קפה, אותו משקה שחור, מסתורי בעל ניחוח חזק ובולט, הגיע לצרפת בתקופה המלוכנית, לפני המהפכה הצרפתית. השמועה הייתה שהוא ננשף מגן עדן, אבל האמת היא שאת הפולים קטפו בשדות של דרום אמריקה וברזיל, ונשאו בשקים במסגרת מסעות לגילוי עולמות חדשים. 

מדאם דה סבינייה, אשת אצולה צרפתית ואייקון אופנה, שהסתובבה עם הברנז'ה שלה בפריז, הייתה גרפומנית (בעלת דחף כפייתי לכתיבה) רצינית. היא כתבה אלפי מכתבים לבתה בפרובנס. עת הייתה הבת בהריון, כתבה לה אמה: "כולם בפריז שותים קפה. זאת האופנה. אבל היזהרי, בתי. אל תפריזי בשתיית המשקה. אישה אחת שתתה יותר מידי קפה ונולד לה תינוק שחור." 

מאז קפה הפך להיות עניין תרבותי ואופנתי בצרפת ובעיקר בפריז, שם תרבות בתי הקפה פורחת וכל פריזאי מנכס לעצמו את "בית קפה הבית" אליו הוא יורד מהדירה בבוקר ואחר הצהרים כדי לשתות את המשקה בדיוק כפי שהוא אוהב. המלצרים במקום זוכרים ויודעים היטב מה להגיש. להיראות בבית קפה מסוים, נחשב כמובן יותר מלשבת בבית קפה אחר, ובפריז, כמו כל דבר, גם קפה הפך להיות קשור לאופנה.

צרפתים מפורסמים התאהבו בקפה. אונורה דה בלזק נהג לשתות 50 כוסות בכל יום ולכתוב כל הלילה בידיים רועדות. בימים אלה, וכמה מאות שנים מבלזק, ג'ורג' קלוני, שותה את הקפה שלו בפריז לצד זוכה פרס האוסקר, השחקן ז'אן דו-ז'רדן ושחקנית הסדרות והסרטים קמיל קוטין, במסגרת פרסומת שכנים חמודה ומשעשעת.

View this post on Instagram

A post shared by Nespresso (@nespresso)

גם אני שותה קפה עם השכנים שלי ומשתדלת לעשות זאת בסטייל הנדרש. באירוע שערכה חברת נספרסו בחודש שעבר, בו השיקה חוויות שתיית קפה יוצאות דופן, סיפר השגריר הישראלי של החברה, ישראל אהרוני, שבמחקר שעשה, גילה שבאתיופיה שותים קפה עם מלח, שמשמש כמגבר לטעם.

אחרי שבקיץ שעבר כיכב אצל נספרסו קפה בטעם לימון, השנה מגיעות קפסולות שמנמנות ורחבות בטעם... אבטיח. הגרסה נטולת הסוכר לא עברה אותי, אבל עם סוכר, בתי בת התשע החליפה את החלב של הבוקר בקפה עם חלב בטעם אבטיח. התייעצנו כמובן עם תזונאית, שהסבירה שקפה משפיע על ספיגת הסידן בגוף, אבל אישרה לילדה לשתות כוס קפה אחת מיוחדת כזאת ומדוללת במים, כדי להמתיק את יומה בייחודיות שאין שניה לה.

הקפה של נספרסו (צילום: יחצ)
הקפה של נספרסו (צילום: יחצ)

המתבגר התלהב מקפסולות שמנמנות בטעם קוקוס שמיועדות לקפה קר (והפציעו בקיץ שעבר כקפסולות המכונה המסורתית) והוא השתלט על מכונת הבריסטה החדשה ומכין לעצמו ולנו קפה מסוגים שונים, בהקצפות מסורתיות ובטמפרטורות מגוונות, בעודו לבוש בגופיה עם מגבת מטבח על כתף אחת וגישה של בעל בית קפה איטלקי. 

אני התלהבתי מהקפסולות המסורתיות החדשות של קפה בסגנון פילטר, שכולל טקס הסרת העטיפה החיצונית של הקפסולה והכנה של קפה במכונה שהניחוח שלו ממלא את הבית מוקדם בבוקר.

הקפה השני שלי בבוקר הוא של הקפסולות השמנמנות של ה-COLD BREW שהוא קפה בחליטה קרה. מכונות הוולוטו יודעות לקרוא את הברקודים שחובקים את הקפסולות השמנמנות ולהוציא מהמכונה קפה לפי ההוראות. 

View this post on Instagram

A post shared by Nespresso (@nespresso)

ה-COLD BREW הוא שיטה להכנת קפה קר עם מרקם וטעם אחר מזה של קפה קר רגיל או אייס קפה. אופן ההכנה הוא השריית פולי הקפה עד 24 שעות במים קרים תוך שמירה על טעמו של הקפה. החומציות שלו נמוכה והוא יוצא קר בסיום ההכנה. אני מוסיפה לו פלח לימון ופרוסת מלפפון לעיניהם המשתאות של ילדיי, שכבר יודעים שאמא שלהם מחוברת באינפוזיה למכונות הקפה שלה.

קפה הוא עניין של תרבות באירופה (טוב, כנראה לא בצרפת, שם טעם הקפה לא להיט, לכן הם שותים קפה איטלקי או ספרדי או אמריקאי-בסטארבקס). אבל איטלקים וספרדים לוקחים מאוד ברצינות את הקפה שלהם. עד כמה ברצינות? כמו שהאנגלים לוקחים ברצינות את התה שלהם.

View this post on Instagram

A post shared by Karyn Pk (@homepk.nz)

החדירה של חברת נספרסו לישראל, גיוונה את כללי שתיית הקפה. ישראלים חיים ברמת עצימות גבוהה, קמים מוקדם, עושים ספורט, עובדים עד מאוחר, לעתים עובדים בלילה ושותים לפי סקר של משרד הבריאות בממוצע בין 2-2.5 כוסות קפה ביום, 4.2 קילוגרמים קפה לנפש בשנה, תוך גיוון בטעמים. בזמן מגיפת הקורונה עלתה הצריכה של קפסולות הקפה והישראלים התרגלו לשתות קפה טוב בבית, תוך שהם מוותרים על היציאות החוצה. 

העובדה שבכל קיץ נולדת קולקציית טעמים, צבעים וסגנונות שונים, הופכת את עולם הקפה קשור יותר ויותר לזה של האופנה. בקיץ לפני שנה עיצבה הדוגמנית אלסנדרה אמברוסיו קולקציית כוסות וטעמי קפה קר כולל סאפ, בסטייל ברזילאי. ג'ורג' קלוני כבר שנים מקשר בין אופנה וקולנוע למותג הקפה ומכונות הוולוטו פופ בצבעי רטרו מגוונים מדברים עם האופנות של השנה האחרונה. 

קפה קר של נספרסו (צילום: יחצ)
קפה קר של נספרסו (צילום: יחצ)


הילדים שלי יכולים לספר, שאמא שלהם אוהבת גם את המוצרים הנלווים. אחרי הכל, את לא יודעת מתי ג'ורג' קלוני יקפוץ לכוס קפה.