהלו לקראתך. תחסרי לי ולכולנו ונזכור אותך באהבה ובגעגועים".
שלום לרז ירמיה, אני משתתפת בצערך. ספר קצת על אמך.

"אמא שלי הייתה נשואה. בשנים האחרונות שלה היא המשיכה להיות מאוד פעילה עד היום האחרון שלה. היא כתבה עוד ספר שעוד לא יצא. אני מקווה להוציא אותו וקיבלתי טיוטה שלו ממנה יום לפני שהיא נפטרה".

ממה היא נפטרה?
"לא ברור. כנראה קיבלה דום לב".

היו פעמים שהתביישת בסיפורי העבר שלה?
"לא לא. אבל אני מעדיף שאותי תוציאי מהמשוואה. היו לה חיים מאוד מעניינים, אבל כרגע אני חייב ללכת. יש לי שלוש נכדות על הראש".