ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון וראש ממשלת אוסטרליה לשעבר סקוט מוריסון, הגיעו בראשית השבוע יחד עם ח"כ דני דנון לביקור במרכז לחיילים בודדים בבית הכרם בירושלים. במסגרת המפגש התקיים שיח עם החיילים והוצגה פעילות המרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין. ליאורה רובינשטיין - מנכ"לית המרכז, סיפרה על הפעילות במקום, על אובדן החיילים שנהרגו מאז השבעה באוקטובר, ועל קמפיין גיוס התרומות שהמרכז מנהל בימים אלו על מנת לענות על הצרכים והאתגרים בעקבות המלחמה. 

> חברת Wix הקימה אתר ייעודי לתמיכה בעסקים בקו העימות תחת השם: "קונים דרום צפון". האתר נועד לסייע למאות עסקים המתקשים לפעול בשל המלחמה, ופינוי הישובים בקווי העימות בדרום ובצפון, והוא יאפשר לבעלי עסקים בדרום ובצפון למכור 'גיפט קארד' ולקבל את התשלום עליו כבר עכשיו, עם הבטחה לספק את השירותים והמוצרים בעתיד, כאשר רוחות המלחמה יירגעו.
הפרויקט נועד לסלול לעסקים אלו את הדרך לחידוש הפעילות, ולתת כבר עכשיו לבעלי העסקים תמריץ להקים מחדש את החנות, המסעדה או הסטודיו שלהם, כשתסתיים המלחמה, וניתן יהיה לשקם את אזורי העימות ולחזור לפעול בהם.    

מיזם ''קונים דרום צפון'' (צילום: יח''צ)
מיזם ''קונים דרום צפון'' (צילום: יח''צ)

> שיתוף פעולה מנחם ומפנק במיוחד בין השף חיים כהן לבין ארגון CAM - "התנועה למלחמה באנטישמיות". בימים אלו חורש את הארץ הפוד-טראק של השף כהן ועוצר לפנק את חיילי צה"ל, מפוני הדרום וכוחות הסיוע והביטחון, במגוון מטעמים מעשה ידיו. מאחורי יוזמת הפוד-טראק של כהן עומד ארגון CAM שהקים בימים אלו קרן חירום לסיוע לארגונים ויוזמות הפועלות למען נפגעי ה7/10. הפוד טראק הספיק כבר לבקר באופקים, במבואות החרמון ובשפיים, וצפוי להתגלגל עד לרהט ולמקומות נוספים בהמשך.
סשה רויטמן-דרטווה מנכ"ל CAM ציין: "בתגובה למתקפה של השבת השחורה, הקמנו קרן חירום לתמיכה בארגוני סיוע בישראל המספקים סיוע ישיר לאנשים ולקהילות שהושפעו מהאלימות. עד כה חולקו למעלה מ-1.1 מיליון דולר, שעושים הבדל אמיתי בשטח".

חיים כהן וסשה רויטמן-דרטווה (צילום: יח''צ)
חיים כהן וסשה רויטמן-דרטווה (צילום: יח''צ)

> קבוצת כדורי, אשר נרתמה עם תחילת המלחמה לסייע לתושבי הדרום והחיילים בחזית באמצעות תרומה כספית ושינוע חבילות ומוצרים, נרתמת למאמצי שחרור החטופים המחוזקים בשבי חמאס בעזה,  ביניהם תינוקות וילדים, באמצעות הדפסה וחלוקה של שלטים מיוחדים להדבקה על השמשה האחורית של הרכב עם הכיתוב ׳תינוק בעזה- החזירו את החטופים עכשיו׳. קבוצת כדורי תקדם את היוזמה באתר קבוצת כדורי ו-Skywell ובנכסיה הדיגיטליים. את המהלך מלווה משרד הפרסום בלאנקו.


> קהילת פארק העסקים החכם קיסריה נרתמה למאמץ המשותף לתמיכה בנפגעי המלחמה ובמערך הלוחם. עשרות רבות של עובדי הפארק, מחברות מובילות בתחומן, התגייסו לסייע בהפעלת מרכז לוגיסטי ייחודי שהוקם בפארק, לצורך איסוף תרומות למען חיילי צה"ל והמשפחות המפונות מעוטף ישראל. בנוסף, במסגרת הסיוע לחקלאי יישובי העוטף, רכשה מנהלת פארק העסקים קיסריה כ-5,000 רקפות ממשתלה בנתיב העשרה. כמו כן, עובדי המנהלת, החברה לפיתוח קיסריה וקרן אדמונד דה רוטשילד, יצאו לקטיף אבוקדו במושב מבקיעים.

> אגודת ידידי "אנו" - מוזיאון העם היהודי (לשעבר בית התפוצות), מזמינה את משפחות העוטף והצפון אשר התפנו מבתיהם, לביקור במוזיאון ללא תשלום. האגודה מעמידה לרשות המפונים מערך היסעים להגעה. המוזיאון נמצא בקמפוס אוניברסיטת תל אביב, ברמת אביב, יש בו מרחבים מוגנים והוא פועל על פי הוראות פיקוד העורף.

מוזיאון אנו מארחים  (צילום: רוני כנעני)
מוזיאון אנו מארחים (צילום: רוני כנעני)

***

דבר המנכ"ל


מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה:

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל וחקלאי מרמות נפתלי.

עם תחילת המלחמה שטחי חקלאות רבים בעוטף ובאזור קו העימות בצפון, הוכרזו על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור, ומגדלי הפירות מורשים להגיע למטעים ולקטוף את הפרי רק על פי הנחיות ואישור צה"ל בהפוגות. בבתי האריזה והקירור קיים מלאי פרי מספק, אך אנו מתמודדים עם בעיה גדולה שנוצרה עקב מחסור בכוח אדם לחקלאות, ועזיבתם של למעלה מ- 5500 עובדים זרים את ישראל. לשמחתנו, קמו ארגוני התנדבות במהירות מפליאה ומגיעים מתנדבים רבים מכל חלקי הארץ לסייע בקטיף בגבול הצפון של תפוח, קיווי, ואבוקדו, בגליל המערבי - בקטיף בננות, ובעוטף מסייעים בעיקר באיסוף ירקות, ובקטיף מצומצם במיוחד של אבוקדו ובננות, מאחר שמטעים אלו נמצאים ממש בצמוד לגדר הגבול.

אנו תקווה כי מאמצי משרד החקלאות להשארת העובדים הזרים שעדיין לא עזבו את ישראל, ולהבאת עובדים ממדינות נוספות באמצעות תמריץ כלכלי, יישאו פרי לטובת המשך העבודה בכלל ענפי החקלאות. 

במקביל, החקלאים עוסקים גם בתרומות רבות של תוצרת חקלאית טרייה לחיילים בגבולות ולמפונים מבתיהם ואנו פועלים כל העת לעודד את הציבור לצרוך תוצרת חקלאית כחול-לבן מהעוטף ומהצפון. לשמחתנו גילינו את שתמיד ידענו - שהעם מעדיף את פרי הארץ על פני פרי הייבוא המגיע ממדינות זרות ולעתים עוינות כמו תורכיה. אנו מקבלים תמיכה רחבה מכל העם המעודד את החקלאים המהווים חיילים-אזרחים בגבולות, כמגן אנושי האוחז בקרקע. 

ירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות והירקות)
ירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות והירקות)