למה קים קרדישיאן מדאיגה אותנו ככה? ממש עכשיו, העלתה קים בחשבון האינסטגרם שלה, תמונות אשר לא יתאימו לבעלי לב חלש. קים חלקה עם העוקבים שלה תמונות מדאיגות עם סימנים מופשטים אדומים כואבים על רגליה, זה נראה כמו כוויות אבל מסתבר כי היא מתמודדת עם פסוריאזיס כבר משנת 2011. היא שיתפה כי לאחרונה התלקח לה הפסוריאזיס: "לא אשקר, זה כואב" כתבה קים, "אני לא בטוח מה הטריגרים שלי הפעם. לא שיניתי את התזונה שלי. ניסיתי הכל "אבל המצב רק החמיר עבור קים הכוכבת. זהו מצב בו  תאי החיסון פעילים מדי ומעוררים דלקת ולנגעים לפרוץ. אמנם זו בעיית "עור" אבל היא משפיעה באופן ישיר על כאבים כרוניים, מצב נפשי ירוד עד דיכאוני ומחסום חברתי.    

קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך מתוך האינסטגרם)
קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך מתוך האינסטגרם)

זו לא הפעם הראשונה שקים חושפת בכנות את המצב האוטו-אימוני שלה. הוא  החל בגיל 25 בזמן ההתלקחות הראשונה קמתי באותו בוקר ולא יכולתי להרים את הטלפון שלי", המשיכה. "השתגעתי - אפילו לא יכולתי להרים מברשת שיניים, הידיים שלי כאבו כל כך. ככל שהיום עבר, קיבלתי קצת יותר תנועה בידיים, אבל הן ממש כאבו מבפנים - הרגשתי את זה בפנים. העצמות שלי." תחילה צוות הרופאים אשר טיפל בקים, אבחן במקור את התסמינים המפחידים כדלקת פרקים שגרונית וזאבת, לפני שהבינו כי זו דלקת מפרקים פסוריאטית, אשר יכולה לנבוע מפסוריאזיס.  

פנינו לד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר להבין קצת יותר לגבי הפסוריאזיס של קים ושל עוד כ- 7.5 מיליון אמריקאים הסובלים מפסוריאזיס.  זו מחלת עור כרונית המופיעה ב-2% עד 3% מהאוכלוסייה מסבירה ד"ר מרסר סיון, ישנן דרגות שונות של המחלה והיא גורמת לתאי העור באזור להתחלק בקצב מהיר מהקצב הרגיל, הדבר יגרום לנגעים מחוספסים ועבים, עליהם קשקשי עור בדרגות חומרה שונות.

יש אנשים אשר יסתובבו עם מפרקים יבשים במיוחד וכפות ידיים, הם מעולם לא אבחנו אבל יש להם פסוריאזיס. עד כה, לא נמצאה תרופה או טיפול אשר יעלים את המחלה לחלוטין, יחד עם זאת, ישנן  כיום הרבה אפשרויות ודרכים להקל על תחושת אי הנוחות, הצריבה, הכאב, היובש, הדימום והתגובה הקשקשית ממנה סובלים בזמן ההתלקחות. כמו כן, כבר מזמן הובן הקשר הישיר להתלקחות הפסוריאזיס עם ללחץ נפשי, פיזי או מנטלי, הכל נרשם בגוף ולכל טריגר יש כתובת! 

והנה ישראל כמדינת בת של אמריקה, גם לנו יש אוכלוסיית לא מבוטלת אשר סובלים מפסוריאזיס וזה יתבטא בשונה מאדם לאדם, בעוצמה ובאזור בגוף בה תתפרץ המחלה. ע"פ אגודת הפסוריאזיס הישראלית, בארץ סובלים כ- 3% מפסוריאזיס וזה מונה  כ- 240,000 איש.  למה שנישאר מאחור? 

כמו שראינו בתמונות שקים העלתה ברשת, ההתלקחות תאופיין בפריחות עבות, קשקשת, גרד, כשהמראה הוא עם גוון כסוף, קצת מראה של כוויה, מקבץ תאים אשר נערמו  בצפיפות ( קשקוש גס מאוד). 

קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך מתוך האינסטגרם)
קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך מתוך האינסטגרם)

אז מה ניתן לעשות וכיצד ניתן להקל על התגובה של הגוף והתלקחותו?

1. נתחיל ברוגע שלנו  מסבירה ד"ר מרסר, רוגע נפשי מאוד חשוב. מחקרים רבים הראו את הקשר בין לחץ לתופעות בגוף, לרבות תופעות עוריות ופסוריאזיס בפרט. זה יכול לפרוץ בעקבות טראומה וכמו הביצה והתרנגולת, לפעמים ההתלקחות תגרום בעצמה ללחץ נפשי גדול. הפחיתו לחץ וחרדה עד כמה שניתן וזה טוב גם ללב. מיינדפולנס, מדיטציה, מוזיקה, שינה נשימות ועוד כלים רבים אשר פרוסים לפנינו בעולם קפיטליסטי שכזה.

2. לא לגרד! כבר בילדות אמרו לנו לא לגרד אם עקץ אותנו חרק. לגרד את האזור המגורה זה הכי מתבקש אבל גם מאוד מזיק. תחושת הגירוד הנה ריאקציה לאזור מגורה, יבש ומקושקש. הגירוד שלו יחשוף את העור ליותר נזק, דימום ופצעים חשופים לחדירת חיידקים והתפתחות זיהום ואקזמה חריפה. 

3. הזינו את העור -  כשהעור מגורה מאוד חשוב להזין את העור בלחות . עוד לפני שהאזור מתלקח וחשוף, חשוב שהעור יוזן בהרבה לחות באופן שגרתי ויום יומי. יש להשתמש בתכשירים קוסמטיקה רפואית ולא בקרמים פשוטים, לא תכשירים מבושמים ולא בחומרים מגרים ואלכוהול. ההזנה תשמור על עור רך, גמיש ומלא בלחות ובכך תהיה הפחתה משמעותית במצבי יובש,  גירוד, אדמומיות, כאבים וקילופים. שתיית מים גם עוזרת לשמירה על לחות העור.

4. חשיפה מבוקרת -  מאז ומתמיד השמש היא מקור של בריאות ואנרגיה. השמש היא הראשונה בשרשרת המזון ובלעדיה כלום לא קיים. סגולותיה הבריאותיות של השמש באופן מבוקר ומאוזן, ידוע וחשוב. כדאי לשהות מעט בשמש אל מול האור האולטרה סגול (UV) לכן חשיפה בריאה תאט את צמיחת תאי העור ותשפר את מצב הנגעים. יש להיזהר מחשיפת יתר ולכן לפעול בשיקול דעת ולהמרח בקרם הגנה. יש לזכור כי חשיפה מוגברת לשמש מעלה את הסיכון לסרטן העור ועלול להחמיר את התפרצויות הפסוריאזיס.

5. NO NO - אלכוהול ועישון מחוץ לתחום. ברור שאין צורך להסביר ובכל זאת, מח האדם בנוי על פיצוי ותגמול מידי. שותים כדי להרגיש טוב עכשיו. מעשנים כי זה חברתי, ממכר ולכאורה מרגיע. כל אלו עלולים לעורר את התסמינים ולהוות מחסום נוסף המונע החלמה. תזינו את הגוף ברעים, הוא יגיב וינסה להפטר מהם גם דרך העור. אז אנחנו לא אמא שלכם, אבל תהיו אתם עם ראש על הכתפיים והקשבה לגוף.