- הבית לסולידריות חברתית - הזרוע היזמית של קרן משפחת שעשוע מיסודם של אמנון וענת שעשוע, פועל מאז משבר הקורונה לגיבוש קהילה גדולה של בעלי עסקים קטנים, לעידוד שותפויות ביניהם וליצירה של מעטפת תומכת הכוללת ליווי וייעוץ שוטף, הקניית כלים מקצועיים וסיוע פיננסי. הארגון גם מחלק מענקי צמיחה וסיוע לעסקים קטנים, ומאז הקמתו העניקה קרן משפחת שעשוע באמצעותו מענקים לכ- 3,000 עסקים.  

עם פרוץ המלחמה הקצתה קרן משפחת שעשוע 15 מיליון שקלים כתרומה לחוסנה של מדינת ישראל. מתוך סכום זה הסיוע לעסקים קטנים שנפגעו מהמלחמה בדרום ובצפון הוא  בסכום כולל של חמישה מיליון שקלים; חמישה נוספים הוקצו לתכנית טיפול שיקומית לגיל הרך; ועוד חמישה מיליון שקלים יועברו כתמיכה מיידית לארגונים הפועלים בחירום. 

במסגרת הפעילות למען עסקים קטנים, יצאה הקרן בפרויקט – רש"ת (רכישה, שיתוף, תרומה) של סולידריות. הבית לסולידריות חברתית רוכש מוצרים מעסקים בדרום ובצפון אשר נפגעו מהלחימה ומעביר אותם בהתאמה לנפגעי המלחמה בהם מפונים, צוותים שפועלים למען אוכלוסיות בסיכון ועמותות שונות.

ענת ואמנון שעשוע (צילום: אור גפן)
ענת ואמנון שעשוע (צילום: אור גפן)

- בנק הפועלים ערך כנס תחת הכותרת "מחזקים את העסקים בדרום" בהשתתפות בעלי עסקים קטנים ובינוניים מאזור הדרום. בכנס הוצגו כלים מעשיים להתמודדות עם אי הוודאות הכלכלית שיסייעו לתמוך בעסקים הקטנים המהווים את מנוע הצמיחה המרכזי במשק.

את הכנס פתחו דלית רביב - המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה הקמעונאית, וירון קיסר - מנהל אזור הדרום בבנק. לאחר מכן התקיים פאנל מומחים מטעם להב, לשכת ארגוני העצמאים ולשכת היועצים העסקיים בהשתתפות עו"ד רועי כהן - נשיא להב, עו"ד סיגל אבירם, עו"ד אפרת דויטש, ואיתי - רן מנהל תחום עסקים בחטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. בפאנל, המומחים הציגו לבעלי העסקים מהדרום את המידע העדכני ביותר באשר למתווה הפיצויים לעסקים, מיסוי, ההקלות הבנקאיות, רגולציה ועוד.

הכנס הסתיים בהרצאה מעוררת השראה על סיפור חייו הייחודי של זיו שילון, מפקד פלוגה בחטיבת גבעתי, שנפצע אנושות ממטען ברצועת עזה. זיו סיפר על האירוע הקשה, המאבקים, הניצחונות והחיים שאחרי.

כל משתתפי הכנס קיבלו מארז לזכרם של עדן, ירין ואוראל, שנרצחו במסיבת נובה בקיבוץ רעים בשבת של ה-7/10. הבנק רכש את המארזים כתרומה להנצחתם ולהמשך פעילות העסק שבנו.

דלית רביב ורועי כהן  (צילום: אביב גוטליב)
דלית רביב ורועי כהן  (צילום: אביב גוטליב)

 - משלחת של בכירים מיהדות קנדה, הכוללת את ראשי הפדרציות היהודיות וחברי פרלמנט קנדיים, סיכמה ביקור בישראל. חברי המשלחת שמעו עדויות מפי מפוני העוטף והצפון, וקיימו פגישות עם בכירי הממשל בארץ. מטרת המשלחת הייתה להביע מסר של תמיכה חד משמעית בישראל מיהדות קנדה, להיחשף ממקור ראשון לזוועות חמאס, לקדם הסברה פרו-ישראלית בקנדה, וללמוד את צרכיהם של מפוני העוטף והצפון על מנת לחזק ולמקד את הפעילות הפילנטרופית עבורם מצד יהדות קנדה. עם פרוץ המלחמה, גייסה הקהילה היהודית דרך מגבית קנדה בישראל סכום כספי נכבד שעומד על כ-126 מיליון דולר קנדי (כחצי מיליארד שקלים) שיוקדשו לסיוע מיידי למפונים ולשיקום היישובים לאחר תום המלחמה. 

- חברת האופנה 'רנואר' ייצרה קו מוצרי טקסטיל ייחודי לחיילים בשטח, הכולל תחתונים, גופיות, גטקס, גרביים, חמצוואר, מגבות ועוד. מדובר במגוון פריטי טקסטיל בסיסיים שיעזרו לחיילים לעבור את התקופה הקרירה בשטח . רנואר הקצתה לפעילות זו כשלושה מיליון שקלים, והסבה משאית של החברה לניידת חלוקה אשר תפזר את מאות אלפי המוצרים בבסיסים שונים. סרג׳ דרעי, מנכ״ל ומבעלי רנואר מסר: ״זה המעט שאנו יכולים לעשות. נסייע לחיילים ונעמוד מאחוריהם עד לניצחון״.

חלוקת מוצרי טקסטיל לחיילים  (צילום: באדיבות רנואר)
חלוקת מוצרי טקסטיל לחיילים  (צילום: באדיבות רנואר)

-  כחלק מהמאמץ הלאומי להעלות לסדר היום הציבורי את סוגיית השבת החטופים לישראל, וכחלק מהפגנת תמיכה במשפחות החטופים, הוקם באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, מיצב אינטראקטיבי, תחת השם: "מחזירים את הצבע". המיצב בביצועו של האומן אלי רבזין, מרצה במחלקה לאומנויות, שאצרה מרגנית (ניתי) קספו מהמחלקה לאומנויות, נועד להציב בראש סדר היום את סוגיית השבת החטופים הביתה. במרכז החלל של גלריית הסנאט שבאוניברסיטת בן-גוריון הוצבו 215 כיסאות למבוגרים ו-30 כיסאות לילדים בצבע אפור. על כל כיסא מונחים בקבוק צבע ומברשת, בעזרתם ייצבע הכיסא בעת ההודעה על שחרור או הימצאותם של כל חטוף או חטופה. לבסוף, הכיסאות הצבועים יוצעו למכירה פומבית, שהכנסותיה ייתרמו לטובת סיוע לחטופים. עד כה נצבעו חמישים ושמונה כיסאות על ידי חברי וחברות סגל האוניברסיטה.

אלי רבזין (צילום: דני מכליס)
אלי רבזין (צילום: דני מכליס)

- המרכז האקדמי פרס מתגייס לסייע למפונים מבתיהם באמצעות סדרת הרצאות מטעם מרצים מומחים של המרכז. ההרצאות והסדנאות יתקיימו בבתי המלון בהם שוהים המפונים, ונועדו לחזק את רוחם של המפונים ולספק להם כלים מעשיים להתמודד עם המצב. סדרת ההרצאות הראשונה  של ד"ר עופר אטד - מומחה בינלאומי לפסיכולוגיה חיובית ומרצה בכיר בבית הספר למנהל עסקים במרכז האקדמי פרס - תעסוק בטכניקות מעשיות שהוכחו כיעילות בשיפור מצב רוח, המוטיבציה ותחושת מסוגלות אישית. היא תתמקד בפיתוח עמידות נפשית, אופטימיות וכלים לוויסות רגשי, על מנת לסייע למפונים לשמר תחושת שליטה ולהתמודד עם הלחצים.

מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה
דבר המנכ"ל: עידו שריר, מנכ"ל רעות:

"כמי שמובילים ברפואת שיקום בשגרה וגם בחירום, המלחמה הזו ללא ספק שונה מכל מה שהכרנו.

החל מפרוץ הלחימה, באותה שבת קשה, התחלנו בהיערכות מסיבית ורחבה של כלל הצוותים שלנו בבית החולים השיקומי, הן מבחינת העברת המטופלים לשטחי מיגון, והן בהיערכות מקסימלית לקבלת פצועים אלינו, הכוללת הוספת עשרות מיטות והתאמת הציוד המקצועי הנדרש לטובת אשפוז חיילים ואזרחים. הצוות הרב והמקצועי שלנו ערוך ומוכן לתת את המענה הטוב ביותר, תוך התמודדות אישית לא פשוטה, שמצריכה ניסיון רב. עובדים שחוו אירועים במשפחתם, מטופלים שחוששים בעקבות המצב, דיירים שנכדיהם נלחמים כעת בגבולות - כל אלו מדירים שינה מעיניי.

"רעות" מנהלת את בית החולים השיקומי רעות תל אביב, וגם אחראית על ניהול והפעלה של שלושה בתי דיור מוגן ומקבץ דיור קהילתי. אנחנו דואגים שכלל תהליכי השיקום לא יפגעו, שכלל הדיירים יקבלו מענה מקיף ואישי כמו תמיד, ושגם הצוותים ימשיכו בעבודתם המסורה. במקביל לכך, התגייסנו כדי לסייע לתושבים שפונו ומתגוררים באזור, והקמנו תוך ימים ספורים גנים ופעילויות לילדים, כאשר מי שמסייעים ומשתתפים הם דיירי הדיור המוגן שלנו. אין ספק שהאחדות הזו והחיבור הבין דורי, שמחמם את ליבי מאוד, מסייע לכולם בהתמודדות בתקופה מתוחה זו.

זוהי תקופה מאתגרת. כקצין מילואים שמשתתף במאמץ הלאומי החשוב במקביל לתפקידי האזרחי, ובעיקר כאשר אנו צועדים אל "הלא נודע", חשוב לי להעביר מסר חשוב לכולם: כוחנו באחדותנו. המראות היפים של החברה הישראלית, והתמיכה מקצה לקצה בכל היבט, מוכרחים להישאר איתנו לעד".