- הפדרציות היהודיות בקנדה שמייצגות יחד את הקהילה היהודית השלישית בגודלה בעולם גייסו מאז פרוץ המלחמה כ-100 מיליון דולר קנדי עבור סיוע לעיר שדרות, לצפון ולמען תושבי עוטף עזה ומדינת ישראל בכלל. בנוסף, הקהילות היהודיות קיימו עשרות עצרות תמיכה בישראל ברחבי קנדה, בשיתוף פעולה עם השליחים הצעירים של הסוכנות היהודית ובהשתתפות אלפים מהקהילות היהודיות ומחוצה להן בערים מרכזיות כדוגמת טורונטו, מונטריאול, וונקובר ואוטווה. בעצרות השונות נכחו גם בכירים בקנדה, ביניהם ראש הממשלה ג’סטין טרודו. כחלק מהרצון לסייע למדינת ישראל ואזרחי ישראל , הציבו הפדרציות היהודיות בכלל צפון אמריקה (ה-JFNA) יעד גיוס של 500 מיליון דולרים עבור מדינת ישראל ויישובי הדרום בפרט. שרה מאלי, מנכ"לית מגבית קנדה בישראל: "יהדות קנדה ידועה בתור אחת הקהילות הציוניות החזקות בעולם. הקהילה מתאבלת יחד עם אחיהם ואחיותיהם בארץ, אך לצד העצב וההלם יש עוצמות פילנטרופיות וקהילתיות עצומות.  אותה קהילה יהודית קנדית שלא עזבה את שדרות ב-20 השנים האחרונות היא הקהילה היום שעומדת איתנה וצועקת – אנחנו איתכם, לתמיד. נמשיך לעבוד עם נציגנו בשטח באופן שוטף, תוך קשב לצרכי הפצועים והמפונים, ותמיכה בהם בטווח המיידי ובטווח הארוך".

- מנכ"ל מוזיאון הסובלנות, יוני ריס, חילק חולצות וסיכות של מטה החטופים עם הכיתוב ״מחזירים אותם הביתה עכשיו״ לחברי קונגרס בארה״ב בהם ניקי היילי, שגרירת ארה״ב לשעבר ומועמדת לנשיאות ארה״ב. ריס: "צוות המוזיאון מחזק את ידיהם של משפחות החטופים ומודה לחברת אל-על על שיתוף הפעולה ועל הסיוע של כל המעורבים בארץ ובעולם, ומייחל לשובם של החטופים במהרה!".

ניקי היילי (צילום: יח''צ מוזיאון הסובלנות )
ניקי היילי (צילום: יח''צ מוזיאון הסובלנות )

- נגני התזמורת הסימפונית חיפה יצאו להופיע בהתנדבות בפני ילדי קיבוץ כרמיה אשר פונו מבתיהם בעוטף עזה ומתארחים בקיבוץ "נחשולים". הילדים האזינו לשני קונצרטים בסגנונות שונים ואף זכו ביחד עם משפחותיהם למופע של המוזיקאי שלמה גרוניך אשר ביצע ממיטב שיריו, בליווי נגני תזמורת 'ביג בנד' חיפה. במהלך התקופה הקרובה, ימשיכו נגני התזמורת הסימפונית חיפה להופיע בהתנדבות במקומות נוספים בהם מתארחות משפחות אשר פונו מבתיהן עקב המלחמה.

התזמורת הסימפונית חיפה (צילום: באדיבות התזמורת הסימפונית חיפה)
התזמורת הסימפונית חיפה (צילום: באדיבות התזמורת הסימפונית חיפה)

- חברת "מבטח סימון", מנהלת ההסדרים מהגדולות בישראל, תעניק לעובדי ומתנדבי ארגון זק"א שירותי סיוע נפשי ותמיכה רגשית. השירות יינתן ללא עלות כספית לצוותי זק"א באופן טלפוני על ידי צוות מקצועי של פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים. השירות יינתן על ידי חברת B-WELL תוך 24 שעות מרגע קבלת הפנייה ויועמד לרשות הצוותים עד לסוף שנת 2023.

- יוניליוור ישראל נרתמת למאמץ הלאומי מאז תחילת המלחמה בתרומה של מוצרי מזון וטואלטיקה דרך ארגוני "לתת" ו"פתחון לב" לאלפי אזרחים מפונים . פיינטים של מגנום ושלגונים מסוגים שונים של גלידת שטראוס נתרמו לבתי החולים בדרום ובצפון. כמו כן, שפים של החברה יצאו לבשל ולסייע במטבחים גדולים של צה"ל וכוחות הביטחון. בנוסף נתרמו כ-30 מחשבים ניידים לילדים מפונים מהקיבוצים נירים ורעים.

- חברת "צים אורבן" מקבוצת רני צים מרכזי קניות, הקדישה, יחד עם עובדיה, את השבועות האחרונים, להקמת מערך התנדבות מטעמה אליו גויסו צוותי החברה בכל רחבי ישראל.  החברה הפכה את מתחמי הקניות שבבעלותה לנקודות איסוף וחלוקת תרומות, והקימה חמ"לים שאוספים ציוד עבור החיילים ומפוני הדרום והצפון. בנוסף נפתחה ספרייה לילדים ומבוגרים וחולקו לילדים מאות משחקי קופסא חדשים. בשבוע האחרון אף התקבלה במקום תרומה מ'התאחדות עולי אמריקה וקנדה בישראל' שפרקו במתחם שתי משאיות מלאות ציוד חדש בשווי של כ-100 אלף שקלים.

- פלטפורמת המשלוחים "תן ביס", נרתמה למאמצי הסיוע הלאומיים והקימה את מערך הסיוע 'מחזקים ומסייעים' שנועד לתמוך בעורף, ובכלל זה בפצועים, בצוותי הרפואה בבתי החולים, ובניצולי השואה. החברה הקימה פלטפורמה ייעודית המאפשרת לתרום ארוחה חמה, סל מוצרי מזון או טואלטיקה, ובכך מאפשרת  לכל אזרחי המדינה לתרום למאמצי הסיוע הלאומיים. עד כה, נתרמו אלפי מארזי ארוחות חמות וסלי מוצרי מזון וטואלטיקה בשווי מאות אלפי שקלים.

- פארק השעשועים Magic Kass יצא במהלך של הזדהות ותמיכה במשפחות הילדים החטופים. על כל מתקני הפארק נתלו תמונותיהם של הילדים החטופים עם ציון שמותיהם והגיל שלהם, זאת  במטרה לשמר ואף להעלות את המודעות למאמץ והדחיפות להשבתם הביתה מיד. על מבנה הפארק העצום הותקנה כתובת ענק של נורות לד הקוראת להשבת כל החטופים הביתה מיד - BRING THEM HOME NOW! את הכתובת העצומה ניתן לראות למרחקים, עם רדת החשיכה.

כתובת הענק הקוראת להשבת כל החטופים הביתה (צילום: יח''צ פארק השעשועים Magic Kass)
כתובת הענק הקוראת להשבת כל החטופים הביתה (צילום: יח''צ פארק השעשועים Magic Kass)

- בעקבות המצב הבטחוני והמלחמה, המרכז לצמיחה פיננסית הקים מתחם ייעודי באתר שלו תחת הכותרת: "אתכם גם בזמנים קשים – התנהלות כלכלית נכונה בעת משבר", ובו הוא מציע בחינם, לציבור הרחב, מגוון הרצאות ומפגשים בזום עם מיטב המומחים, סרטונים ותכנים ייעודיים, פודקאסטים ועוד – במטרה לתת מענה לאתגרים הכלכליים של משקי בית פרטיים ומשפחות, עצמאים ובעלי עסקים קטנים.

- 5% מכל רכישה ברשת "צמר שטיחים יפים"  יתרמו לפרויקט "אחים לדרך" - מרכז חירום הוליסטי חינמי, שהקימה עמותת "טאותרפיה" לטיפול בטראומה לחיילי צה"ל, נפגעי פעולות הטרור והאיבה ומסיבת הטבע "נובה".

- מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה
אהוד דנוך, מנכ"ל אקרשטיין תעשיות

המלחמה פגשה את אקרשטיין כבר בשבת בבוקר, זמן קצר אחרי קרות הטרגדיה, כשהתחילו פניות מגורמי מדינה שונים שביקשו שנתכונן לאספקה נרחבת של סדרת מוצרי מיגון מבטון שמייצרת אקרשטיין. זה נתן לי מושג ראשוני מול איזה סדר גודל של אירוע אנחנו עומדים.

במקביל התחילו להגיע ידיעות על עובדים שלנו מאזור הדרום שנפגעו, עובדת שנרצחה, בן של עובד שהוא שוטר שנהרג בעת מילוי תפקידו, ועובדים שבתיהם ספגו פגיעות. עובדים אחרים בתחושת פחד וחוסר אונים כמו רבים מתושבי הדרום באותה נקודת זמן. הבנתי שאנחנו הולכים אל הבלתי נודע ויש לתת מענה מקיף בתוך זמן קצר מאד. 

כמנהל אתה מבין שאקרשטיין אינה עסק רגיל. מדובר בעסק שמייצר את כל סוגי אמצעי המיגון הפיזי למערכת הבטחון וחייב להמשיך לתפקד גם בזמן מלחמה. מקירות בטון מזויין בצורת T בגובה 9 מטר, דרך מיגוניות, ממ"דים, ועד אמצעי מיגון לכלים כבדים.

הביקושים עולים ומגיעים בכל שעות היממה. השמשנו קווי יצור נוספים והגדלנו את יכולת היצור. אנחנו עובדים 24/7, הקמנו חדר מצב שמקבל הזמנות, והיעד שהגדרנו הוא לא להשאיר פניות ללא תאריך אספקה מוגדר. 

חשוב לקחת בחשבון שאנחנו מתמודדים עם מחסור גדול בעובדים כתוצאה מגיוסי המילואים. כמה מהאתגרים שאנחנו מתמודדים איתם כרגע הם קושי בשינוע מטענים מחו"ל לישראל באוויר ובים, עד כדי מצב שחברות ספנות גובות היטל מלחמה בסך של עשרות אחוזים. קיימים גם קשיים בהובלה כתוצאה מגיוס נהגים ומשאיות.

לסיכום – אנחנו נמשיך בכל הכוח למלא את המשימות שלנו על הצד הטוב ביותר לטובת כל זרועות מערכת הביטחון ואזרחי ישראל, ונעמוד בכל משימה שהוטלה ותוטל עלינו. כוחנו באחדותנו וביחד ננצח!!

אהוד דנוך, מנכ''ל אקרשטיין תעשיות (צילום: אסנת רום סטודיו)
אהוד דנוך, מנכ''ל אקרשטיין תעשיות (צילום: אסנת רום סטודיו)