לפעמים פרסומת תמימה לג'ינס יכולה להפוך לסקנדל גזעני באינטרנט, וסידני סוויני גילתה את זה בדרך הקשה השבוע. השחקנית בת ה-27 הופיעה בקמפיין החדש של אמריקן איגל עם הסלוגן "לסידני סוויני יש ג'ינס מעולה" - אבל משחק המילים התמים על "גנים" ו"ג'ינס" הפך לסערה ברשתות החברתיות. ביקורתיים האשימו את הפרסומת בקידום עליונות לבנה ואף השוו אותה לתעמולה נאצית, בעוד מעריצים הגנו עליה בחריפות. איך פרסומת ג'ינס פשוטה הפכה לסקנדל כל כך גדול?

סידני סוויני (צילום: אינסטגרם)
סידני סוויני (צילום: אינסטגרם)

יש שבועות קשים בהוליווד, ובשבוע הזה התור הגיע לסידני סוויני. השחקנית, שנחשבת לאחת הכוכבות הצועדות של דורה, מצאה את עצמה במרכז סערה לא צפויה בגלל פרסומת לג'ינס שנראתה תמימה לחלוטין. הקמפיין החדש שלה עם אמריקן איגל, שנושא את הסלוגן "לסידני סוויני יש ג'ינס מעולה", הפך לסקנדל כשמבקרים פירשו אותו כמסר גזעני.

בסרטון הפרסומת, סידני נראית כפתרת את הג'ינס שלה בזמן שהיא אומרת: "גנים מועברים מהורים לצאצאים, ולעתים קרובות קובעים תכונות כמו צבע שיער, אישיות ואפילו צבע עיניים... הגנים שלי כחולים". בפרסומת נוספת, המצלמה מתרכזת בגופה בזמן שהיא לובשת סרבל ג'ינס עמוק ואומרת: "ההרכב של הגוף שלי נקבע על ידי הגנים שלי..." לפני שהיא מוסיפה "היי, עיניים כאן למעלה" כשהמצלמה חוזרת לפניה.

מה שנראה כמשחק מילים תמים בין "genes" (גנים) ל"jeans" (ג'ינס) הפך במהירות לשדה קרב באינטרנט. מבקרים בטענו שהמסר מקדם עליונות לבנה ואף השוו אותו לתעמולה נאצית. אחד המבקרים כתב: "איך סידני (ואמריקן איגל) מצפים שהקהל לא יפרש את זה כרמז לאאוגניקה ועליונות לבנה?" אחר הוסיף: "הפרסומת של סידני סוויני לאמריקן איגל היא פשוט תעמולה נאצית מודרנית. זה מטורף כמה זה גלוי".

המושג "גנים מעולים" זכה לביקורת מיוחדת, כאשר מבקרים טענו שהוא "משמש היסטורית לחגוג לבנות, רזון ואטרקטיביות". הביקורת התרכזה בעובדה שסידני, עם השיער הבלונד והעיניים הכחולות שלה, מדברת על התורשה הגנטית שלה בזמן שהמצלמה מתרכזת בפניה ובגופה.

אנג'י, משתמשת טיקטוק שביקרה את הפרסומת, הסבירה: "בזמן שהמצלמה עולה על הגוף שלה ועל הפנים והתכונות שלה, היא מדברת על עץ המשפחה שלה והגנטיקה שהועברה אליה, השיער הבלונד והעיניים הכחולות שלה, וכמה הם מעולים". היא הוסיפה שמדובר באחד ה"שריקות הגזעניות הכי רועשות וברורות שראינו לאחרונה".

אבל לא כולם הסכימו עם הביקורת הקשה. מעריצים רבים מיהרו להגן על סידני, וכינו את התגובות "משוגעות". "אני לא בטוח איך להגיד את זה בנחמדות, אבל אם אתם חושבים שפרסומת ג'ינס עם משחק מילים על כך שסידני סוויני יפה היא שריקה נאצית, אתם באמת צריכים להניח את הטלפון לזמן מה", כתב אחד המגנים.

מעריץ אחר הוסיף: "הטענה שהפרסומת של סידני סוויני לאמריקן איגל היא פרו-אאוגניקה בגלל משחק מילים על 'גנים טובים/ג'ינס טוב' היא באמת משוגעת. זה קמפיין ג'ינס, לא מניפסט. לא כל בלונדינית עם עיניים כחולות היא נאצית".

התגובה הזו מדגימה את הקיטוב השורר כיום ברשתות החברתיות, שבהן כל תוכן יכול להתפרש בצורה פוליטית או להפוך למחלוקת. סידני, שידועה בתפקידיה ב"יופוריה" ו"הלוטוס הלבן", מצאה את עצמה במרכז ויכוח שהיא כנראה לא ציפתה אליו כשהסכימה לקמפיין.

החברה אמריקן איגל, מצידה, לא נראתה מוכנה למחלוקת. הקמפיין אמור לגייס כסף לארגוני עזרה לנפגעות אלימות במשפחה, והחברה עובדת עם Crisis Text Line כדי לספק מענקים לתמיכה בבריאות הנפש. חלק מהרווחים ממכירת "הג'ינס של סידני" ייתרמו לארגון.

נשיאת אמריקן איגל, ג'ניפר פויל, הסבירה את בחירתה בסידני: "עם סידני סוויני במרכז, היא מביאה את הקסם, ואנחנו מוסיפים את הארון המושלם לשילוב המנצח של נוחות, יחס וקצת שובבות". היא הוסיפה שהקמפיין אמור לחגוג "מה שהופך את המותג שלנו לאיקוני - ג'ינס טרנדי שמוביל, אף פעם לא עוקב".

בסופו של דבר, הסיפור הזה מראה כמה רגיש המצב ברשתות החברתיות כיום. משחק מילים תמים יכול להפוך למחלוקת גזעית, וכוכבים מוצאים את עצמם צריכים להיזהר מכל מילה. סידני סוויני, שרק רצתה לקדם ג'ינס, גילתה שבעידן של מדיה חברתית, אין דבר כזה פרסומת תמימה.