מדי קיץ נכנסים עשרות אלפי בני נוער לראשונה בחייהם אל מעגל העבודה. חזרנו יחד עם מנהלים בכירים כיום, אל עבודות הקיץ הראשונות שלהם, והופתענו לשמוע כיצד החוויות מאז השפיעו על הקריירה המקצועית שלהם שנים לאחר מכן. מי בכתה יחד עם ילדים על גלגיליות, מי למד מחוויית מכירה של המבורגר, מי התרגשה מקריאת שמה בעיתון, ומי עדיין עובדת במקום העבודה שבו החלה את הקריירה שלה כנערה בת 16.

עדי יזדי-דננברג - סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בחברת Commit 

מאז שאני זוכרת את עצמי, אני עובדת. זה התחיל בגיל 11, כשעשיתי בייביסיטינג למשפחות רבות בשכונה. בזכות היתרון המובהק שהיה לי בהיותי אחות שנייה למשפחה בת חמש אחיות, והודות למשפחות שהכירו אותי דרך אחיותיי הקטנות – נוצר לי מוניטין של בייביסיטרית אחראית, מנוסה וכיפית, והביקוש היה תמיד גבוה מאוד. עם השנים, עבדתי בעבודות שונות נוספות: הייתי דיילת בסופר, נתתי שיעורים פרטיים, הדרכתי בקייטנות, כתבתי שמות על גרגר של אורז ומכרתי אותו בתוך שרשרת בדוכנים בקניונים, ועוד. הדבר שהכי נהניתי ממנו בעבודותיי כילדה היה היותי כתבת צעירה ב'מעריב לילדים'. הייתי כותבת כתבות ומקבלת 200 שקלים לכתבה שפורסמה. אני זוכרת שבבקרים בהם התפרסם העיתון, הייתי רצה לדוכן העיתונים שברחוב עוזיאל בר"ג, ולא הייתה מאושרת ממני לראות את הכתבה כששמי מתנוסס על גביה. כאחות גדולה וכילדה בעצמי, כתבתי על נושאים שעניינו ילדים כמו מקובלות בחברה, משקפיים, הגשה בגובה העיניים של נושאים קשים כמו מחלות וכו'.

עדי יזדי דננברג (צילום: דיויד גארב)
עדי יזדי דננברג (צילום: דיויד גארב)

מימי נאמן-שייך - סמנכ"לית שיווק רשת "מאפה נאמן" 

העבודה הראשונה שלי הייתה בחופשת הקיץ כאשר הייתי בת 16. שנה קודם נפתחה חנות הדגל של רשת "מאפה נאמן" השייכת למשפחה שלי, בקניון עזריאלי בירושלים וזאת הייתה הזדמנות מצוינת בשבילי להתנסות בעבודה ולהרוויח כסף בכוחות עצמי במקום שהיה לי לבית. אני זוכרת שלא קיבלתי ״הנחות״ ועבדתי בסניף כמוכרנית. העבודה כללה גם ניקוי של הסניף וסידור המאפים לאורך כל שעות היום, ואני ראיתי בזה הזדמנות ללמוד את העסק ולהכיר אותו על כל גווניו. תמונה גדולה של סבי עם עגלת תינוק ובתוכה מאפים, קישטה את הקיר בכניסה לחנות, ואני זוכרת לא מעט לקוחות ירושלמים ותיקים שניגשו אלי וסיפרו לי שהכירו את האיש שבתמונה, ואני הייתי עונה בגאווה: "זה סבא שלי!".

במקביל כל בני המשפחה שלי עבדו בסניף, וכך מצאתי את עצמי עובדת עם הוריי ועם האחים שלי באותה החנות כל שעות היום. זה היה מאוד חוויתי עבורנו וגיבש אותנו כמשפחה. מצד שני שם כבר נתקבעה ההיררכיה בניהול העסק, והבנתי שאבא שלי הוא גם הבוס שלי, ושיש דברים שאחי הבכור מחליט, ועלי לקבל.

במבט לאחור, התקופה הזאת לימדה אותי מה המהות של עבודה, למדתי לקחת אחריות, איך ניתן להרוויח כסף בכוחות עצמי, מהי עבודת צוות והכי חשוב למדתי היטב את העסק החל משטיפת הרצפה ועד לניהול הסניף במהלך השנים. אין לי ספק שאי שם בגיל 16 קיבלתי את הכלים והידע שהביאו אותי למקום שבו אני נמצאת היום.

מימי נאמן שייך  (צילום: אלון שהרבני)
מימי נאמן שייך (צילום: אלון שהרבני)

יווני שור, סמנכ"לית שיווק , אוגלו ישראל  

מגיל שש הייתי ספורטאית תחרותית, תחילה בהחלקה אומנותית על הקרח ואז בהחלקה אומנותית על גלגיליות. בגיל 14 עברתי קורס מדריכי החלקה אמנותית על גלגיליות בוינגייט וכבר באותו הקיץ התחלתי להדריך קייטנות של ילדים ברמת מתחילים. למען האמת זה היה עבורי הלם גדול. בסוף אותו הקיץ נפתחה שנת הפעילות הראשונה שלי כמדריכה שבמהלכה ליוויתי ארבע קבוצות של ילדים קטנטנים בגילאים צעירים. שם למדתי המון על סבלנות, התמודדות עם קשיים, הורים לחוצים וילדים שבמשך 45 דקות של שיעור רק רוצים את אמא.  לראשונה התמודדתי עם פציעות ובכי, בעיקר של הילדים אבל גם שלי, והבנתי עוד יותר מה זה אומר להתמיד ולהיות אדם הישגי. אני חושבת שבשביל טינאייג׳רית זה היה boothcamp לחיים וחלק גדול ממה שלמדתי באותם חודשים ראשונים מלווה אותי עד היום. זו הייתה חוויה מורכבת: מצד אחד זו הרגשה נפלאה ללוות ילדים מגיל כל כך צעיר ולראות אותם מתקדמים ולומדים דברים חדשים, מצד שני 20 ילדים על גלגלים זה אתגר רציני מאוד שמלמד אחריות מהי. 

יוני שור (צילום: דנה תמרי)
יוני שור (צילום: דנה תמרי)


אסף בן דב – סמנכ"ל שיווק ומכירות רשת מלונות אפריקה ישראל 

העבודה הראשונה שלי הייתה בגיל 16 בבורגר ראנץ' - רשת המבורגרים שהייתה ידועה בכל בית בישראל. זו הייתה הפגישה הראשונה שלי עם עולם השירות, המכירה והעדפת הלקוח. אחרי התלמדות קצרה למדתי להרגיש את ההצלחות הקטנות כשהצעתי עוד משהו להזמנה וזה נרכש, ולוודא שכולם קיבלו בדיוק מה שהם ביקשו. לאט לאט למדתי איך להציג את הדברים: מחד, מכירתי ומושך, ומאידך נדרש להשלמת ארוחה ממש מפנקת. ידעתי שאנשים מגיעים בגלל השם כי בשעתו זה היה מותג מנצח בייצור ישראלי. לקחתי גם מהשיעור הזה דבר או שניים, ומכאן מצאתי עצמי נמשך לכל פן המכירות: למכירה, לחישוב הנכון, למותג, לשיווק ולהתרגשות לראות תהליך נכון שמייצר חוויה מוצלחת אצל הצרכן. היום , אחרי המון שנים, אני סמנכ"ל מכירות ושיווק ועדיין כל מה שאהבתי וריגש אותי עוד אז, כילד בן 16, אני מיישם. 

אסף בן דב  (צילום: תמר מוצפי)
אסף בן דב (צילום: תמר מוצפי)