משהו מוזר קורה לנו בשנים האחרונות. בכל פעם שאנחנו פותחים את האינסטגרם, הטיקטוק או כל רשת חברתית אחרת, הן שם. משפחת קרדשיאן הפכה מזמן להיות יותר מסתם משפחה עשירה שמככבת בתוכנית ריאליטי - היא הפכה לתופעה תרבותית שמעצבת את האופן שבו אנחנו תופסים הצלחה, יופי ואורח חיים.
אבל מה באמת עומד מאחורי התופעה הזו? איך הצליחה משפחה אחת להפוך לכוח כל כך משפיע בתרבות המודרנית? התשובה מורכבת יותר ממה שנדמה, ואולי גם מטרידה יותר.
כשקים קרדשיאן לובשת שמלה, מיליוני נשים רוצות את אותה השמלה. כשקיילי ג'נר משיקה ליין קוסמטיקה, הוא הופך לרב מכר תוך שעות. אבל מעבר להשפעה על הצריכה שלנו, המשפחה הזו משפיעה על משהו הרבה יותר עמוק - על הערכים שלנו.
"המציאות" שהן מציגות ברשתות החברתיות ובתוכניות הריאליטי שלהן רחוקה מלהיות מציאותית. מאחורי כל תמונה "ספונטנית" עומד צוות שלם של צלמים, מעצבי שיער, מאפרים וסטייליסטים. מאחורי כל "הצלחה עסקית" עומד הון משפחתי עצום ורשת קשרים ענפה. אבל זה לא מפריע למיליוני צעירים לראות בהן מודל לחיקוי.
קחו למשל את קים קרדשיאן. מהרגע שעלתה לתודעה הציבורית, היא הפכה לסמל של נרקיסיזם קיצוני והתנהגות חסרת גבולות. הדוגמה הבולטת ביותר? ההחלטה שלה ללבוש את השמלה האיקונית של מרילין מונרו - מהלך שזכה לביקורת נוקבת ונתפס כחילול של פריט היסטורי חשוב. אבל עבור קים, זו הייתה עוד הזדמנות לייצר כותרות ולשמור על הרלוונטיות שלה.
המשפחה הזו הצליחה לייצר תרבות שבה הצלחה נמדדת אך ורק בכסף, חשיפה ונראות. במקום לקדם ערכים של אמפתיה, אינטלקט וחמלה, הן מקדמות עולם שטחי שבו המראה החיצוני הוא החשוב מכל. וזה משפיע על כולנו, גם אם איננו צופים בתוכניות שלהן או עוקבים אחריהן ברשתות החברתיות.
ההשפעה שלהן על התרבות הפופולרית היא עמוקה ומטרידה. הן הפכו את החומרנות והשטחיות לערכים מרכזיים, כשבכל הזדמנות הן מציגות לראווה את העושר שלהן ואת אורח החיים הראוותני. זו לא סתם התנהגות - זו השפעה מסוכנת על האופן שבו אנחנו תופסים הצלחה והגשמה עצמית.
אז מה הפתרון? אולי הגיע הזמן להתחיל לשאול את עצמנו שאלות קשות על הערכים שאנחנו מאמצים ועל התרבות שאנחנו מקדמים. במקום להיסחף אחרי מה שהקרדשיאנס מנסות למכור לנו, אולי כדאי שנתחיל לחפש דמויות להשראה שמקדמות ערכים אמיתיים של צמיחה אישית, תרומה לחברה ואותנטיות.
בסופו של דבר, השאלה האמיתית היא לא כמה עוקבים יש לנו באינסטגרם או איזה מותגים אנחנו לובשים. השאלה היא איזו חברה אנחנו רוצים לבנות, ואילו ערכים יובילו אותנו לעתיד טוב יותר. אולי הגיע הזמן להתעורר מהאשליה שמשפחת קרדשיאן מוכרת לנו, ולהתחיל לחפש משמעות אמיתית בחיינו.