היום שבו "האח הגדול" הצליח להפוך את חוקי המשחק של הריאליטי בישראל ייחרט כקו פרשת מים בעולם הבידור המקומי. במשך שנים התרגלנו לכך שתוכניות הריאליטי מייצרות כותרות רגעיות, וכוכבי ריאלטי שזוכים ללעג עם 15 דקות תהילה, והיו נחשבים לסלג', סלבים מסוג ג'.

בחודשים האחרונים, השקיעו ערוצי הטלוויזיה המובילים בפורמטים מנצחים כמו "חתונה ממבט שני" שמביאה זוגיות זמנית, "רוקדים עם כוכבים" שמחזירה לפרונט שמות מוכרים וגדולים מן השורה שזוכים להכנס למעגל הריאליטי שכובש כל חלקה טובה על המסכים בדרך שמכבדת את מעמדם, כמו גם "המטבח המנצח MKR" שמשחקות על אהבת הישראלים לאוכל ולמפורסמים ולשיחות חולין סביב השולחן, ו"הזמר במסכה" שמספקת בידור נוצץ של סלבס מהתעשייה.

מאי ערב ותרצה כהן (צילום: באדיבות רשת 13)
מאי ערב ותרצה כהן (צילום: באדיבות רשת 13)

כל אלה כיכבו בחודשים האחרונים על המסך, והתחרות יצאה לדרך, אבל למרות כל הליהוקים הקפדניים לשמות הכי גדולים בתעשייה, אף אחת מהן לא הצליחה באמת לייצר באז, עניין, או כוכבים של ממש, ודווקא קבוצה של אנונימיים, עם אפס כשרון, הצליחו לכבוש את כולם. 

"האח הגדול" בעונה הנוכחית שבר את כל החוקים. הפעם נולדו כוכבים אמיתיים, כאלה שמסקרנים את הציבור יותר מכל משתתפי הפורמטים האחרים. שמות כמו שלקה, שני אדרי, ארז איסקוב, תרצה כהן, דרור קליר ומאי ערב הפכו כמעט בן לילה לשמות שמעסיקים את כל השיח הציבורי, אף יותר מכוכבים מבוססים בעלי רזומה של שנים בתעשייה. הם הגיעו אנונימיים, בלי רקע בידורי, ויצאו מהבית כמותגים של ממש.

שלקה וארז איסקוב (צילום: באדיבות רשת 13)
שלקה וארז איסקוב (צילום: באדיבות רשת 13)

וכאן טמון ההבדל הגדול: בתוכניות כמו "רוקדים עם כוכבים", "הזמר במסכה", "המטבח המנצח", ההפקות השקיעו הון כדי להביא כוכבים “מן השורה” - דוגמניות, זמרים, משפיענים, שחקנים, שכבר יש להם קהל של מעריצים. אך בסיום העונה, רובם חזרו לאותה נקודת פתיחה. לא נוספה להם תהילה חדשה ולא נוצר בידול אמיתי. לעומתם, יוצאי "האח הגדול "לא רק שכבשו את הרשתות החברתיות ואת המסך, הם גם נכנסו ללב המיינסטרים, לכותרות ולמדורי הרכילות, כאילו היו שחקנים או זמרים שעשו דרך משמעותית. לא בכדי "האח הגדול" העונה הצליח להפתיע בנתוני רייטינג מוצלחים שהשאירו אבק למתחרים הגדולים ביותר שלו. 

זהו הישג מרשים במיוחד בעידן של עומס תוכן. הציבור, ששבע ומצקצק מול אינסוף פורמטים, מצא ב"אח הגדול" דמויות אותנטיות, עם דרמות בלתי מתוסרטות, שהצליחו לעורר עניין אמיתי. העונה להבדיל מהעונה הקודמת, ההפקה פגעה בול בליהוק נכון שיצר דינמיקות מעניינות של שילוב בין דיירים בולטים, רגעי רגש וריבים גדולים ויחד עם טיימינג שבו הקהל חיפש שוב תוכן ממכר, כדי להשתחרר מכל המציאות הקשה בה אנו חיים, התוצאה הייתה עונה שהחזירה ל"אח הגדול" את מעמדו כמנוע התרבותי של הריאליטי בישראל.

יובל לוי ושני אדרי (צילום: צילום מסך רשת 13)
יובל לוי ושני אדרי (צילום: צילום מסך רשת 13)

היום שבו "האח הגדול" הצליח להחזיר לעצמו את התהילה, להפוך אנשים אנונימיים למעניינים יותר מכל המתחרים שגויסו בתשלום כבד לפורמטים אחרים, הוא היום בו "האח הגדול" המציא את הפלטפורמה האמיתית לייצר כוכבים בישראל. כוכבות שנולדת על המסך על בסיס אישיות ואופי בלבד, ולא מבוססת על יצירתיות או כשרון מולד, כשהיא מאפילה אפילו על מי שבנה קריירה של שנים.

"האח הגדול" במרוצת השנים האחרונות איבד לא מעט מהתהילה ומהקסם הראשוני שכבש את הצופים. אחרי כמעט חמש עשרה שנה של עונה אחר עונה על המסך עם אותה מנגינה ידועה, נדמה היה שהפורמט מיצה את עצמו, בעוד פורמטים אחרים כבר גססו למוות ונעלמו מהמסך. אבל דווקא העונה הנוכחית, בזכות ליהוק חד ומדויק, הצליח "האח הגדול" להמציא את עצמו מחדש להחזיר עטרה ליושנה, לחזור למרכז הבמה ולהוכיח שהוא עדיין שחקן מוביל במגרש הריאליטי הישראלי.