פרויקט "זר תקווה", ביוזמת קרן כדר, להעלאת וקידום המודעות להשבת החטופים והנעדרים, מתרחב, והגיע אל ארה"ב. המיזם של קרן כדר לתרבות, אמנות ומדע, מיסודו של ד"ר אברהם כדר,  שהחל ב"כיכר החטופים" בתל אביב, הגיע בשישי האחרון לערים ניו יורק ומיאמי. במסגרת המיזם, קרן כדר רוכשת אלפי זרים של פרחים צהובים, ומציעה אותם למכירה לציבור הרחב. התמורה שמשולמת עבור הזרים עוברת כולה כתרומה למען המאבק שמנהלים בני משפחות החטופים. הזרים נועדו ליצור שיח מתמשך בבתים ובארוחות משפחתיות בנושא החטופים, ובכך לוודא שהנושא לא יירד מסדר היום. הצבע הצהוב מסמל ברחבי העולם את הקריאה להחזרת חטופים והשבויים. בעיר ניו יורק הצטרפו מתנדבים של קרן כדר אל הפגנה של מטה המשפחות, מול ביתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, וחילקו מאות זרים בצבע צהוב. בעיר מיאמי שבפלורידה, נערכה פעילות התרמה בבי"ס היהודי "פוזנק" שם חולקו מאות זרים צהובים כתשורה לתורמים למטה המשפחות.
 

זר תקווה בניו יורק (צילום: Daniel Tenenbaum/WIWU Productions)
זר תקווה בניו יורק (צילום: Daniel Tenenbaum/WIWU Productions)

> חברת נטפים בשותפות עם קרן פרמירה (Permira) וקרן מתן, הקימו יחד קרן שתעניק מלגות בסך 10,000 שקלים כל אחת, לסטודנטים נבחרים מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, עבור התנדבות וסיוע לחקלאים. קרן המלגות היא בסכום כולל של מעל רבע מיליון שקלים. נטפים - חברת ההשקיה המדייקת המובילה בעולם, חברה לקרן פרמירה, שהחזיקה בנטפים עד 2018 ומנוהלת בישראל על ידי רן מידן, מתוך רצון לסייע הן לסטודנטים לחקלאות והן לחקלאים הסובלים מאז ראשית המלחמה ממחסור בידיים עובדות. גבי מיודובניק, נשיא ומנכ"ל נטפים, ציין: "מאז פרוץ המלחמה, נטפים פועלת במספר מישורים על מנת לסייע לחקלאים בכל רחבי הארץ. נטפים רואה ערך עליון בתמיכה ישירה בחקלאים ובחקלאות המקומית ובתמיכה בסטודנטים לחקלאות אשר יהוו את עמוד השדרה של המחקר, ההדרכה והפיתוח של חקלאות מודרנית מדייקת ומקיימת במדינת ישראל".

קמפיין חדש של קבוצת התקשורת פרטנר עלה בכיכובו של הפרזנטור סטטיק (לירז רוסו). במהלך הצילומים שהתקיימו בחולון, הגיע לסט אסף אביב - סמנכ"ל השיווק והתוכן של פרטנר. הקמפיין החדש צולם ברוח התקופה, ובניגוד לקמפיינים קודמים של החברה, לא כולל שירים, ריקודים ותפאורה צבעונית. בימים אלו, כשכולנו נמצאים יותר זמן בבית, דבוקים למסכים, עובדים ולומדים מרחוק ורוצים להיות כל הזמן זמינים – גם כשאנחנו שוהים בממ"ד, פרטנר משיקה לראשונה בישראל את ALL IN - חבילת תקשורת עם כל מה שצריך בבית לחוויה עוצמתית, מהירה וחזקה, גם כשצפוף באינטרנט.

סטטיק ואסף אביב (צילום: מיכה לובטון)
סטטיק ואסף אביב (צילום: מיכה לובטון)

> בעיר נתניה נחנך מיצג תחת הכותרת: ״כל עוד כל החטופים לא בבית, הלב שלנו שם איתם״. את הצבת המיצג יזמו הקרן לרווחת נפגעי השואה בשותפות עם עיריית נתניה. המיצג מכיל ציטוטים מפיהם של 240 ניצולי שואה כמספר החטופים המקורי, והמיקום שנבחר להצבתו הוא כיכר העצמאות בנתניה. הסיבה לכך נעוצה בכך שנתניה קלטה אלפי מפונים מהדרום והצפון בבתי תושבים ובמלונות העיר, והעניקה להם סיוע וליווי מקצועי-ריגשי וסיוע הפגתי בשעות הפנאי. המיצג נחנך באירוע מיוחד בנוכחות ראשת העיר נתניה - מרים פיירברג-איכר; יו"רית הקרן לרווחת נפגעי השואה - לימור לבנת; מנכ"לית הקרן - אתי פרחי; ניצולי שואה בהן סבטלנה ו-ולנטינה בורודין,  מתנדבי הקרן, והציבור הרחב. שמו של המיצג הוא בעצם ציטוט מפיה של ראיסה אפשטיין, ניצולת שואה ילידת בלארוס, והוא הראשון מבין כלל המסרים של ניצולי וניצולות השואה בנושא החטופים, שנאספו על ידי העובדות הסוציאליות ומתנדבי הקרן לרווחה. ביחד עם הפרפרים שמוצגים במיצג הציטוטים מתכנסים יחד למיצג מחבק ומחזק, בקריאה ברורה להחזיר את כל החטופים הביתה.

סבטלנה בורודין, ולנטינה בורודין, מרים פיירברג איכר ולימור לבנת  (צילום: רן אליהו)
סבטלנה בורודין, ולנטינה בורודין, מרים פיירברג איכר ולימור לבנת  (צילום: רן אליהו)

> השחקן מייקל רפפורט הגיע בשישי האחרון למוזיאון מגדל דוד בירושלים יחד עם הקומיקאי הבריטי לי קרן. את השניים ליוותה פלר חסן-נחום, משנה לראש עיריית ירושלים. בחצר המצודה של המוזיאון, נערך יריד שבמסגרתו עשרות יוצרות ויוצרים מהצפון, הדרום ומירושלים מכרו את מרכולתם בדוכנים שונים. מעל ל- 1400 איש הגיעו לרכוש מתנות כחול-לבן ולהנות מהופעה של אלון עדר. אילת ליבר - מנכ״לית המוזיאון, שוחחה עם רפפורט שנהנה ממהדורת החורף של בירה שפירא, מדוכני המזון המיוחדים ומהאווירה הירושלמית. 

מותג הטיפוח DOVE בשיתוף עם עמותת 'שוות' המובילה תוכנית מנהיגות לנערות המסייעת לפיתוח הערכה עצמית וקידום שוויון הזדמנויות, יצאו בשיתוף פעולה, ויזמו יחד את  Unboxing myself – פעילות חינוכית לחוסן רגשי ואישי עבור קהילת הנערות המפונות בצל המלחמה. במסגרת הפעילות יתקיימו מפגשים קבוצתיים עם כ- 200 נערות בנות 12-15, כולן מפונות, המתאכסנות בימים אלו במלון ליאונרדו בטבריה ובמלון נחשולים. מטרת המפגשים להקנות סל כלים מקצועי להתמודדות עם מצבי חוסר וודאות, גורמי שליטה חיצוניים ופנימיים, זיהויי חוזקות, חשיבה על העתיד ועוד. כוכבת הרשת והשחקנית שירלי לוי נרתמה ליוזמה והגיעה לפגוש את הבנות המפונות וגם נערות יתומות צה"ל. במהלך הפעילות כל נערה קיבלה ערכה עם שלל מוצרי טיפוח DOVE שכללה גם מוצרים שהותאמו לסדנא המיוחדת, שנועדה להקנות להן כלים להתמודדות, ולקבל קצת הפוגה בימים קשים אלו.

שירלי לוי    (צילום: יח''צ)
שירלי לוי  (צילום: יח''צ)

*** 

דבר המנכ"ל 

מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה.

משה סיני, מנכ"ל 'רימון'- ביה"ס הגבוה למוסיקה:

אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה, הציבו אותנו מול דילמה קשה - האם ומתי לפתוח ללימודים את רימון? האם לאור המשבר העמוק ניתן להתחבר חזרה ללימודי מוסיקה כאשר אך לפני זמן קצר נגדעו בדם ובאש כל כך הרבה חיים ותקוות של דור צעיר בישראל דווקא בעיצומו של אירוע מוסיקלי כמו פסטיבל נובה? ראינו מצד אחד את הכאב והקושי של הסטודנטים, ומצד שני עד כמה החיבור לעשייה מוסיקלית חשוב להם. 

 קיבלנו החלטה אסטרטגית בכל זאת לפתוח את שנת הלימודים, אך בשתי פעימות. הפעימה הראשונה פונה לתלמידים שאינם במילואים, מתוך הכרה בחשיבות המוזיקה כזרז לחוסן לאומי, והפעימה השנייה לחיילי המילואים של רימון, שרבים מהם ביחידות לוחמות, ועבורם יצרנו סמסטר מיוחד שייפתח רק בסוף ינואר . פתחנו מולם ערוצי תקשורת, עודדנו את רוחם, והרגענו אותם במובן זה שכל לימודיהם יושלמו וחלומם להפוך למוסיקאים יהיה שריר וקיים.

ראינו כיצד החזרה ללימודים יצרה שינוי חיובי במצב רוחם של הסטודנטים, וגם של צוות המרצים. רבים מהם הפכו לפרואקטיביים והקימו חמ"ל התנדבות ברימון שכולל יוזמות כמו מופעים מול אוכלוסיות מפונים, יצירת מיזם של ד"ש עם שיר ללוחמים, עיבודים חדשים של שירים שמחזקים את הרוח והנפש ועוד. כל אלו היוו עדות ליכולת מופלאה של דור צעיר ורגיש להשתמש בכישרון המוזיקלי שלו כדי להביא נחמה ותמיכה בזמנים מאתגרים אלה. 

בנוסף, פתחנו קורסים ייעודיים בחינם לתושבי העוטף ולמפוני הצפון, והחלטנו להפעיל את המערך הקיים ברימון של מאות סטודנטים העובדים בהתנדבות מול עשרות ארגונים בקהילה בערים שונות שזקוקים לתמיכה מיוחדת בעת הזו. ההתנדבות נעשית בקרב הלומי קרב, נפגעי נפש, אוכלוסיות נכים, והתמקדנו גם בחיזוק משפחות שכולות ובוגרי רימון שמשפחותיהם נרצחו ונפגעו. לכולם אנו מסייעים באמצעות מוזיקה, מתוך אמונה וידיעה שלמוסיקה יש את הכוח להפוך למקור לריפוי ונחמה עבור אלה שסבלו מאובדן, לסייע להתגבר על מצוקות וליצור מחר טוב יותר.