הפילנתרופ האמריקני מייקל קארי, איל נדל״ן ומבעלי הרשת המפורסמת Casa Cipriani ממשיך בגיוס תרומות עבור ישראל. קארי היהודי, ובני משפחתו הם פילנתרופיים ציוניים ומוכרים מאוד באהבתם לישראל. לאורך השנים תרמה משפחה כספים רבים למען ישראל. כעת, שבועות בודדים מפרוץ המלחמה, גויסו כעשרה מיליון דולר באירוע ההתרמה  moonlight gala שאירגן קארי בעיר ניו יורק, לאחר שהתחייב כי ידאג לגיוס כספים עבור משפחות הנפגעים והנרצחים ב-7 באוקטובר. אירוע ההתרמה הגדול והמרשים נערך במתחם היוקרתי שבבעלותו Casa Cipriani, הנחשב לאחד המקומות היוקרתיים ביותר במנהטן, וכולל בתוכו אולם נשפים מפואר. באירוע נכחו ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, ואנשי עסקים מהקהילה היהודית.

> מיכל רובנר, כלת ״פרס ישראל״, יקירת בצלאל, ובוגרת המחלקה לצילום, מציגה כעת בחזית קמפוס בצלאל ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, הנמצא בעיר ירושלים. עבודתה של האמנית 'איתותים', מוצגת במסגרת מיצב וידאו הקורא להחזרת החטופים והחטופות. המיצב כולל עשרות מסכים הפונים לכיכר העירונית הסמוכה לקמפוס, עליהם מוקרנים שורות של דמויות אנושיות על גבול ההפשטה, המזוהות עם גוף יצירתה, ממלאות את המסכים, מנופפות ומסמנות סימנים בידיהן ובגופן, כשאור אדום מהבהב מתוכן.
יוזמה זו היא חלק ממערך יוזמות שקידמה האקדמיה לאמנות בצלאל מאז פרוץ המלחמה למען השבת החטופים, משפחות העוטף והחיילים שבחזית. מתחילת הלחימה הוקמו בבצלאל למעלה מ-60 מיזמים בהם לוקחים חלק בהתנדבות מלאה סטודנטים, אנשי סגל ובוגרי האקדמיה.

'איתותים' של רובנר   (צילום: ענבר זק)
'איתותים' של רובנר (צילום: ענבר זק)

בנק הפועלים העניק חסות לציור גרפיטי עצום בגודל של כ-80 מ"ר, שצויר על גבי קיר בניין בשכונת מישור הגפן באופקים. הגרפיטי נועד להנציח את גבורת התושבים של העיר שניהלו קרבות הרואיים עם המחבלים בשבת השחורה של השבעה באוקטובר. מאחורי היצירה עומד אמן הגרפיטי המוביל ארד לוי, המצייר ברחבי העולם והשתתף בפסטיבלים בינלאומיים. רוב ההזמנות לעבודותיו של לוי בוטלו בעקבות המלחמה, והוא החליט ליזום, בשיתוף עם אלעד מזמר, מהלך של עשייה יצירתית הכוללת ציורי גרפיטי ענקיים על קירות ברחבי הארץ, בתקווה להעביר בהם מסרים של אחדות, הוקרה וזיכרון. 

ארד לוי ואלעד מזמר  (צילום: באדיבות ארד לוי ואלעד מזמר )
ארד לוי ואלעד מזמר (צילום: באדיבות ארד לוי ואלעד מזמר )

על רקע המלחמה ופינויים מבתיהם של עשרות אלפי משפחות בדרום ובצפון, הטוטו הקים מתחמים לפעילות ספורט חווייתית עבור ילדים ומבוגרים באתרי המפונים השונים ברחבי הארץ. הפעילות במתחמים נעשית בליווי ובהדרכה של ספורטאים מובילים. השבוע נערך אירוע למפונים ביערות הכרמל, בהשתתפות הספורטאית האולימפית לינוי אשרם, יחד עם מאמנת הכושר רוני דואני ואושיית הרשת אירה דולפין. האירוע כלל פעילות במתחמי ספורט המותאמים למבוגרים ולילדים כאחד, ובכלל זה מגרשי קט רגל, כדורסל, וכדורשת; מתחם כושר ויוגה; ועוד.
במסגרת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, התכנסו חברי הנהלת ועובדי מפעל הפיס בבית ציוני אמריקה להרצאה של שירה איסקוב. אירחו: עו"ד בני דרייפוס -  מנכ"ל מפעל הפיס וסיגל ראובן-בלוך - מנהלת אגף משאבי אנוש במפעל הפיס. גם בימים קשים אלה של לחימה בלתי פוסקת, במפעל הפיס רואים חשיבות לשים על סדר היום את הנושא החשוב של המאבק באלימות נגד נשים.   איסקוב שיתפה בסיפורה האישי ותיארה את השיקום הארוך שעברה, ועודנה עוברת, לחיים בצל הטראומה.

בני דרייפוס, שירה איסקוב וסיגל ראובן בלוך (צילום: באדיבות מפעל הפיס)
בני דרייפוס, שירה איסקוב וסיגל ראובן בלוך (צילום: באדיבות מפעל הפיס)

> "העוגן למשפחות המילואים" הוא מיזם התנדבותי בפריסה ארצית, אשר מסייע לבני משפחות מילואימניקים שגויסו בצו 8. במסגרת המיזם  אלפי מתנדבות ומתנדבים, מסייעים לבני המשפחות בצרכים היומיומיים דוגמת בייבי סיטר, או בישול ארוחות, וכן ממלאים צרכים מיוחדים כגון דולה ללידה, עזרה במעבר דירה, וסיוע בבעיות בירוקרטיות. מטרת המיזם היא לסייע ולהקל על אותן משפחות בתקופה בה האב או האם נמצאים בחזית, ולאפשר לחיילים בחזית לדעת שהמשפחה שלהם אהובה, עטופה, ורגועה יותר, בזמן בו הם מצויים הרחק מהבית. מיזם העוגן פועל ב- 240 ערים וישובים ברחבי הארץ, וניתן לקבל סיוע ולהתנדב בו בכל עיר או ישוב. עד היום הצטרפו אל העוגן אלפי מתנדבים ומתנדבות, אשר מסייעים ונותנים מענה לכ-20,000 בני ובנות משפחה.

בתחילת השבוע התייצבה מומחית רפואת העור ד"ר להבית אקרמן, בעיר אילת, במסגרת השקת: 'קליניקה על גלגלים'  עבור נשים המפונות מבתיהן מעוטף עזה ומדרום הארץ. אלי כהן,  מנכ״ל קופ״ח כללית,  הפתיע והגיע לברך את אקרמן והצוות שלה על תרומתם במשך החודשים האחרונים לעורף ולחזית. העסק המשפחתי Ord Diamonds השיק צמיד בשם Bring Them Home ותורם את הרווחים ממכירותיו למטה משפחות החטופים. גם זכיינית UPS בישראל נרתמה לפרויקט והודיעה על סבסוד עלויות השילוח של 200 צמידים עד כה. דמי המשלוח שנחסכים יתרמו גם הם למטה משפחות החטופים. במקביל - בעלי המותג - אור ונטע דביר, העניקו 200 צמידים למשפחות החטופים. 


דבר המנכ"ל

מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה.

ד"ר ריסה לויט מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא ירושלים:

בתחילת ספטמבר השקנו את התערוכה:"הרקלס - הצצה לעולמו של גיבור"  העוסקת באחת הדמויות הנערצות בעולם העתיק. עבורי, היה זה הפרויקט הראשון שהוצאתי לפועל כמנהלת החדשה של המוזיאון וכעולה חדשה שעלתה לישראל רק מספר חודשים קודם לכן. 

כעבור זמן קצר מצאתי את עצמי, יחד עם כל אזרחי המדינה, במצב מלחמה, מתמודדת עם מציאות לא פשוטה ולא מוכרת. בזמן שאנו - כל צוות המוזיאון, המומים וכואבים אובדן כה גדול של חיי אדם, ועקירתם של תושבים רבים מביתם, קיבלנו החלטה אמיצה להיות הראשונים לפתוח את המוזיאון למשפחות המפונות ולקהל הרחב, וללא תשלום.

בנוסף ובמהירות האפשרית, הפקנו עבור המשפחות המתארחות בעיר מגוון פעילויות הפגה, סיורים וסדנאות יצירה ואמנות במוזיאון ובמלונות האירוח. עד כה השתתפו בפעילויות מאות מבני המשפחות בהם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

פתיחת המוזיאון ללא כל תמורה בעת הזו, מבטא את תפיסתנו לגבי תפקידו בקהילה - המוזיאון אינו רק מקום "אחסון" של חפצים יקרי ערך וטיפול בהם,  אלא מקום בו  באמצעות החפצים, מתקיימת למידה, מפגש חברתי ובינתרבותי, חיבור ושיתוף פעולה מרגש. התוכנית המיוחדת שהשקנו והכניסה ללא תשלום לא תוכננו במסגרת התקציב השנתי שלנו,  אך ברור לנו כי תפקידנו הוא גם לתמוך ולסייע לציבור בזמן ההתמודדות עם טראומה עמוקה. אנו מחויבים להמשיך ולהפעיל את המוזיאון כמקום מפגש, שיח, יצירה ונחמה ככל שזה יידרש.

ריסה לויט  (צילום: טל שובל)
ריסה לויט  (צילום: טל שובל)