בחודשים האחרונים השיח סביב הרפורמה המשפטית תופסת את לב השיח במדינה ואנחנו עדים ללא מעט משפיענים וסלבס שנמנעו מלהביע את דעתם הפוליטית ועכשיו מדברים עליה בגלוי ברשתות החברתיות. אמנים מוכרים כמו קרן פלס, מירי מסיקה ורן דנקר שמביעים את עמדתם ואפילו מופיעים על במת המחאה כנגד הרפורמה המשפטית, ומשפיענים ומשפיעניות כמו נטלי דדון, דנית גרינברג ומיה דגן.  

משפיענים רבים שלא עוסקים בסוגיות פוליטיות בתוכן השוטף שלהם חווים עזיבה של עוקבים אחרי שמביעים דעה כזו או אחרת, אך לצד זה יש גם כאלו שחווים עלייה בעוקבים. חלקם מימין, חלקם משמאל, חלק מביעים עמדה עמומה וחלקם מתבטאים בנחרצות ו"יוצאים מהארון" הפוליטי. אז כיצד ההחלטה הזו משפיעה על חשבונות האינסטגרם של משפיענים או סלבס? 

אסי עזר ורן דנקר בהפגנה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
אסי עזר ורן דנקר בהפגנה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

ערן ניזרי, מנכ"ל קבוצת הדיגיטל Leaders Group המובילה בתחום המשפיענים והרשתות החברתיות, הציג לנו סקירה של תנודות בקרב כמה מהחשבונות של הסלבס ומשפיענים מוכרים לאחר שבחרו להתבטא בנושאים פוליטיים. המשפיענית מיה דגן פרסמה בחודש פברואר פוסט עם הטקסט: "משפיעניות מנומסות לא עושות היסטוריה", והוסיפה: "סורי אני לא יכולה לשתוק יותר. הגיע הזמן להשמיע את הקול שלנו". היא עודדה משפיעניות אחרות לשתף אותו ובכך הפוסט הזה היווה את יריית הפתיחה לפרסומים פוליטיים רבים ונרחבים בחשבונות של מיה. היא פרסמה תגובות של אנשים שהחליטו לנטוש את החשבון שלה בעקבות העיסוק הפוליטי ולצד זאת גם תגובות חיוביות רבות. אך אם נסתכל על הנתונים ניתן לראות עלייה משמעותית בעוקבים לאחר אותו פוסט. בחודש ינואר חשבון האינסטגרם של מיה עמד על 45 אלף עוקבים, במרץ כבר עמד על 58 אלף עוקבים וכיום עומד על 61 אלף עוקבים. ממוצע הלייקים שלה לפוסט עומד על 5.8K, והפוסט המדובר זכה ליותר מכפול 2 - 13.7K. 

נטלי דדון לעומתה, לא הייתה צריכה לשבור שתיקה, היא תמיד הייתה מאוד פעילה פוליטית בעמוד שלה, ולכן הקהל שלה לא הופתע כאשר היא המשיכה להביע דעה פוליטית לאורך כל האירועים האחרונים במדינה. וגם במקרה שלה, לא רק שלא נרשמה פגיעה בכמות העוקבים שלה אלא בחודשיים האחרונים, בהן היא מרבה בפרסומים סביב סוגיות פוליטיות וחברתיות חלה עלייה בעוקבים שלה, מ-801 אלף בחודש פברואר ל-810 אלף בחודש אפריל. נראה שבמקרה שלה, הדעות הפוליטיות שלה מהוות חלק בחיבור שהקהל שלה חש כלפיה. עם זאת, היא בעצמה מעידה שיש מותגים שנמנעו מלעבוד איתה בשל דעותיה הנחרצות.  

איתמר בן גביר ואשתו איילה, נטלי דדון ובן זוגה עמית פרליס (צילום: יחצ)
איתמר בן גביר ואשתו איילה, נטלי דדון ובן זוגה עמית פרליס (צילום: יחצ)

לעומתן, רן דנקר דווקא חווה נטישה של עוקבים, לאחר שבחר לשיר את המנון המדינה באחת מההפגנות נגד הרפורמה המשפטית והעלה אחריה פוסט לרשתות החברתיות בנושא. הוא אמנם זכה ל-21.6K לייקים על אותו פוסט מדובר, כאשר ממוצע הלייקים שלו בדרך כלל עומד על 3.5K, אך איבד אלפי עוקבים - בחודש פברואר עמד על 199K עוקבים, וכיום על 196K. 

דנית גרינברג סיפרה בריאיון שהיא איבדה 2,000 עוקבים אחרי שפרסמה סטורי מההפגנה נגד הרפורמה המשפטית, אבל הנתונים מראים שהיא התאוששה מזה, וממשיכה לרשום עליות יציבות בכמות העוקבים לאורך החודשים האחרונים. הסטייליסטית דורין אטיאס הייתה מבין הראשונות להתייחס למצב כשיצאה כנגד משפיעניות שלא מנצלות את הפלטפורמה שלהן כדי להביע דעה. היא זכתה למגוון תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית - אבל במבחן התוצאה - חשבון האינסטגרם שלה זכה לעלייה של כ-10,000 עוקבים (כ-15%) בחודשיים שלאחר אותו פוסט מדובר. ממוצע הלייקים שלה עומד על 4.6K והפוסט הזה זכה ל-28K והיה הפוסט האהוב ביותר שלה מזה חודשים.  

קרן פלס (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
קרן פלס (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

קרן פלס שרה את ההמנון באחת ההפגנות האחרונות נגד הרפורמה וספגה ביקורות קשות, ואף טענה שהיא עשויה לספוג פגיעה כלכלית קשה בשל המקרה. עם זאת, חשבון האינסטגרם שלה לא הציג תנודה משמעותית. גם לגבי מירי מסיקה שהתבטאה נגד ראש הממשלה.  

ניזרי מסביר בנוסף שניתן לראות הבדל בין התגובות שלהם זוכים מפורסמים ואמנים שבוחרים להביע דעה פוליטית לבין משפיענים. קהל המעריצים של סלבס כאלה ואחרים מגיע לרב מהאמנות שלהם, בין אם הם זמרים, שחקנים או קומיקאים. הקהל שלהם מתחבר אליהם קודם כל דרך היצירה והעשייה, ולכן פעמים רבות נראה סלבריטאים שמפרידים את הדעות שלהם מהאמנות ובוחרים לשמור את דעתם בפרטיות.  

עבור משפיענים, מדובר בתהליך הפוך. קהל העוקבים שלהם מגיע קודם כל מהחיבור האישי אליהם. הם יוצרים היכרות וקשר קרוב עם העוקבים שלהם, ממש סוג של קהילה שמתבססת קודם כל על האהדה שהם זכו לה כאנשים. ולכן, פעמים רבות לא רק שיש להם הרבה יותר לגיטימציה לעסוק בסוגיות פוליטיות או חברתיות, אלא מצופה מהם לעשות זאת והם אפילו עשויים לזכות לביקורת אם הם נשארים שקטים אל מול אירועים משמעותיים בחברה.  לסיכום, קשה לקבוע באופן חד משמעי האם "כדאי" להביע עמדה פוליטית ברשת או לא. יש משפיענים שעבורם העמדה הפוליטית היא חלק בלתי נפרד מהמותג שהם, ויש סלבס שמעדיפים לשמור על שתיקה ולא להפריע לסטטוס קוו בינם לבין קהל האוהדים שלהם.  

ערן ניזרי (צילום: יח''צ)
ערן ניזרי (צילום: יח''צ)