בימים האחרונים הדוגמנית עדן פינס בחרה לשתף את עוקביה באינסטגרם בכמה נושאים אישיים ביותר אותם היא חווה בעקבות המצב.   "כמויות של שיער נפלו לי", אמרה, והסבירה שלדעתה מדובר בהשפעות הלחץ והסטרס בהן היא נתונה, כמו כולם, מאז אותה שבת שחורה. היא עוד הוסיפה, שמעולם לא סבלה מנשירה, ואולם כמויות השיער שאיבדה פשוט מטורפות. באותה נשימה, גם שיתפה שהפנים שלה התמלאו פצעונים, ושלדעתה מדובר בתגובה הורמונלית.

הקשר בין אירועים טראומתיים ובין נשירת שיער מוכר הייטב. "מתח ממושך או כרוני מציב את הגוף בסיכון למגוון בעיות בריאותיות, בין היתר נשירת שיער, שיכולה להופיע כחודש וחצי עד ארבעה חודשים, לאחר מצב של לחץ ומתח נפשי קיצוני או טראומה", מסבירה ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר. ואירועי 7 באוקטובר הם קיצוניים וטראומתיים, וכל אחד מאיתנו עלול לסבול מההשלכות שלהם, באופן כזה או אחר.

בדרך כלל, לאחר שהמצב שגרם לסטרס כבר הסתיים, הבעיה תחלוף ללא  טיפול תוך כ-6 חודשים. מתח ממושך, או כרוני, מעמיד אנשים בסיכון למגוון של בעיות בריאותיות. אלה יכולים לכלול דיכאון וחרדה, כמו גם בעיות בעיכול ושינה ותופעות עוריות רבות. מתח כרוני נקשר כבר זמן רב לנשירת שיער, אך הסיבות לכך עדיין לא הובנו היטב.

יחד עם זאת ידוע, כי כאשר אנו נכנסים למצב של פחד וחרדה, הורמוני הסטרס (קורטיזול ואדרנלין) משתחררים, ומפריעים למחזוריות הטבעית של השיער, שכוללת שלושה שלבים: צמיחה, מעבר ומנוחה. משמעות הדבר היא שהשיער עלול לנשור מבלי שיוחלף, ובסופו של דבר יגרום לנשירת שיער וקרחות. נשירה תקינה נחשבת בין 50-100 שערות ביום, יותר מזה, יש צורך בבירור. 

מתח רגשי ידוע גם כגורם לסוג מסוים של התקרחות, הנקראת אלופציה אראטה. מצב זה מאופיין בכתמים קרחים פתאומיים על הקרקפת, שיכולים להתפשט ולכסות את כל הראש. לשמחתנו התופעה אינה קבועה ולעתים קרובות השיער צומח בחזרה, אם כי לעיתים נדרש טיפול. 

ד''ר סיון מרסר (צילום: יח''צ)
ד''ר סיון מרסר (צילום: יח''צ)

מה ניתן לעשות כדי לשפר את מצב השיער ?

בשלב הראשון, יש לגשת לבדיקת רופא עור מומחה. הבדיקה צריכה לכלול: בדיקת השיער עצמו, לבדוק מה הנזק שנגרם לו ולטפל בהקדם, וכן בדיקה של חוסרים תזונתיים בדם, ולטפל ולהשלים מה שנדרש. הטיפולים יכולים לכלול: תוספי תזונה שמסייע לתהליך הצמיחה, כמו ברזל, או רקיחת תכשיר מקומי. 

חשוב לציין, שלא ניתן לאבחן את הסיבות לנשירת שיער מבלי להיוועץ ולהיבדק על ידי רופא עור מומחה. שכן נשירה יכולה לנבוע מאלופציה (שהיא גם קשורה במצבי סטרס), או אפילו התקרחות מכנית שעלולה להיגרם אפילו ממתיחה חזקה של קוקו באופן יומיומי. מתיחה כזו על בסיס יומיומי, מעייפת את השורשים לאורך זמן, ועלולה לגרום לאיבוד שיער והתקרחות בקדמת הקרקפת.

עדן שיתפה שהלכה להסתפר, האם זה עוזר כנגד נשירת שיער?

"מדובר במיתוס", אומרת ד"ר מרסר. "תספורת אינה מסייעת בהצמחת שיער. אין דרך למנוע משיער לצמוח או לא לצמוח ע״י תספורת. קיימים פתרונות נקודתיים לנשירת שיער, ורובם תלויים באבחון הגורם לנשירה. בכל מקרה, טיפול בנשירת שיער יהיה שונה ממטופל למטופל, ובהתאם למקרה הספציפי, והוא מחייב בדיקה והתאמת טיפול אצל רופא עור מומחה".