כשאת בונה אימפריית יופי בשווי 1.2 מיליארד דולר, את אמורה לדעת שכל מילה שאת אומרת ברשתות החברתיות יכולה לעלות לך הכל. הודה קטאן, היזמית העיראקית-אמריקאית שהקימה את מותג הקוסמטיקה המצליח "הודה ביוטי", גילתה את זה בדרך הקשה. אחרי שפרסמה בטיקטוק סרטון מטורף שבו האשימה את ישראל בכל האסונות הגדולים של המאה האחרונה - כולל שתי מלחמות העולם ופיגועי 11 בספטמבר - ספורה החליטה שנמאס לה. רשת הקוסמטיקה הגדולה בעולם הוציאה אותה מהקמפיין החשוב ביותר שלה, וזה רק ההתחלה.
From claiming Jews steal the organs of Palestinians to now blaming WW1, WW2, 9/11, and 10/7 on Jews, Huda Khattan - owner of Huda Beauty - just won’t stop with her anti Jewish rants.
— StopAntisemitism (@StopAntisemites) July 28, 2025
Why is Sephora still carrying this bigot’s products in their stores? pic.twitter.com/z7Fv2XTQC3
ביולי האחרון, הודה קטאן פרסמה בטיקטוק שלה סרטון שהשאיר את כל עולם הקוסמטיקה עם פה פתוח. מול 1.7 מיליון עוקבים, היא פשוט העיפה קונספירציה אנטישמית מטורפת שהאשימה את ישראל בכל דבר רע שקרה בעולם במאה האחרונה. "כל תיאוריות הקונספירציה שיוצאות ההרבה ראיות מאחוריהן - שישראל הייתה מאחורי מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה, 11 בספטמבר, 7 באוקטובר - הם אפשרו לכל הדברים האלה לקרות," אמרה בביטחון מוחלט.
עברו כל גבול: מותגי הקוסמטיקה שהתבטאו נגד ישראל והראו תמיכה בטרור
הבעיה? זה לא רק שקר מוחלט, זה גם אנטישמיות קלאסית שגרמה לסערה בינלאומית. ארגון "להפסיק אנטישמיות" מיד עלה על זה ודרש מספורה להפסיק לשתף פעולה עם המותג שלה. הסרטון הוסר מטיקטוק בגלל "הפרה של כללי הפלטפורמה", אבל הנזק כבר נעשה.
ספורה אומרת "די"
ספורה, שבבעלות קונצרן הלוקסוס LVMH, בהתחלה ניסתה לשחק על זמן. הם פרסמו הודעה זהירה שהם "בוחנים את המצב ופועלים בשיתוף עם המותג", אבל ככל שהלחץ הציבורי גדל, הם הבינו שאין ברירה. השבוע הוחלט סופית - הודה ביוטי מוצאת מהקמפיין "אקספרטס" של ספורה, אחד מהקמפיינים הכי יוקרתיים ורווחיים של השנה.
זה לא סתם קמפיין - זה הבמה הכי חשובה בעולם הקוסמטיקה שמציגה את השמות הכי גדולים כמו פטריק סטאר וגוצ'י ווסטמן. להישאר בקמפיין הזה זה כמו לקבל חותמת של "אמין ומקצועי" מהחברה הכי משפיעה בתחום. לצאת ממנו? זה סימן שהפסדת את האמון.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
הניסיון הנואש לתקן
לפני שבועיים, הודה ניסתה לעשות דמג' קונטרול. היא פרסמה סרטון תגובה ארוך שבו טענה שהמילים שלה "התפרשו לא נכון" ושהסרטון המקורי היה רק "ביקורת על המדיניות הישראלית, לא על יהודים או יהדות". לפי הטענה שלה, היא הסירה את הסרטון בעצמה אחרי שראתה שהתוכן שלו "שונה", והאשימה את המבקרים שלה שהם מובילים נגדה קמפיין השמצות.
הבעיה שההסבר שלה לא שכנע אף אחד. כשאת אומרת במפורש שישראל הייתה מאחורי מלחמות העולם ו-11 בספטמבר, קשה לטעון שזה היה רק "ביקורת מדיניות". זה בדיוק הסוג של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות שמופיעות בכל פורום של שנאת יהודים ברשת.
האימפריה שמתמוטטת
הודה קטאן בנתה את האימפריה שלה מהשורשים. נולדה בארצות הברית להורים ממוצא עיראקי, היא הקימה את המותג ב-2013 והפכה אותו לאחת מחברות הקוסמטיקה המצליחות בעולם. המותג נמכר לא רק בספורה, אלא גם באתרים הבינלאומיים הכי מכובדים כמו הרודס ונייקה בהודו.
HUDA Beauty and owner Huda Kattan have been CUT from Sephora’s high-profile fall “Experts” campaign, which spotlights major names like Patrick Starr, Gucci Westman, & Mario Dedivanovic.
— StopAntisemitism (@StopAntisemites) August 21, 2025
This is a significant first step, but it’s not enough.
Advocates and customers - including… pic.twitter.com/xE0XKoJu9X
אבל הבעיה היא שבצפון אמריקה, הודה ביוטי מסתמכת כמעט לחלוטין על הפצה בלעדית דרך ספורה. זה אומר שאם ספורה תחליט לחתוך אותה לגמרי, היא תאבד את השוק הכי חשוב שלה. ארגון "להפסיק אנטישמיות" כבר הבהיר שהסרה מהקמפיין זה רק "צעד ראשון משמעותי", אבל זה לא מספיק. עד שספורה לא תנתק מהמותג לחלוטין, הם יקראו לחרם על הרשת.
זה הסיפור הקלאסי של איך רגע אחד של טירוף ברשתות החברתיות יכול להרוס עשרות שנים של עבודה קשה. הודה קטאן הייתה אחת הדמויות הכי מכובדות בעולם היופי, אישה שהוכיחה שאפשר לבנות אימפריה בינלאומית גם בלי להיות מהממסד האמריקאי הלבן והזכר.
אבל כשאת מפיצה שקרים אנטישמיים באופן כל כך גלוי וחצוף, אף אחד לא יכול להתעלם מזה. בעולם שבו המותגים מנסים להיות "מודעים חברתיות" ו"אחראיים", לשתף פעולה עם מי שמפיץ שנאה זה פשוט בלתי אפשרי.
הסיפור הזה גם מראה כמה חזקה ההשפעה של הלחץ הציבורי וארגונים כמו "להפסיק אנטישמיות". כשהם מחליטים להילחם, הם יכולים להביא גם את הקונצרנים הכי גדולים ברכבת. LVMH, שמחזיק בספורה, הבין שהקשר עם הודה קטאן עלול לפגוע בכל התדמית של הקבוצה.
עכשיו נשאר לראות האם זה יהיה מספיק כדי לגרום לספורה לנתק לגמרי את הקשר עם הודה ביוטי, או שהם ינסו לשחק על זמן ולקוות שהרעש יירגע. אבל אחד הדברים בטוח - בעולם של 2025, כל מילה נשקלת, וכל טיקטוק יכול לעלות מיליארד דולר.