איש העסקים והמלונאות אלפרד אקירוב התחייב לתרומה בסך 37 מיליון דולר לאיכילוב, להקמת המגדל לרפואת השיקום הגדול במזה"ת. המגדל החדש שזה עתה הוחל בהקמתו, יכלול 300 מיטות. 2 מיליון דולר מתוך סכום התרומה יינתנו במיידי לתמיכה בשיקום החיילים והאזרחים במלחמה הנוכחית באיכילוב. התרומה מתווספת למענק שיקבל המרכז הרפואי מהמדינה. המגדל העתידי יכלול קומה ייחודית לשיקום חיילים וצעירים, מתוך 29 קומות שיכללו כ-300 מיטות שיקום מכל הסוגים, אשפוזי יום ומרפאות, מכוני פיזיותרפיה, רפוי בעיסוק, בריכה טיפולית ושירותים נוספים של בריאות הנפש.

אלפרד אקירוב (צילום: ישראל מלובני)
אלפרד אקירוב (צילום: ישראל מלובני)


> בראשון בערב פתח אייש ההיי-טק איל וולדמן את ביתו שבמרכז תל-אביב, ואירח ערב הוקרה מיוחד לכבודה של נועה תשבי, העוסקת בשנים אחרונות בהסברת מדינת ישראל ובמלחמה כנגד האנטישמיות. מאז תחילת המלחמה בעזה הגבירה תשבי את מאמציה להסביר את מדינת ישראל, בעיקר בארה"ב, שם היא מתגוררת. הערב המיוחד נערך לזכרם של בתו של וולדמן – דניאל וולדמן ז"ל שנרצחה יחד עם בן זוגה נעם שי ז"ל, בפסטיבל המוזיקה "נובה", בשבת השחורה. בין הבאים שהגיעו להוקיר את פועלה של תשבי: חבר קבינט המלחמה - בני גנץ, השרה לשעבר איילת שקד, ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, נעם לניר, רני והילה רהב, בר רפאלי, ישראל זיו, אופירה אסייג ועוד. 


> סטיב וויל - מנכ״ל ארגון ידידי צה״ל בארה״ב (FIDF), ערך ביקור בישראל יחד עם אלוף (מיל') נדב פדן, לשעבר אלוף פיקוד המרכז, וכיום מנהל FIDF, בארה"ב. אנשי המשלחת ביקרו בצפון וביישובי העוטף בדרום; נפגשו בבתי החולים עם לוחמים שנפצעו במהלך הלחימה בעזה; פגשו לוחמים בחזית; וכן ביקרו בהיכל הזיכרון בהר הרצל ועלו לקברם של נופלים במלחמה הקבורים במקום.

נדב פדן, סטיב וויל (צילום: אורי שמש)
נדב פדן, סטיב וויל (צילום: אורי שמש)

> חברת המובייל גיימינג הבינלאומית   Playtika (פלייטיקה), נותנת החסות הראשית של קבוצת הכדורסל "מכבי Playtika תל אביב", המירה את מקום הלוגו שלה על חזית גופיית השחקנים והחליפה אותו בכיתוב: BRING THEM HOME. NOW, זאת כאות תמיכה בהשבת החטופים ובבני משפחותיהם. שלומי איזנברג, סמנכ״ל התפעול של פלייטיקה הסביר: "פלייטיקה, יחד עם מכבי, שותפה לקריאה של משפחות החטופים להחזרת יקיריהם הביתה מיד ומחזקת אותן בשעתן הקשה, יחד עם כל עם ישראל. עם פתיחת משחקי הליגה, בחרנו להקדיש את מיקום הלוגו שלנו על גופיות השחקנים לדרישה להחזרת החטופים, מתוך אמונה כי זהו צו שעה. אנו מאחלים למכבי עונה מוצלחת ומייחלים לימים שקטים ובטוחים".

שחקני מכבי Playtika תל אביב (צילום: באדיבות מכבי תל אביב)
שחקני מכבי Playtika תל אביב (צילום: באדיבות מכבי תל אביב)

> חברי קיבוץ ניר-יצחק שבעוטף, ספגו בשבת השחורה מכה קשה, כולל תושבים שנחטפו  (חלקם חזרו וחלקם עדיין בשבי), נרצחים, והרס משמעותי ברחבי הקיבוץ. תחילה פונו אנשי ניר-יצחק למלון באילת, אך משהבינו שהחזרה הביתה לקיבוץ תארך זמן, החליטו לעבור כקהילה למלון "יו ספלאש ריזורט" בכניסה לאילת, וסמוך לקיבוץ איילות השייך למועצה אזורית חבל אילות, אשר אנשיה מאמצים את הקיבוץ.
חברי  צוות המלון קיבלו את חברי הקיבוץ, עם חולצות עליהם הודפס הכיתוב: 'ברוכים הבאים', ועם ואזות שבתוכם פרחי טוליפ – אותו הפרח שמגדלים בקיבוץ ניר-יצחק. בכניסה לחדרים המתינו לחברים שלטים שעליהם התנוסס שם המשפחה, על רקע צילום הקיבוץ, ובשבילי הריזורט פוזרו זוגות אופניים הכל על מנת לתת לאורחים הרגשה של הקיבוץ. התושבים הודו למנכ"לית המלון, שרונה להב, על קבלת הפנים החמה.

> לראשונה מאז פרוץ המלחמה, התקיימה ועידת חקלאות, שנועדה למציאת פתרונות ישימים לתחום החקלאות והמזון. הוועידה, ביוזמת רשת יוחננוף, התקיימה בהשתתפות שר החקלאות אבי דיכטר, שר העבודה יואב בן צור, מאות חקלאיות וחקלאים מהדרום ומהצפון, בני משפחת יוחננוף, וגורמים מהעולם העסקי. 
אבי דיכטר ואיתן יוחננוף

קרדיט: גיא סידי (Eclipse media).

אבי דיכטר, איתן יוחננוף (צילום: גיא סידי)
אבי דיכטר, איתן יוחננוף (צילום: גיא סידי)

עמותת ישראלס השיקה קמפיין גיוס המונים, לטובת תמיכה בחולי ALS  ובבני משפחותיהם ולקידום המחקר למציאת תרופה למחלה. פרופ' אהרן צ'חנובר, זוכה פרס נובל לכימיה ונשיא עמותת ישראלס: "העמותה מעניקה תמיכה אדירה לחולים ולמשפחותיהם. בכל שאלה קטנה כגדולה, ובמציאת פתרונות יצירתיים. אני מאמין כי עלינו לעשות כל שביכולתנו להמשיך לתמוך בחולים ולהקל עליהם ועל בני משפחותיהם".

מותג הקוסמטיקה הבינלאומי GIGI laboratories פרש את חסותו על אירוע בת מצווה המוני  שנערך לכ-80 בנות, מפונות הדרום. באירוע  שהתקיים בכפר הנוקדים, העניקו מדריכות המותג GIGI לבנות המצווה עשרות ערכות שכללו מוצרי טיפוח. 

***

דבר המנכ"ל 

יגאל כהן, מנכ"ל מוזיאון בית לוחמי הגטאות


‏ביום שבת ה-7 באוקטובר ביליתי עם משפחתי בביתנו בקיבוץ אילון הנמצא כ-2 ק"מ מדרום לגבול עם לבנון. כבר עם הידיעות הראשונות על חדירת המחבלים ליישובי העוטף, הבנו שהבן שלנו – לוחם בגבעתי עומד לחזור ליחידה שלו. זו הייתה השבת האחרונה שלו בצבא, רגע לפני חופשת השחרור.

באותו ערב כשהבנו כי החיזבאללה על הגדר, וכי האזור מתחמם, החלטנו לפנות עצמנו מאילון ומאז ועד היום אנו פליטים בארצנו. כיום בשדה בוקר. כבר בימים הראשונים עלו בבית לוחמי הגטאות דילמות שונות לגבי המשך פעילותו של המוזיאון. איך ממשיכים בהוראת והנצחת זיכרון השואה לאחר אירוע קשה כל כך? אחת ההחלטות הראשונות שקיבלנו הייתה יצירת מפגשים מקוונים לארץ ולעולם שיעסקו בסיפורים מעוררי השראה לגבי רוח האדם וגדולתה דווקא ברגעי השפל של האנושות בתקופת השואה. 


צורך מיידי נוסף שעלה מהשטח היה מתן מענה לאזרחים שנאלצו להתפנות ממקום מגוריהם. כך, למרות הקרבה לגבול (כ-11 ק"מ ממנו), התאפשר לנו לתת מחסה לפועלים תאילנדים שעבדו בקיבוצי העוטף והיו זקוקים לבית. כיום, אגפים ומבנים השייכים למוזיאון מארחים את חניכי מכינת "רעות" שנאלצה להתפנות מראש הנקרה, גני ילדים, תלמידי תיכון ופעילויות של החינוך הבלתי פורמלי. יצאנו לדרך עם שני מופעי תרבות: "ומותר לאהוב: שירים, סיפורים וגעגוע" ו-"בואי אמא". פעילות הדגל של ה"בית" – בית לוחמי הגטאות בימים אלה, באמצעותה אנו מסייעים למאמץ האזרחי בתקופת המלחמה, היא פתיחת שערי המוזיאון לאלפי חיילים לוחמים המשרתים בשירות מילואים בגבול הצפון. זוהי זכות גדולה לארח את החיילים המגינים על מדינת ישראל, ולא פחות מכך - על רוחה ודמותה של המדינה, ולהטעין אותם בכוחות ובהשראה. בתום אחד הביקורים, סיכמו חיילי החי"ר שביקרו אצלנו: "דייקתם אותנו במשימה שלנו, אנחנו חוזרים למשימה עם כוחות מחודשים וחדורי אמונה". אנו משוכנעים כי רוח המייסדים והתקומה אותם חוו ובנו, ישמשו השראה חשובה ומשמעותית לתקומה העתידית הנדרשת ליישובי הנגב המערבי בפרט ולחברה הישראלית בכלל.

יגאל כהן (צילום: אמיר ירחי)
יגאל כהן (צילום: אמיר ירחי)