פוראבר 21, רשת האופנה שכבשה את לבם של צעירים חובבי סטייל במחירים נגישים, הגישה ביום ראשון בקשה לפשיטת רגל בפעם השנייה תוך שש שנים, והודיעה כי תסגור את כל פעילותה בארצות הברית.

הרשת, שבשיאה הפעילה כ-800 חנויות ברחבי העולם (מתוכן 500 בארה"ב) גם כמה בישראל, מפעילה כיום רק כ-350 חנויות בארה"ב. כעת היא נכנעת לחלוטין ללחץ הגובר מצד המתחרות המקוונות, בעיקר ענקיות האופנה הסיניות שיין (Shein) וטמו (Temu), שהצליחו להציע מחירים נמוכים בהרבה.

View this post on Instagram

A post shared by Forever21 (@forever21)

האשמה מופנית למדיניות הסחר האמריקאית

במהלך חריג, החברה האשימה באופן ישיר את מדיניות הפטור המכס האמריקאית כגורם מרכזי לקריסתה. "לא הצלחנו למצוא דרך קיימת להמשיך לפעול, בהתחשב בתחרות מצד חברות אופנה מהירה זרות, שהצליחו לנצל את פטור דה-מינימיס כדי להציע מחירים נמוכים יותר ולפגוע במרווחי הרווח שלנו," אמר בראד סל, מנהל הכספים של F21 OpCo, החברה המפעילה את חנויות פוראבר 21 בארה"ב.

פטור "דה-מינימיס" הוא מדיניות אמריקאית המאפשרת ייבוא פריטים בשווי של פחות מ-800 דולר ללא מכס ותהליכי מכס סטנדרטיים כאשר הם נשלחים ישירות לצרכנים פרטיים. מדיניות זו מאפשרת לקמעונאים מקוונים סיניים כמו שיין וטמו לשמור על מחירים נמוכים במיוחד.

הקריסה של פוראבר 21 אינה אירוע בודד אלא חלק ממגמה רחבה יותר. קמעונאים פיזיים כמו רשת פוראבר 21 פועלים בסביבה תחרותית במיוחד שבה עלות העסקים יקרה ועולה עם שיעורי האינפלציה. מתחילת 2024 נרשמו כבר 20 בקשות פשיטת רגל בענף הקמעונאות בארה"ב, בעוד 25 רשתות קמעונאיות הגישו לפחות שתי בקשות פשיטת רגל מאז 2016, לפי נתוני Debtwire.

פוראבר 21 (צילום: שאטרסטוק)
פוראבר 21 (צילום: שאטרסטוק)

מה צפוי לקרות עכשיו?

F21 OpCo מתכננת מכירות חיסול בחנויותיה בארה"ב, בזמן שהיא עוברת תהליך מכירה ושיווק של נכסיה בפיקוח בית המשפט. החברה מעריכה את שווי נכסיה בכ-100 עד 500 מיליון דולר, בעוד שהתחייבויותיה נעות בטווח של 1 עד 10 מיליארד דולר.

החנויות בארה"ב והאתר יישארו פתוחים במהלך התהליך, והחנויות הבינלאומיות לא יושפעו. זו נקודת אור קטנה לאוהדי המותג מחוץ לגבולות ארה"ב.

סיפור חוזר

זו לא הפעם הראשונה שפוראבר 21 נקלעת לקשיים פיננסיים. הרשת הגישה בקשה להגנה מפני נושים בשנת 2019, ויצאה ממנה בעזרת Sparc Group, מיזם משותף בין Authentic Brands Group, בעלת מותגים רבים, לבין מפעילי קניונים Simon Property ו-Brookfield Asset Management.

כיום המותג נמצא בבעלות Catalyst Brands, ישות שנוצרה ב-8 בינואר 2025 באמצעות מיזוג של Sparc ו-JC Penney, רשת כלבו שנמצאת בבעלות מפעילי קניונים ו-Simon Property Group מאז 2020. Authentic Brands תמשיך להחזיק בסימן המסחרי ובקניין הרוחני של פוראבר 21, מה שאומר שהמותג עשוי להמשיך להתקיים בצורה כלשהי.