עונת הקיץ כבר בפתח, הטמפרטורות עולות ורמת הלחות גבוהה וקרני השמש כל אלה משפיעים על העור שלנו (בכל זאת האיבר הכי גדול בגוף) וניתן לראות אצל הרבה אנשים תופעה של פצעים קטנים על המצח או באיזורים נוספים בגוף. 

אך אל פאניקה, מדובר בתופעה שכיחה בעונת הקיץ החמה והיא נקראת מיליאריה, חררה או במילים אחרות פצעי הזעה אשר נגרמים במצבים של לחץ, לחות וחום אשר מתגברים בעונת הקיץ בישראל. כדי להבין למה זה קורה פנינו לפולה בליק דיין מומחית לקוסמטיקה מתקדמת ורפואה טבעית שמטפלת בפניהם של הכוכבים הכי גדולים בישראל.

פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)
פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)

"פצעי זיעה הינה תופעה שפוגעת בדרך כלל בימים החמים במיוחד, לא רק בילדים אלא גם במבוגרים״ היא מסבירה לנו, ״אומנם לא מדובר בתופעה מסוכנת אך במידה ומזניחים את הטיפול בה, היא עלולה לגרום לזיהום משמעותי. הפריחה עצמה נוצרת בעקבות חסימה של נקבוביות העור, אותן צינורות שכל ייעודם זה להפריש את הזיעה החוצה. במקום להתאדות, הזיעה נשמרת מתחת לעור, מה שעלול לגרום להתפתחות של דלקת ופריחה אדומה מציקה ומגרדת.

הם יכולים להופיע בגלל מגוון רחב של סיבות וביניהן: נקבוביות סתומות, אלרגיות, לחץ, הורמונים, חשיפה לשמש (לאו דווקא זיעה), קשקשים, מצח שומני, רגישות לתרופות, דיאטה לא מאוזנת ועוד סיבות נוספות".

פצעי חום (צילום: פולה סטודיו)
פצעי חום (צילום: פולה סטודיו)

מה בנוגע למיקום הפצעים?
"פצעי זיעה יכולים להופיע בכל מקום בגוף אבל בדרך כלל הם הכי מטרידים כשהם מופיעים בפנים - בפרצוף או יותר נכון באזורי המצח והאף ולפעמים גם על הסנטר. אצל הילדים הקטנים הזעה רבה גורמת להופעה של פצעונים מגרדים על פני הגוף. הופעה בקיפולי העור צידי צוואר בתי שחי מאחורי הבירכיים  פריחה מלווה גרד״

גברים, נשים, ילדים, וגיל השלישי?
״התופעה כאמור יכולה להופיע בכל גיל והיא שכיחה במיוחד בתנאי לחות גבוהים. אצל הילדים הקטנים דבר נוסף הוא עליה של הרפס -זיהום ויראלי שכיח״

אפשר להימנע?
״על מנת להימנע, עד כמה שניתן, יש להקפיד על היגיינה אישית, ללא פשרות. להחליף סדינים לעיתים קרובות. אבק, ליכלוך, זיעה והמון חיידקים נמצאים על המצעים שלנו ולכן רצוי להחליף אותם לפחות פעם בשבוע או אפילו פעמיים״

פצעי חום  (צילום: פולה סטודיו)
פצעי חום (צילום: פולה סטודיו)

כיצד לטפל בזה?
״הפריחה בדרך כלל חולפת מעצמה עם או בלי תכשיר שמקל על הגרד, אך במקרים יותר קיצוניים שהפריחה כבר חדרה לשכבה העמוקה יותר של העור, זה יכול ליצור זיהום בעור שמצריך כבר טיפול אנטיביוטי. 

כשמבחינים בפצעי זיעה, כדאי להתחיל מיד לשמור על עור מאוורר כדי למנוע התפשטות של הפריחה. וללבוש בגדים קלים ונושמים. כמו כן, טיפול פילינג עדין על ידי ספוג יכול גם לסייע ולשפר קלות את הפריחה בכך שהוא מסיר את הלכלוך שחוסם את הנקבוביות. מומלץ לעשות שימוש בסבון טבעי או אקולוגי בלי חומרים כימיים ולהימנע מקרצוף חזק.

בנוסף יש כמה דברים שאפשר לעשות לבד בבית על מנת להקל, מים קרים מקלים על תחושת הגירוד כך שניתן לשפשף קוביית קרח על האזור המגורה ולעשות מקלחות קרות.

פצעי חום (צילום: פולה סטודיו)
פצעי חום (צילום: פולה סטודיו)

לימון - לימון משמש לטיפול בהרבה מקרים של בעיות עור. ניתן לסחוט לימוניים טריים לטבול צמר גפן במיץ ולמרוח על העור המגורה . לאחר שמתייבש יש לשטוף את האזור במים קרירים. 

גם חומץ תפוחים ידוע כחומר טבעי מחטא, אנטי בקטריאלי ובאופן כללי עוזר לתחושת הגירוד. יש למהול מעט חומץ תפוחים במים ולערבב אותם. לאחר כמה דקות של השרייה, מרחו בעדינות את המים על הפנים. לאחר כמה דקות שטפו את הפנים במים קרים.