אקנה היא אתגר שכיח בקרב נערות, המשפיע לא רק על העור אלא גם על הביטחון העצמי והרווחה הנפשית. בראיון מיוחד, חוה זינגבוים, חלוצת הקוסמטיקה הפרה-רפואית בישראל , מתמודדת עם הסוגיות המרכזיות המטרידות נערות בנושא האקנה. מהרגעת החששות ועד למתן טיפים מעשיים, זינגבוים מספקת מבט מקיף על הטיפול באקנה - מההיבט הפיזי ועד הרגשי. היא חושפת טעויות נפוצות, מציעה פתרונות יעילים, ומדגישה את חשיבות הגישה האישית בטיפול. בין אם את מתמודדת עם התפרצויות חוזרות או מחפשת את המוצר המתאים לך, הראיון הזה מציע תובנות חדשות ומעשיות לכל נערה המתמודדת עם אקנה.

אקנה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
אקנה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הרבה נערות מתביישות בנושא האקנה. איך את יכולה להרגיע אותן ולהראות שזו בעיה נורמלית?
בעיית האקנה הינה הפרעת העור השכיחה ביותר בקרב בניי נוער, ולא רק, גם בקרב בניי 30 פלוס. סביר להניח שלכל נערה עם אקנה יש חברה או בת ובן משפחה עם אקנה בהווה או בעברו. בנוסף מגוון שיטות הטיפול החדשניות, תכשירים ומכשור יבטיחו שלכל אחת ואחד יש טיפול שיתאים למצב האקנה וסגנון החיים. אקנה היום ניתן לטיפול מלא.

מה הטיפ הכי חשוב שיכול לעזור לנערות להתמודד עם אקנה ביום-יום?
התמדה טיפולית. אקנה הינה הפרעה כרונית, הורמונלית - גנטית. כתוצאה מכך הטיפול צריך להתאים לסוג הבעיה שהיא ארוכת טווח. בהתאם לכך חשוב במיוחד להתמיד בטיפול שהותאם, וחשוב שהטיפול יתאים למצב העור, לסוג האקנה ולסגנון החיים כך שההתמדה תתאפשר.

האם יש משהו שנערות עושות בטעות שדווקא מחמיר את האקנה?
נערות עושות טעויות רבות עם העור שלהן, כשזה מגיע לאקנה הטעויות הן אפילו חמורות במיוחד:

  1. שימוש בחומרים אגרסיביים: המחשבה המוטעית היא שאם ניקח חומר מייבש מאוד או מקלף, האקנה יחלוף במהירות, במציאות הטיפול האגרסיבי מייבש, מקלף, מאדים ובעצם גורם למצב דלקתי מוגבר כשהאקנה עצמו כבר דלקתי.
  2. ייבוש יתר- סבונים פעמיים ביום למשל כדיי לייבש. הצורך לייבש עור אקנתי נובע מטעות נפוצה שאם נייבש את העור האקנה יחלוף- בפועל ייבוש יתר וגירוי גורם לתופעה הפוכה, התפרצות פצעונים.
  3. יציאה לשמש במטרה לרפא את האקנה, נערות רבות חושבות ששיזוף ירפא ויעלים את האקנה, בפועל השיזוף יוצר כוויה שתחמיר את מצב העור ואת מצב האקנה ויכולה לגרום להעצמת מצב צלקות פוסט אקנה.
  4. טיפול עצמי, ״ פיצוץ חצ׳קונים״ בלשון העם. תהליך ניקוז נגעים, חייב להיעשות על ידיי קוסמטיקאית מוסמכת בקליניקה נקייה ומאובזרת וזאת כדיי למנוע הצטלקויות.
  5. איפור מוגזם- נערות רבות מאפרות את האקנה באיפור כבד המכיל: שמנים , סיליקונים, בישום, משמרים, חומריי גלם קומודוגנים אשר סותמים נקבוביות ותורמים לאקנה, יש להקפיד על תכשירים נטולי שומן, Non comedogenic וללא מברשות או ספוגיות.

לפעמים האקנה פוגעת גם בביטחון העצמי של נערות. איך לדעתך מומלץ לעזור לטפל גם בנושא הרגשי?
האקנה אכן פוגע בביטחון, אני ממליצה לנערות לעבוד על שינוי תפיסה מצד אחד-להבין שהערך העצמי אינו תלוי בשום גורם חיצוני, אסתטי או אחר. את שווה מעצם כמותך.

פוסט אקנה. חשוב להתמיד בטיפול (צילום: אינגאימג')
פוסט אקנה. חשוב להתמיד בטיפול (צילום: אינגאימג')

נערות רבות מתוסכלות מכך שהאקנה חוזרת גם אחרי טיפול. מה עוזר למנוע התפרצויות חוזרות?
לעיתים האקנה חוזר, בעקבות שינויי תזונתי, דבריי חלב, סטרס או שינוי הורמונלי. למי שיש נטייה לאקנה שינויים כאלה יכולים להביא להתפרצות- במצב של התפרצות נחזור לטיפול האקטיבי הראשוני שעזר מלכתחילה ונביא את העור לרגיעה, אז נוריד מינון למינון שמירה.
מה שמונע התפרצויות הוא איזון הורמונלי. אך אם אין יכולת להגיע לאיזון הורמונלי וגם לצד הטיפול התרופתי נכון להתאים טיפול משחתי משלים לשמירה על גמישות ולחות העור כמו גם שימוש בתכשירים אנטי דלקתיים פעילים.

יש המון מוצרים לאקנה בשוק. איך נערה יכולה לדעת מה באמת יעיל עבורה?
כדיי לדעת מה יעיל אין מנוס מאבחון עור מקצועי אצל קוסמטיקאית מדופלמת PME. כמו כן להתחיל טיפול ולשנות מינונים תוך כדיי בדיוק כמו כל טיפול שנוגע בגוף האדם- דיאטה, התעמלות או תרופות. מתחילים ומדייקים לפי תגובת הגוף.

HAVA ZINGBOIM Active Gel (צילום: יחצ)
HAVA ZINGBOIM Active Gel (צילום: יחצ)

איך מוצרי הטיפוח של "חוה זינגבוים" שונים מזה שנערות רואות בדרך כלל בחנויות?
הגישה הרווחת לאקנה הינה אגרסיבית. מוצרי הטיפול של חוה זינגבוים לאקנה שונים לחלוטין מכל מה שקיים בשוק הקוסמטיקה והקוסמטיקה הטיפולית. נשענים על הגישה הדו עומקית אנו פועלים בעומק העור לטפל בגורם בזקיק השערה ולא רק בשכבה החיצונית של העור. כך התוצאות הן לטווח ארוך. ללא גירויי תוך שמירה על עור חיוני וקורן אנו שומרים על העור תוך כדיי התהליך- תכשירים המיועדים לחידוש, הגנה, מניעת פיגמנטציה ונוגדי דלקת מאזנים בהדרגה את הפרשת השומניות, מורידים מדדי דלקת ומביאים את העור לאיזון וריפוי ללא תופעות לואי וללא פגיעה בכבד.

Active Treatment Lotion חוה זינגבוים (צילום: יחצ)
Active Treatment Lotion חוה זינגבוים (צילום: יחצ)

האם יש הבדלים בטיפול באקנה בין נערות לנערים? איך צריך להתייחס לזה?
ההבדל המשמעותי בין נערות לנערים הוא אופי האקנה ועובי העור, תמיד יש יוצאים מהכלל אך לנערים יש בדרך כלל עור עבה יותר, שומני יותר וזיפים, האקנה סוער ודלקתי. אלו בגלל רמות הטסטוסטרון הגבוהות יותר.

לנערות עור פחות שעיר והאקנה בדרך כלל פחות סוער. התכשירים דומים, מינון השימוש משתנה בהתאם למצב וסוג העור וכמובן חריפות האקנה. הטיפול הוא לגמרי פרסונלי.

הרבה נערות מושפעות מטרנדים וסגנון לבוש. איך זה יכול להשפיע על האקנה?
נערות המושפעות מטרנדים באופן כללי בדרך כלל מושפעות מטרנדים בסקין קר. הבעיה כשהן מתחילות לקנות תכשירי עור ללא פיקוח ותכשירים פעילים. המטופלת לא מכירה, ונוצרות כוויות, גלדים ובעיות קשות . אין שבוע שאנחנו לא מטפלים במי שקנתה באונליין כמה תכשירים לטיפול באקנה בלי להבין כלום וסך החומצות היה לה אגרסיבי ואפילו גרם לגירוי ודלקת עור.

איזה טיפ תציעי לנערה שלא מצליחה למצוא משהו שעובד בשבילה לאחר ניסיונות רבים?
כשמשהו לא עובד. אמליץ- לגשת לטיפול מקצועי לבצע בדיקת דם לפרופיל הורמונלי לבדוק מצב של שחלה פוליציסטית ולשלב רופא עור וקוסמטיקאית PME מומחית לטיפול משולב פנימי וטופיקלי כשכל התהליך מתועד בצילומים.

 חוה זינגבוים  (צילום: שי פרנקו)
חוה זינגבוים (צילום: שי פרנקו)

נסכם בכך שאקנה היא אתגר נפוץ שניתן להתמודד איתו בהצלחה. המפתח לטיפול יעיל טמון בהבנה שזוהי בעיה נורמלית ובהתמדה בטיפול המותאם אישית. חשוב להימנע מטעויות נפוצות כמו שימוש בחומרים אגרסיביים מדי, ייבוש יתר של העור, או ניסיונות טיפול עצמי לא מקצועיים. במקום זאת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי, להשתמש במוצרים מתאימים, ולשמור על שגרת טיפוח עקבית. זכרו שהערך העצמי אינו תלוי במראה החיצוני, וששילוב של טיפול פיזי ותמיכה רגשית יכול לסייע רבות. עם גישה נכונה וטיפול מתאים, ניתן להשיג שיפור משמעותי במצב העור ובאיכות החיים.