עברו כ-20 שנה מאז שפנים חיוורות, עיניים כהות ובגדים שחורים רדפו בתי ספר תיכוניים ומרכזי קניות ברחבי העולם. בעוד שחלקם עשויים לטעון שהם מעולם לא עזבו, אלא רק נסוגו אל הצללים, הקונצנזוס לשנת 2023 הוא שהאופנה הגותית חוזרת לתרבות המיינסטרים עם נקמה.

כשאני אומרת "אופנה גותית" אני לא מתכוונת לפייז שכולנו עברנו, בו בגיל ההתבגרות אמרנו להורים שאנחנו עוזבים את הבית, התחלנו לשים איילינר שחור שנמרח לאורך היום בחום הכבד של ישראל, ויתרנו באמצע והחלפנו חזרה לפיג'מה בבית. אני מדברת על קצת יותר סטייל, והרבה יותר הבנה של מה עומד מאחורי הסגנון.

כמו טרנדים מהעבר, האופנה הגותית חוזרת בגרסא מעודכנת ל-2023. סביר להניח שהגותי המודרני ייקח השראה מ"וונסדי" ויקירי עולם האופנה ריק אוונס ויוז'י ימאמוטו מאשר ממרילין מנסון כמו בתחילת שנות ה-2000.

קצת מעבר לשחור

גותיקה היא תת-תרבות אנגלית שקמה בשנות השמונים, ואיתה קמה האופנה הגותית. האופנה הגותית היא סגנון לבוש שמסומן בתכונות אפלות, מסתוריות, מיושנות, הומוגניות ולעיתים חסרות מגדר. אופנה גותית טיפוסית כוללת שיער שחור צבוע, תסרוקות אקזוטיות, שפתון כהה, איפור כבד ובגדים כהים. גברים ונשים נוטים להתאפשר אייליינר כהה, לק כהה ושפתון לקבלת אפקט דרמטי.

הסגנונות באופנה הגותית מושאלים לעתים קרובות מאופנת הפאנק (כמו צמידי יד עם קוצים וקולרים) והסגנון שואב השפעה מהאופנה הוויקטוריאנית והאליזבתנית. לפעמים האופנה הגותית מבולבלת עם אופנת מטאל כבד ואופנת אימו.

בשלב מסוים היה רעיון ש"להיות גותי" היה "מוזר ויוצא דופן". עם זאת, היום זה כבר לא מרגיש בדיוק ככה. זה כמובן לא לגמרי המיינסטרים, אבל זה הרבה יותר נפוץ ברחובות. בזמן שבחדשות אננו מוצפים באייטמים על מוות ומחלות, עימותים קשים ומצב ביטחוני מתעתע, האופנה הגותית היא דרך קלה ופשוטה להביע את הרגשות האפלים מבחינה אסתטית.

לבוש גותי, אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Nigel Roddis)
לבוש גותי, אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Nigel Roddis)

אפליקציית הוינטג' והיד שנייה הפופולרית Depop דיווחה ב-2022 על עלייה של 20% בחיפושי "גותי" ו"אופנה גותית". כמו כן, גם פלטפורמת הקניות Lyst מסרה כי החיפושים אחר קולקציות של מעצב האופנה הגותית ריק אוונס, הכוללות עור שחור ופרטי פאנק כמו קרעים ורוכסנים, גדלו ב-200% ב-2022. החיפושים אחר פריטים שחורים גדלו ב-169%, בעוד שהצ'וקרים גדלו ב-81% ובגדים בעלי רשתות ב-196%.

כיום, תוכניות טלוויזיה כמו "וונסדיי" של נטפליקס רק הציתו וחיזקו את הקאמבק של מצבי רוח אפלים בעלי סטייל באופנה המודרנית. מפורסמים רבים הופיעו בנשפים ותערוכות בתלבושות שכונו "גותי גלאם", וזכו להערצה רבה.

מי שאימצה את האופנה הגותית הייתה, איך לא, וונסדיי בעצמה, השחקנית הצעירה ג'נה אורטגה. אורטגה מינפה את ההצלחה של הסדרה בכיכובה, ועם הסטייליסט אנריקה מלנדז צמוד אליה, דאגה השחקנית להיראות בציבור בלוקים אפלים, תוך שהיא גורמת לאופנה הגותית להיראות שיקית בצורה פנומנלית.        

ג'נה אורטגה בפרימיירה של ''וונסדיי'' (צילום:  Leon Bennett/Getty Images)
ג'נה אורטגה בפרימיירה של ''וונסדיי'' (צילום: Leon Bennett/Getty Images)

וכמו אורטגה הצעירה, זה הזמן גם שלנו לנסות. לחקור. להינות. אז איגדתי לכן כמה טיפים איך לפלפל את הלוק היומי המשעמם עם אלמנטים מהאופנה הגותית.

שחור, שחור ועוד קצת שחור

אין פה הפתעה, שחור הוא הצבע המועדף ברוב המראות הגותיים - ומכיוון שהוא גם קלאסי, קל לשלב אותו כמעט בכל לוק. טוטאל לוק שחור תמיד יעבוד ויהיה הכי קל, אך נסו לשלב את הפריטים השחורים עם צבעים נוספים, לחקור אילו שילובים אתן הכי אוהבות, ואף חשבו על הוספת תכשיטים שחורים ללוק.

קנדל ג'נר בתצוגת האופנה של אנה סואי, 2017 (צילום: Neilson Barnard/Getty Images)
קנדל ג'נר בתצוגת האופנה של אנה סואי, 2017 (צילום: Neilson Barnard/Getty Images)

גוונים קרים

לא כולנו אנשים של צבע אחד, וכאן באים לביטוי התת גוונים הקרים של הצבעים הכהים. שחקו עם פלטת הצבעים, ותראו שלמרות שהצבעים אמנם חזקים, הם לא צועקים או מושכים טו מאץ' תשומת לב, אלא עובדים אחד עם השני בהרמוניה נפלאה.

שחקו עם הטקסטורות

טקסטורות זה משחק אופנתי, נסו לשלב בדים שונים באותו הלוק, לשחק עם הנפחים ולנסות ליצור משהו מעניין מלוק משעמם.

דיור, תצוגת קרוז 2024 (צילום: RODRIGO OROPEZA/AFP via Getty Images)
דיור, תצוגת קרוז 2024 (צילום: RODRIGO OROPEZA/AFP via Getty Images)

אקססוריז, אקססוריז, אקססוריז

פרטים כמו כובע, מרקמים פרחוניים כהים ונגיעות זהב בלוק מזכירים איזה את התקופה הוויקטוריאנית המזוהה עם תת הסגנון. נסו להוסיף סיכה יפה, תכשיטים כהים, או תיק כהה עבור מגע עדין של אימה גותית שניתן ללבוש ולשלב בקלות.

אוליבייה רודריגו (צילום: Emma McIntyre/Getty Images for The Rock and Roll Hall of Fame)
אוליבייה רודריגו (צילום: Emma McIntyre/Getty Images for The Rock and Roll Hall of Fame)

לכו על זה

נעליים יכולות לשנות המון. מחפשות דרך לתת מגע אפל ללוק בלי לנסות כל כך קשה? מגפיים שחורות או נעליים כהות וצ'אנקיות יעשו את העבודה בקלות.

דור ה-Z, הכולל את אלה שנולדו בערך בין 1997 ל-2012, היה הכוח המניע בהחזרת הגותיקה לאופנת המיינסטרים. "בארה"ב, דור ה-Z מעצב במיוחד את התרבות ומניע את הכלכלה עם כוח קנייה של כ-360 מיליארד דולר. כל דור חווה אירועים שונים שמעצבים את השקפת חייו", כך לפי דו"ח של Business of Fashion Insights בשיתוף עם חברת התובנות המלאכותיות Quilt.AI.

אז נכון, גם באופנת המיינסטרים יש אלמנטים גותים כיום, וזה לא דבר רע כלל. ומה הלקח? הגותיקה עוד כאן, ולא צריך לפחד ממנה. רוצים להכניס קצת אופל ללוק היומי? תתחילו עם פריט אחד. לא מספיק? הוסיפו עוד. בין אם תסיימו עם לוק בהיר עם פריט שזועק "גותיקה" או שתחליטו ללכת על טוטאל לוק שחור - זה יעבוד, וזה יראה מצוין.